فونیکسریمکسبهتام

جابجایی مسافر روی ترافیک اینترنت

عصر خودرو- تاکسی اینترنتی پدیده نو در شهر قزوین است که برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر، رفع مشکلات و توسعه کسب و کار اینترنتی و ارائه خدمت و نیز ایجاد اشتغال در رسته مشاغل خدماتی نیازمند حمایت از مسئولان است، اما با این وجود باید دانست که ورود این نوع کسب و کارها در قزوین نیز مانند بسیاری شهرهای دیگر موجب اعتراض نهادهای صنفی تاکسیرانی از جمله سازمان تاکسیرانی قزوین شده و بدون شک باید ایرادات و نکات این نهادها نیز شنیده شود.

جابجایی مسافر روی ترافیک اینترنت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، حدود 2 ماه است که تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان ارمغان تکنولوژی در استان قزوین فعالیت خود را آغاز کرده و با استقبال مردم روبه‌رو شده است، اما این تکنولوژی با خود حواشی به همراه دارد که در این گزارش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    «حمیدرضا کیایی‌پور» مدیر اجرایی تاکسی اینترنتی «آی تک» که می‌توان آن را نخستین کسب و کار اینترنتی جابجایی مسافر در قزوین نام نهاد، با بیان این‌که 40 سال پیش نخستین تاکسی‌تلفنی در قزوین و سومین تاکسی‌تلفنی در کشور توسط آی‌تک تأسیس شد، می‌گوید: با پیشرفت تکنولوژی ما نیز به تبعیت از سایر کشورها برای نخستین بار تاکسی اینترنتی را در قزوین پایه‎گذاری کردیم.

    وی ادامه می‌دهد: در این نوع تاکسی‌ها مسافرین با نصب اپلیکیشن می‌توانند از خدمات ما بهره‌مند شوند، به‌طوری‌که در نرم‌افزار مبدأ و مقصد را مشخص می‌کنند و بر اساس کیلومتر قیمت محاسبه و نشان داده می‌شود، اگر مسافر تائید کند درخواست خودرو می‌دهد و مشخصات راننده ازجمله عکس، نام و نام خانوادگی، مدل، رنگ و پلاک ماشین در اختیار مسافر قرار می‌گیرد.

    تاکسیرانی مخالف است

    به گزارش ایسنا، با وجود استقبال مردم از آی‌تک، تاکسیرانی قزوین به‌صورت رسمی مخالفت خود را با این فعالیت اعلام کرد، اما «عبدالعلی دربندی‌زاده» مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری قزوین بابیان این‌که ما نمی‌توانیم با تاکسی اینترنتی مخالفت کنیم، می‌گوید: ما موافق تاکسی اینترنتی هستیم مشروط بر این‌که مراحل اداری با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح و سازمان تاکسیرانی طی شود.

    این در حالی است که کیایی‌پور اظهار می‌کند فعالیتشان زیر نظر اتحادیه صنف فروشندگان اتومبیل قزوین و با موافقت اداره بازرگانی، کاملاً قانونی است و این مخالفت و موضع گرفتن تاکسیرانی را ناشی از احساس خطر می‌داند.

    صدور مجوز تاکسی اینترنتی بر عهده کیست؟

    دربندی‌زاده خاطرنشان می‌کند: دوگانه برخورد کردن برای مردم مشکل ایجاد می‌کند، هم‌اکنون مجوز را اتحادیه صادر می‌کند و تاکسیرانی صرفاً نظارت را انجام می‌دهد، اگر قرار باشد نظارت برعهده ما باشد، نمی‌پذیریم برای این آژانس مجوز صادر شود.

    وی خاطرنشان می‌کند: ما نمی‌خواهیم کار را انحصاری کنیم و اگر از طریق ما ورود کنند، قطعاً مجوز می‌دهیم، اما به شرطی که همه رانندگان به کار گرفته‌شده در آی‌تک گزینش‌شده باشد، چون اغلب ماشین‌های استفاده‌شده در این تاکسی اینترنتی، ماشین شخصی است.

    مدیرعامل تاکسیرانی قزوین ادامه می‌دهد: آی‌تک حتی مجوز اولیه را از ما نگرفته است اگرچه سابقه فعالیتشان دیرینه است، اگر قرار است به‌صورت قانونی کار کنند باید از تاکسیرانی و محاکم قضایی مجوز لازم را بگیرند و کفایت نمی‌کند از اتحادیه و صنف مجوز بگیرد، همه آژانس‌ها باید زیر نظر تاکسیرانی باشند و سر این موضوع در کشور اختلاف وجود دارد.

    کیایی‌پور در این‌باره می‌گوید: همه آژانس‌ها در کل کشور صنفی هستند و باید پروانه فعالیت خود را از اتحادیه مربوطه که به‌ترتیب زیر نظر اتاق محترم اصناف و وزارت محترم صنعت و معدن است اخذ کنند که این مورد در مورد ما هم صدق می‌کند.

    قیمت مناسب حق مسافران است

    به گزارش ایسنا، یکی از مواردی که باعث جذب مسافران در تاکسی اینترنتی شده است قیمت مناسب در نظر گرفته‌شده برای خدمات‌رسانی است، برخی این شکستن قیمت را ناشی از جذب موقت مشتری می‌دانند و عده‌ای نیز استفاده از ماشین‌های شخصی را علت کاهش قیمت بیان می‌کنند.

    دربندی‌زاده پایین آوردن قیمت‌ها و شکستن نرخ‌ها کار خوبی نمی‌داند و می‌گوید: ما با این بعد مخالفت نمی‌کنیم، چون پس از جذب مشتری قیمت را به قیمت اصلی برمی‌گردانند.

    وی می‌گوید: هم‌اکنون پایه قیمت آژانس 4000 تومان است که علی‌رغم درخواست رانندگان آژانس برای افزایش قیمت، در مصوبه شورای شهر قیمت را تثبیت کردیم و اجازه افزایش ندادیم تا مردم از ماشین‌های شخصی به‌جای تاکسی استفاده نکنند.

    کیایی‌پور در این زمینه تصریح می‌کند: پایه قیمت ما از 3500 تومان آغاز می‌شود که این میزان نسبت به قیمت آژانس‌ها کمتر است، چون در تاکسی اینترنتی راننده وقت کمتری می‌گذارد و پس از رساندن مسافر خالی برنمی‌گردد بلکه سرویس بعدی، خود را می‌رود.

    وی می‌گوید: این حق مشتریان است که با پیشرفت تکنولوژی از خدمات با هزینه کمتر بهره‌مند شوند در واقع ما قیمت‌ها را نشکستیم بلکه قیمت بهینه‌شده و هزینه‌ها نصف شده است.

    100 راننده آی تک در مقابل بیش از 3000 راننده تاکسی

    مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین می‌گوید: رانندگان تاکسی تنها منبع درآمدشان برای زندگی جابه‌جایی مسافران است در حالی‌که رانندگان آی‌تک اغلب منبع درآمد دیگری دارند و بیشتر اوقات بیکاری خود را صرف کار در آی‌تک می‌کنند.

    وی می‌گوید: تاکسی اینترنتی شبیه تاکسی بی‌سیم است، با این تفاوت که در تاکسی اینترنتی به‌جای بی‌سیم از اینترنت استفاده می‌شود، هم‌اکنون 3800 دستگاه تاکسی زرد، نارنجی و سبز داریم که 180 دستگاه بی‌سیم هست که در نظر داریم به 500 دستگاه برسانیم.

    کیایی‌پور نیز می‌گوید: شمار راننده‌های آی‌تک برای یک کار نوپا خوب است، هم‌اکنون بیش از 100 راننده در آی‌تک فعال هستند که در آینده این تعداد افزایش پیدا می‌کنند هم‌چنین به‌دنبال جذب رانندگان زن نیز هستیم.

    تائید صلاحیت رانندگان آی تک بر عهده کیست؟

    دربندی‌زاده یادآور می‌شود: اغلب راننده‌های شاغل در آی‌تک گزینش نشده و پرونده ندارند، اگر پرونده دارند همه پرونده‌ها را بیاورند تا تأیید کنیم و مراحل قانونی را طی کنند، تأیید صلاحیت رانندگان مسیر طولانی است که باید حتماً سوءپیشینه آن‌ها تائید شود.

    وی می‌گوید: در انتخاب رانندگان مسیر بیراهه می‌روند و خارج از شبکه عمل می‌کنند، با توجه به این‌که نظارت بر عهده ماست پس به‌طور حتم اشتباهاتشان نیز بر عهده ماست و دادستان کنترل را از ما می‌خواهد، بنابراین با این شیوه گزینش مخالف هستیم.

    کیایی‌پور معتقد است که ملاک وارد شدن به تاکسی اینترنتی سخت‌گیرانه‌تر از آژانس سنتی است، و می‌گوید: ما مدارک و تعهد لازم را از رانندگان می‌گیریم و مسافر امنیت بیشتری نسبت به آژانس‌های سنتی دارد، چون مسافر پیش از سفر مشخصات کامل راننده را می‌بیند.

    وی خاطرنشان می‌کند: یکسری خصوصیات از قبیل داشتن گواهینامه، مدارک لازم، برخورد با مشتری، امکانات و تجهیزات ماشین، ظاهر خوب بررسی می‌شود و بعد به‌صورت آزمایشی انتخاب می‌شوند و درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشند به‌صورت رسمی به‌کارگیری می‌شوند.

    کیایی‌پور می‌گوید: انتخاب رانندگان با حساسیت زیادی همراه است، چون ما اولین آژانس قزوین هستیم بنابراین به فکر امنیت مسافران هستیم.

    برای کار در آی‌تک فقط باید ماشین داشته باشی!

    به گزارش ایسنا، در حالی کیایی‌پور از حساسیت بالا در انتخاب رانندگان سخن می‌گوید که رانندگان فعال در آی‌تک گزینش را خیلی راحت می‌دانند و می‌گویند فقط داشتن ماشین کافی است.

    مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری قزوین اظهار می‌کند: خودروهای آی‌تک هیچ‌کدام پرونده و سابقه و شناسایی لازم را ندارند و اگر اتفاقی بیفتد ما باید پاسخگو باشیم، هیچ‌کدام از خودروها تائید نشده است، اگر نصف شب فردی ماشین نیاز داشته باشد، ماشین شخصی که تأییدیه لازم را ندارد شایستگی ندارد که مسافران و خانواده‌ها را جابه‌جا کنند.

    کیایی‌پور تأکید می‌کند: یکسری خصوصیات از قبیل داشتن گواهینامه، مدارک لازم، برخورد با مشتری، امکانات و تجهیزات ماشین، ظاهر خوب بررسی می‌شود و بعد به‌صورت آزمایشی انتخاب می‌شوند و درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشند به‌صورت رسمی به‌کارگیری می‌شوند.

    وی می‌گوید: رانندگان آی‌تک پس از گذراندن مراحل مختلف و دوره آموزشی به ناوگان اضافه می‌شوند و اکثراً جوانانی تحصیل‌کرده و بااخلاق هستند که رضایت مسافرین در این مدت کوتاه بر این امر دلالت دارد.

    این در حالی است که یکی از رانندگان آی‌تک در گفت‌وگو با ایسنا بابیان این‌که آی‌تک به‌تازگی راه‌اندازی شده است، می‌گوید: شرایط کار کردن با آی‌تک بسیار آسان است و کافی است ماشین داشته باشی و به‌عنوان راننده ثبت‌نام کنید.

    وی می‌گوید: فقط کافی است نرم‌افزار را روی گوشی نصب کنید، با توجه به موقعیت مکانی هر جا که باشید مسافر می‌زنید، درواقع گزینش خاصی ندارد صرفاً مدارک ماشین و مدارک شناسایی باید تحویل دهید و گزینش سخت نیست.

    راننده دیگری در این زمینه می‌گوید: برای فعالیت در آی‌تک نیاز به ماشین، کارت ماشین و برگ سبز خودرو داریم، پس از ثبت‌نام به‌راحتی می‌توانی کارکنی، گزینش سخت نیست و حتی سوءپیشینه نمی‌خواهند.

    وی می‌گوید: اگر می‌خواهید شروع به کارکنید مدارک خودرو و مدارک شناسایی خود را ببرید و نرم‌افزار را بر روی گوشی خود نصب کنید، نه دوره آموزشی دارد نه دوره آزمایشی و گزینش راحتی دارد.

    اشتغال‌زایی یا بیکاری؟

    دربندی‌زاده یادآور می‌شود: موسسه آی‌تک اگر می‌خواست به جامعه و شهروندان کمک کند، باید با حفظ حریم همکاران خود(شرکت‌های حمل‌ونقل) و رانندگان تاکسی، تکنولوژی را وارد شهر کنند و با استفاده از رانندگان موجود در آژانس‌های تاکسی‌تلفنی سطح شهر اقدام به فعالیت می‌کرد بلکه زمینه بیکار شدن جامعه 5 هزارنفری تاکسیرانان را فراهم نموده‌ایم.

    یکی از رانندگان آی‌تک در این‌باره می‌گوید: پیش‌ از این به‌صورت شخصی مسافرکشی می‌کردم با آمدن آی تک سروسامانی به کارم دادم و دیگر خیابان‌ها را برای پیدا کردن مسافر بالا و پایین نمی‌کنم.

    وی می‌گوید: رانندگان آی‌تک دودسته هستند یک دسته شغلشان صرفاً آی‌تک است و صبح تا شب در اختیار آی‌تک هستند و برخی نیز بازنشسته هستند یا شغل دومشان آی‌تک است، در هرصورت آی‌تک برای جوانان بسیاری شغل ایجاد کرده است که باعث خوشحالی است.

    سنگ‌اندازی یا حمایت

    کیایی‌پور تصریح می‌کند: آژانس‌های اینترنتی در مقیاس کلی مورد حمایت دولت و وزارت فناوری ارتباطات است و هم در قزوین مورد حمایت قرار گرفته است و القا کردن این موضوع به شهروندان که آژانس اینترنتی آی‌تک مشکلات نداشتن امنیت را به همراه خواهد داشت چیزی جز ضربه زدن به اعتبار این نظریه‌پردازان را به همراه نخواهد داشت.

    کیایی‌پور تأکید می‌کند: مسئولان به‌جای سنگ‌اندازی باید از تکنولوژی‌های نوین حمایت کنند، همان‌طور که برخی از مدیران اعلام حمایت خود را نسبت به ما اعلام کرده‌اند این‌که بخواهیم انحصار داشته باشیم و بازار دیگری را بگیریم منطقی نیست.

    دربندی‌زاده بابیان این‌که سازمان تاکسیرانی قزوین هیچ احساس خطری نسبت به ورود تکنولوژی تاکسی آنلاین ندارد، می‌گوید: ما خود به‌دنبال تأسیس تاکسی اینترنتی با کاهش قیمت تمام‌شده، کاهش قیمت کرایه، کاهش میزان ترافیک شهر و افزایش کیفی خدمات هستیم و مطالعات آن از 6 ماه پیش آغازشده است.

    وی می‌گوید: تاکسیرانی اجازه نمی‌دهد ضربه‌ای به اقتصاد و معاش زندگی تاکسیرانان زحمتکش وارد شود، پیگیری سازمان هرگز سنگ‌اندازی نیست، بلکه سازمان علاوه‌بر حمایت از تاکسیرانان به‌دنبال حفظ امنیت و ایمنی شهروندان است.

    شکایت تاکسیرانی از آی‌تک

    مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری قزوین تأکید می‌کند: وقتی از لغت تاکسی استفاده می‌شود در ذهن مردم خودرویی زرد، نارنجی، یا سبزرنگ با پلاک تداعی می‌شود، بنابراین استفاده از این لغت برای خودروهای شخصی که هیچ شناسنامه و پرونده‌ای ندارند، غیرقانونی و غیرمنطقی است.

    وی ادامه می‌دهد: ما از آی‌تک به‌علت نداشتن مجوز شکایت کردیم، چون مراحل طی شده آی‌تک برای فعالیت، بدون گذراندن مراحل اداری لازم است، سازمان تاکسیرانی متولی رفاه حال مردم است اگر ما دخالت نکنیم مردم ضرر می‌کنند و هرج‌ومرج می‌شود.

    کیایی پور می‌گوید: ما از طریق رسانه موضوع شکایت را فهمیدیم و به‌صورت رسمی به ما اعلام‌ نشده است، تاکنون نیز مسئولان از ما حمایت کردند و مشکلی نداشتیم، هم‌چنین در این مدت فعالیت مورد خاصی در انتخاب رانندگان نداشتیم.

    آی‌تک یا جابه‌جا

    دربندی‌زاده می‌گوید: سازمان تاکسیرانی قزوین به‌منظور بومی‌سازی نرم‌افزارهای تاکسی آنلاین با نام «جابه‌جا» حدود شش ماه است با شرکت‌های مختلفی مذاکره نموده و اکنون در ماه جاری فعالیت آزمایشی خود را آغازمی‌کند.

    وی می‌گوید: بنابراین سازمان تاکسیرانی از شرکت‌هایی IT و فن‌آوری اطلاعات که بخواهند با رعایت ضوابط و مقررات سازمان اقدام کنند، حمایت می‌کند و نخستین شرط سازمان برای حمایت، استفاده از رانندگانی است که دارای مجوز فعالیت از سازمان تاکسیرانی قزوین باشند.

    به گزارش ایسنا، از دیرباز ورود تکنولوژی با مشکلاتی روبه‌رو بوده است که حل این مشکلات نیاز به همدلی دارد، تاکسی اینترنتی نیاز روز جامعه ما است و مسئولین با ایجاد بسترهای مناسب باید مسیر را برای حضور تکنولوژی هموار کنند و در مقابل مسئولان تاکسی اینترنتی با در نظر گرفتن امنیت مسافران در انتخاب رانندگان باید سخت‌گیرانه‌تر عمل کنند؛ با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد نمی‌توان در برابر ایجاد کسب و کارهای اینترنتی مطابق با دوره فناوری اطلاعات ایستادگی کرد، حتی برای ایجاد اشتغال باید از آن استقبال شود، اما این ضرورت، موضوع بازرسی، نظارت و ساماندهی را از بین نمی‌برد و بدون شک برای جلوگیری از رخداد آسیب‌هایی در آینده بازرسی و نظارت کافی بر این کسب و کارها ضروری است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو