فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از خراب‌شدن خودرو؛ امدادگر خودت باش

عصر خودرو- قدر ثانیه‌ها را شهرنشینان از اوسین‌بولت نیز بیشتر می‌دانند؛ ثانیه‌های ارزشمندی که بسیاری از شرکت‌ها را به سمت خدمات زمان‌محور سو داده است. انواع و اقسام سرویس‌هایی که ‌برایتان زمان خواهد خرید. از اینترنت بانک و خدمات الکترونیکی گرفته تا خدمات خودرو در هر محلی که شما بخواهید. امدادهای خودرویی نیز جزو همین خدمات هستند.

راهکارهای ساده‌ای برای جلوگیری از خراب‌شدن خودرو؛ امدادگر خودت باش
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  تعمیر و راه‌اندازی خودروی شما در همان محلی که از کار افتاده است باز هم در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت علاوه بر هزینه ریالی خرابی خودرو برای شما زمان‌بر نیز خواهد بود. این بار هم به قول قدیمی‌ها گریزی می‌زنیم و می‌گوییم همواره «‌پیشگیری بهتر‌ از درمان است».  در این مطلب به راهکار‌های ساده‌ای اشاره خواهیم کرد که احتمال نیاز شما به امداد خودرو‌ها را کم وکمتر خواهد کرد.

    از باتری خودرو غافل نشو
    یکی از شایع‌ترین موارد درخواست امداد، مشکلات مربوط به باتری است. بسیاری از مرکز تماس‌های شرکت‌های امداد با این جمله مواجه می‌شوند که «‌خودرو استارت نمی‌زند» برای تست وضعیت شارژ در باتری‌های اسیدی، دانسیته اسید هر خانه باتری را توسط هیدرومتر و میزان ولتاژ تولیدی باتری را توسط ولت‌متر اندازه‌گیری کنید. در صورت کلی روش‌های سنتی تست باتری را فراموش کنید. زمانه تغییر کرده است. دستگاه تستر باتری وسیله مطمئنی جهت تست باتری است؛ این دستگاه قادر به تست حقیقی باتری زیر بار کامل است. اگر باتری خراب باشد توان جریان‌دهی آن در حالتی که حتی شارژ کامل شده، پایین‌تر از حد نرمال است، در صورتی که بتوان از باتری یک جریان ثابت 60 تا 180 آمپر در بازه زمانی 10-15 ثانیه کشید. ولتاژ دو سر آن در صورتی که خراب باشد، چند برابر حالت معمولی دچار افت می‌شود‌. ‌توسط یک ولوم جریان تست باتری تنظیم شده و توسط یک ولوم دیگر زمان تست باتری تنظیم می‌شود؛ با فشردن کلید استارت از باتری جریانی در محدوده جریان تنظیم‌شده کشیده می‌شود این عمل توسط یک مقاومت متغیر صورت می‌گیرد؛ یعنی هرچه ولتاژ دو سر باتری پایین آید، مقاومت نیزطبق رابطه   I=V/R ‌جهت حفظ جریان پایین‌تر می‌آید.
    دستگاه پس از تست توسط تحلیل نمودار (ولتاژ، جریان، زمان) ناحیه سلامت یا خرابی باتری را مشخص می‌کند و نتیجه حاصل را می‌توان به همراه 3 پارامتر ولتاژ نهایی، جریان نهایی و نتیجه اصلی در پایان تست روی نمایشگر دستگاه تستر مشاهده کرد‌‌.

    2- گوش‌ات به صدا حساس باشد
    خیلی از ایرادات خودرو نیز به مانند بدن انسان که با درد به ما اخطار می‌دهند، در ابتدا با صداهایی نا‌متعارف همراهند؛ صداهایی از جلوبندی خودرو، گیربکس، موتور که آلارم یک اتفاق ناگوار را به ما می‌دهند. پس با بلند‌کردن صدای سیستم صوتی خود ‌موقتا مشکل را از سر خود و خودرو زبان بسته باز نکنید. سریعا با مراجعه به تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز از پیشرفت موضوع جلوگیری کنید.

    3- سرویس‌های دوره‌ای فراموش نشود
    شاید راحت‌ترین کار مطالعه صفحه مربوط به سرویس‌های دوره‌ای خودرویتان باشد. باور کنید این سرویس‌ها فقط در زمان گارانتی خودرو نبوده و مادامی که خودرو قادر به حرکت است، این سرویس‌ها می‌بایستی جدی گرفته شوند.
    خودرو شما که بالغ بر 30 هزار قطعه در آن استفاده شده است، اگر دست به آچار نیستید و از سرویس‌های معمول خودرو سر‌در‌نمی‌آورید، حداقل به نمایندگی‌های خودرو خود اطمینان کرده و هر از گاهی سری به آنها بزنید که قبل از ایرادات اساسی موتوری و گیربکس، آنها به داد خودرو شما برسند. به‌صورت مرتب قوای محرک و نحوه کارکرد آن را بررسی کنید.  در سرویس‌های دوره‌ای خودرو‌ها که در دفترچه آنها ذکر شده است، معمولا فیلترهای هوا، روغن، بنزین، تهویه اتاق و شمع‌ها، روغن موتور که مواردی مصرفی هستند، تعویض می‌شوند که سهم بسزایی در کاهش مصرف سوخت خواهند داشت‌ که شامل بررسی شمع‌ها و  سنسور اکسیژن می‌شود.

    4- به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید
    دیگر دوره‌زمانه گاراژ و «اوس احمد» و «هوشنگ خان» به سر آمده است. خودرو‌سازان و خدمات پس از فروش آنها تمامی قطعات و سرویس‌های خود را گارانتی کرده و با تعویض(‌به‌جای تعمیر‌) قطعات مصرفی کم قیمت اما مهم شما را نیازمند امداد نمی‌کنند. شاید در ابتدا هزینه‌های این قبیل نمایندگی‌ها کمی بیشتر از تعمیرگاه‌های متفرقه باشد اما باور کنید ارزش گرفتاری‌های بعدش را به هیچ وجه ندارد.

    5- چراغ‌های پشت آمپر تزیینی نیستند
    بارها در خودروهایی بوده‌ام که پشت آمپرشان از چراغانی و آذین‌بندی یک عروسی نورانی‌تر و پر‌رنگ و لعاب‌تر بوده است؛ چراغ بنزین، روغن، استپ، چک موتور، ABS و هر‌چه که دلتان بخواهد. خواهر من، برادر من، تک تک این علائم به معنای بروز مشکلی در خودرو شما و به دنبال آن، تماس با مراکز خدماتی خودرو شماست. از کنار آنها بی‌توجه نگذرید.
    برای مثال، با به انتها رسیدن لنت‌های ترمز و پایین آمدن سطح روغن ترمز، سر پیچ‌ها و به هنگام تلاطم خودرو، چراغ ترمز دستی چشمک خواهد زد که با بی‌اهمیتی خودرو شما در محلی نا‌معلوم، با مشکل اتمام لنت مواجه خواهد شد.

    6- وضعیت سلامت لاستیک‌ها را بررسی کنید
    فشار باد لاستیک خودرو باید به اندازه‌ای باشد که از طرف کارخانه سازنده اتومبیل توصیه شده است.‌ بازدید هر 2 هفته یک‌بار فشار باد لاستیک‌ها را در برنامه خود بگنجانید‌ که در صورت وجود مشکل در لاستیک قبل از امدادی و اورژانسی‌شدن آن، با خیال راحت به داد آن برسید. ‌لاستیک‌های پهن‌تر از حالت توصیه‌شده در دفترچه راهنمای خودرویتان نیز نه‌تنها به افزایش مصرف سوخت دامن خواهد زد، در بلند‌مدت به متعلقات جلوبندی آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد؛ آسیب‌هایی که اغلب امکان مرتفع‌کردن آنها به دست امدادگران ممکن نبوده و خودرو می‌بایستی به نمایندگی و تعمیرگاه منتقل شود.

    7- بی‌بنزین نمانید
    تماس‌های زیادی با مراکز تماس امداد خودرو‌ها گرفته شده  و اعلام اتمام بنزین در جاده و شهر می‌شود. اغلب این افراد مشکل نمایشگر درجه سطح بنزین در باک خودرو را داشته‌اند که به علت بی‌توجهی به آن در ناکجا‌آباد گرفتارشان کرده است. مواردی هم مشاهده شده که راننده عزیز کاملا با علم به وضعیت سطح بنزین و مسافت قابل پیمایش، با بی‌تدبیری تمام دل به جاده زده است.

    8- سطح روغن‌ها را چک کنید
    بسیاری از راننده‌ها بر این باورند که تنها قبل از سفر می‌بایستی روغن موتور و سطح آن را مورد بررسی قرار دهند‌. بد نیست بدانید اغلب کارشناسان توصیه می‌کنند جهت به‌وجود نیامدن هر‌گونه مشکل احتمالی لازم است روغن موتور خودرو در هر 1000 کیلومتر بررسی شود‌ اما نحوه این کار به شرح ذیل است:
    حداقل 5 دقیقه پس از خاموش‌کردن موتور‌، سطح روغن خود را چک کنید. میله اندازه‌گیری روغن موتور(گیج) را خارج کنید. گیج را با یک دستمال تمیز کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. چند ثانیه صبر کرده و دوباره آن را خارج کنید. سطح گیج را با توجه به علامت‌هایMIN و MAX چک کنید. اگر سطح روغن پایین‌تر از MIN باشد، باید روغن اضافه کنید.
    در برنامه بازدید‌ها حتما بررسی سطح روغن ترمز، روغن هیدرولیک و آب رادیاتور را قرار دهید. موردهای امدادی مشاهده شده ‌که به علت سوراخ‌شدن جزئی مخزن روغن هیدرولیک، خودرو در محلی نامناسب با کمبود روغن همراه شده و راننده به زحمت خود را به محل تعمیرگاه و یا نمایندگی رسانده که باعث بروز  خسارت شدید به جعبه فرمان شده است.

    9- چک‌کردن تسمه تایم
    در حالت نرمال اغلب خودرو‌سازان کارکرد مناسب و مطمئن تسمه تایم را  150 الی 160 هزار کیلومتر عنوان کرده‌اند که این عدد برای شرایط نرمال بیان شده است‌ اما شرایط سخت همچون ترافیک و رانندگی زیاد با دور موتور بالا، باعث کاهش عمر مفید تسمه شده و حتی گاهی اوقات به نصف کاهش می‌دهد.
    سلامت تسمه تایم را چند وقت یک بار مورد بررسی قرار دهید. وجود ترک ‌روی تسمه تایم از مهم‌ترین اخطار‌های زمان تعویض این تسمه است. از طرفی زمانی که با علائمی از قبیل بد استارت خوردن موتور، لرزش بیش از اندازه موتور هنگام ‏کارکرد در دور آرام، سر و صدای اضافی از قسمت نزدیک قاب تسمه تایم، افزایش مصرف سوخت و کاهش ‏محسوس شتاب و قدرت موتور مواجه شدید، مطمئن شوید که تسمه تایم سالم باشد و ایراد از جای دیگری است.  بد نیست بدانید در بیشتر اوقات، پارگی تسمه تایم منجر به خسارت‌های موتوری نیز شده و به هیچ وجه در محل قابل راه‌اندازی نبوده و خودرو می‌بایستی با خودرو‌بر به نمایندگی و یا تعمیرگاه منتقل شود.

    10- دیسک و صفحه؛ مشکلی که در محل بر‌طرف نمی‌شود‌
    تماس با مرکز پاسخگویی امداد خودرو و اعلام اینکه خودرو در دنده حرکت نمی‌کند و یا تعویض دنده بسیار سخت است. به احتمال خیلی زیاد این مورد متوجه اتمام دیسک و صفحه می‌شود و راه‌حل ...  متاسفانه اعزام به نمایندگی!
    اما چرا کار باید به اینجا کشیده شود. شما به‌راحتی با پایش وضعیت خودرو می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. در ابتدا به یاد داشته باشید که به صورت متوسط و فارغ از شیوه رانندگی، دیسک و صفحه خودرو ما بین 70 تا 90 هزار کیلومتر عمر می‏کند.
    اما ضعیف‌شدن دیسک و صفحه علائمی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. وقتی ماشین در حال سکون است، دنده را در 2 قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد، دیسک و صفحه تمام شده است ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛ به همین سادگی!
       لرزش شدید (‌نسبت به وضعیت نرمال خودرو‌) هنگام حرکت با دنده یک
      عدم وجود کشش مناسب دنده‌ها در سر بالایی‌ها
      جا نرفتن راحت دنده‌ها مخصوصا دنده عقب

    12- چراغ‌ها
    قبل از سفرها و به‌طور متوسط هر 1000 کیلومتر تمامی چراغ‌های خودرو مخصوصا نور‌های اصلی و ترمز را چک کنید. یکی از علل تصادف‌های زنجیره‌ای عدم سلامت چراغ‌های خودرو است که منجر به تصادف و ... می‌شود.

    13- فیوز یدک به همراه داشته باشید
    در جعبه فیوز تمامی خودرو‌ها، فیوز یدک تعبیه شده است‌ اما به علل مختلف و در زمان‌های متفاوت مجبور به استفاده از آنها شده‌اید. پس قبل از سفر حتما از وجود فیوز‌های یدک در آمپراژ‌های مختلف مطمئن شوید. مواردی مشاهده شده که شخصی در سرمای 20 درجه زیر صفر ده‌ها دقیقه منتظر رسیدن خودروهای امدادی و جایگزین‌کردن یک فیوز ساده بخاری شده است.

    از امداد‌های مجاز استفاده کنید
    اما در نهایت باز هم حادثه خبر نمی‌کند و به هر علتی شما در شهر و یا جاده از حرکت باز‌می‌مانید. در این شرایط خونسردی خود را حفظ کره و به هر خودرو گذری اطمینان نکنید. برای حفظ امنیت جانی و مالی خود  فقط و فقط با امداد خودرو‌های مجاز و ترجیحا امداد خودروسازان تماس بگیرید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط