فونیکسریمکسبهتام

دورنمایِ مبهم وسیله نقلیهِ اقشار کم درآمد جامعه

بازار اشباع شده موتورسیکلت

عصر خودرو- اشباع بازار موتورسیکلت برای این صنف مطلوب به نظر نمی رسد و استمرار این وضع شرایط را برای فعالان این حوزه بسیار سخت خواهد کرد.

بازار اشباع شده موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،موتورسیکلت را می توان وسیله نقلیه اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه نام نهاد.اگرچه لزوما هر کسی که از این وسیله نقلیه استفاده می کند از حیث اقتصادی ضعیف نیست و در پاره ای از مواقع،گره های ترافیکی باعث تمایل به استفاده از این وسیله می شود.

    اما بدون تردید،بخش قابل توجهی از موتورسیکلت سواران به دلیل قیمت کمتر آن در مقایسه با خودرو،از آن استفاده می کنند و چه بسیار افراد و گروه هایی که بواسطه همین موتور سیکلت ها،معیشت خود و خانواده شان را تامین می نمایند.

    تعداد موتورسیکلت ها،در سالیان اخیر به میزان فزاینده ای تشدید شده و در این میان برخی کارشناسان،اصلی ترین علت این پدیده را به کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات حوزه اشتغال مرتبط می دانند.

    چندی پیش،ابوالفضل حجازی،یکی از مسئولان و متولیان تولید موتورسیکلت از مازاد تولید و دو برابر بودن میزان تولید موتورسیکلت(به نسبت نیاز بازار)خبر داد.

    آنچنان که این مقام مسئول عنوان کرده،نیاز بازار کشور به موتور سیکلت،سالیانه 400 تا 500 هزار دستگاه برآورد می شود و این در شرایطی است که ضریب تولید موتورسیکلت،حدود 800 هزار دستگاه تخمین زده می شود.

    وی می گوید:بازارب ه دلیل میزان تولید بالا اشباع شده و این وضعیت به احتمال بسیار زیاد تا پایان بهار سال 1397 استمرار خواهد داشت.

    با عنایت به اظهارات این مقام مسئول،می توان اینچنین نتیجه گیری کرد که افق صنعت موتور سیکلت سازی بسیار مبهم است و این شرایط،برای صنعتی که تعداد بسیاری در دو عرصه تولید و استفاده از آن ارتزاق و معیشت می کنند نگران کننده به نظر می رسد.

    فارغ از مسائل زیست محیطی موتورسیکلت ها(بخصوص کاربراتوری ها) ،واردات موتورسیکلت های هندی نیز مزید بر علت شده تا تهدیدهای پیش روی این صنعت،بیشتر از گذشته تعمیق و تشدید شود.
    مونتاژکاری،بلای جان صنعت موتورسیکلت سازی

    فیروز هاشمی نژاد،یکی از فعالان قطعه ساز در غرب استان تهران ،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم تدوین و طراحی نقشه راه و استراتژی کارشناسی شده برای صنعت موتورسیکلت سازی گفت:متاسفانه صنعت مذکور در سالیان گذشته،صرفا به یک مونتاژ کننده تبدیل شده،در صورتی که با برنامه ریزی هوشمندانه،امکان حصول پیشرفت هر چه بیشتر در این صنعت میسر می شد.

    وی افزود:واردات قطعات چینی یا هندی و مونتاژکردن آن در داخل کشور،بسترساز شکوفایی این صنعت نبوده  و قطعا در صورت تلاش برای انتقال تکنولوژی روز و مدرن به کشور،به توفیق بیشتری در این عرصه نائل می شدیم.

    هاشمی نژاد گفت:امید آن می رود وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر دستگاه های ذیربط با تعریف و طراحی تمهیدات لازم در مسیری گام بردارد که با نوآوری و ارتقای کیفی هر چه بیشتر محصولات ایمنی،حفظ و سلامت زیست محیطی به نحو شایسته تری تامین شود.

    این فعال قطعه ساز در غرب استان تهران در خصوص اشباع بازار موتور سیکلت گفت: بنده در این خصوص اطلاع دقیقی ندارم اما کاهش میزان فروش موتورسیکلت در دو سال گذشته بصورت محسوسی قابل احساس است که به نظر می رسد رکود اقتصادی ، اصلی ترین عامل آن به شمار می رود.

    وی در خاتمه یادآور شد : پایه موتورسیکلت سازی ایران به تکنولوژی 30 سال پیش باز می گردد و متاسفانه بخش قابل توجهی از موتورسیکلت هایی که در معابر می بینیم تنها در شکل ظاهری متفاوت شده اند و می طلبد با عِرق و تعصب هر چه بیشتر و البته حمایت مضاعف دولت در مسیری گام بر داریم که از حیث تکنولوژی به پیشرفت هر چه مطلوب تری دست پیدا کنیم در غیر اینصورت با مونتاژ کاری و بستن پیچ و مهره راه به جایی نخواهیم برد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو