فونیکسریمکسبهتام

بررسی استفاده از نام حیوانات و حشرات روی خودروها؛

حیات وحش روی چهار چرخ

عصر خودرو- خودروسازان نام بسیاری از حیوانات را ‌روی محصولات خود گذاشتند تا ثابت کنند زمانی که بحث بر سر جلب مشتری است، قانون جنگل حکم‌فرماست.

حیات وحش روی چهار چرخ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کارخانه‌ها دریافتند که برای فروش بیشتر می‌توانند از رابطه بین انسان و حیوان استفاده کنند و برای همین نام برخی از محصولات خود را از حیوانات برداشتند.

    نامگذاری بر اساس حشرات

    خودروسازان ابتدا از نام حشرات استفاده کردند و اولین خودرویی که نام یک حیوان را یدک کشید، در سال 1911 مارمون واسپ نام داشت. فرم طراحی بدنه و همینطور رنگ انتخاب شده برای آن بسیار به خود حشره نزدیک بود.واسپ در سال 1911 در مسابقه ایندیانا‌پلیس شرکت کرد و توانست عنوان نخست را از آن خود کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای اولین‌بار خودرویی که از آینه وسط سود جست، واسپ بود و بعد از آن این آینه ‌روی تمامی خودروها قرار گرفت. 3‌سال بعد خودرو دوودِل باگ دومین خودرویی بود که از اسم یک حشره برای خود استفاده کرد، چهره این خودرو از جلو بسیار شبیه به اسمش یعنی ساس بود.
    امریکن‌موتورز در 1970 اسم هورنت را زنده کرد و AMC Hornet که یک خودرو اسپرت دو‌درب بود را به وجود آورد که این خودرو از سال 1970 تا 77 ‌ روی خط تولید بود. ایتالیایی‌ها نیز از اسم حشرات سود بردند و آلفا رومئو اسپایدر و فراری 430 اسپایدر را نامگذاری کردند البته شایان ذکر است که اسپایدر در ایتالیا به خودروهای روباز نیز گفته می‌شود. یکی از کارشناسان صنعت خودرو علت استفاده از این نام‌ها را جذب مشتری خانم می‌دانست و اعتقاد داشت خانم‌ها از اسم حشرات کمتر وحشت دارند تا یک حیوان درنده.

    مارمون واسپ را در تصویر مشاهده می‌کنید.به رنگ و فرم زنبور گونه این خودرو دقت کنید.

     

    نامگذاری بر اساس ماهی‌ها

    در میان خودرو‌سازان امریکن‌موتورز بیشترین استفاده را از اسم ماهی‌ها داشت به طور مثال یکی از این خودروها AMC Tarpon بود که با توجه به فرم ماهی تارپن طراحی شده بود؛ یک فست‌بک، با شیبی ملایم مانند بدن تارپن اصلی.شورولت نیز از اسم ماهی‌ها برای دو مدل از خودروهایش استفاده کرد که به ترتیب نخستین مدل کوروت استینگری بود که با توجه به فرم یک نوع سفره‌ماهی طراحی شده بود و دیگری کوروت شارک که به دلیل طراحی خشن و تیزی که داشت، نامگذاری شد. اُپل منتا هم یکی دیگر از خودروهایی بود که نام خود را از سفره‌ماهی‌ها برداشت تا از غافله نامگذاری بر این اساس عقب نیفتد. درسال 1964 کمپانی پلیموث یکی از بهترین ساخته‌های خود را با نام یکی از خطرناک‌ترین و شکارچی‌ترین آبزی طبیعت پیوند زد و مدل جاودانه باراکودا را معرفی و به بازارعرضه کرد.

    خشونت ماهی باراکودا و رفتار پلیموث بسیار به هم شبیه هستند از این رو نام بسیار درستی برای این خودرو انتخاب شده است.

     

    نامگذاری بر اساس پرندگان

    پرندگان نیز از این قاعده مستثنا نبودند، به طوری‌که کمپانی استودبیکر از نام ‌هاک یا شاهین‌ روی ساخته خود استفاده کرد و سعی شد در طراحی این خودرو، خصوصا قسمت جلوی آن فرم صورت یک شاهین حفظ شود‌. هامبر هم از اسم ‌هاک واسنایپ برای نامگذاری خودروهایش استفاده کرد و کمپانی Stutz نیز از نام شاهین سیاه ‌روی ساخته خود سود برد تا نشان دهد خودرویی سریع و خشن زیر پای شماست. داتسون ژاپنی هم از یک پرنده کوچک زیبای آبی‌رنگ استفاده کرد و مدل Bluebird را نامگذاری کرد. اما شاید یکی از معروف‌ترین و بهترین نامی که از پرندگان به عاریه گرفته شده نامی نیست جز تاندربرد یا پرنده آتشین. فرانک هرشی، رئیس استدیو طراحی فورد در جست‌و‌جوی نامی برای مدل جدید می‌گشت؛ زمانی که به نتیجه نرسید یک مسابقه به راه انداخت تا یک اسم زیبا برای مدل جدید بیابد و یک جایزه 250 دلاری که یک کت و شلوار از برند بروکز برادرز بود در نظر گرفت.گیب گیبرسون طراحی تازه‌کار در فورد نام تاندربرد را پیشنهاد کرد و برنده شد. پونتیاک نیز از نام فایر‌برد  که یکی دیگر از پرنده‌های افسانه‌ای آمریکاست برای مدل خود استفاده کرد و این دو به مدل‌هایی جاودانه، به واسطه اسمی جاودانه‌تر در دنیا تبدیل شدند.

    فایربرد پرنده آتشینی که برای آمریکایی‌ها یک سمبل است ‌ روی کاپوت پونتیاک ترنس ام قرار دارد.

     

    نامگذاری بر اساس گربه‌سانان

    گربه‌سانان نیز در صنعت خودرو‌سازی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و یکی ازمعروف‌ترین آنها جگوار است. جگوار برندی اصیل و زیباست که برای نشان‌دادن قدرت و چالاکی ماشین خود از نام این گربه‌سان سریع و زیبا استفاده کرده است.
    مالکان جگوار می‌گویند: زمانی که پشت فرمان هستید، فکر می‌کنید بر پشت یک گربه بزرگ در حال سواری گرفتن و مانور‌دادن هستید. بعد از جگوار نیز فورد نام تعدادی از مدل‌های خود را از گربه‌سانان قرض گرفت، مدل‌های باب‌کت، لینکس و پوما نمونه‌ای از این نام‌ها هستند. در سال 1966 برای تبلیغ مرکوری کوگار از یک یوزپلنگ خشک‌شده استفاده کردند که ‌روی کاپوت نشسته بود، کمی بعد نیز از یک شیر‌کوهی در تبلیغ تلویزیونی استفاده کردند و شعار تبلیغاتی‌شان این بود: تو نمایندگی‌های لینکلن- مرکوری دنبالش بگردید، دنبال نشان گربه باشید.
    شاید جالب‌ترین قسمت از این مطلب این باشد که به هیچ عنوان نام سگ‌سانان ‌روی یک خودرو قرار نگرفته است.
    فقط یک شرکت اتوبوس‌سازی نام Gerey Hound یا سگ شکاری(تازی) را برای یک مدلش انتخاب کرده که، علت این نامگذاری حمل‌و‌نقل سریع این شرکت است.

    نامگذاری بر اساس دیگر حیوانات

    در سال 1968 کارخانه پلیموث در ازای پرداخت 50000 دلار حق استفاده از رودرانر و کایوت را خریداری کرد و نامش را روی مدل جدید گذاشت همچنین از این دو کاراکتر جذاب در تبلیغاتش استفاده کرد. در سال 1960 اسب، سلطان جاده‌های جهان بود و از اسب به عنوان گاری‌کش، شخم‌زن و... نیز استفاده می‌شد همین مسئله سر‌آغاز استفاده یک نشان و اسم جاویدان در صنعت خودرو‌سازی شد. ماستنگ نوعی اسب وحشی آمریکایی است که بسیار زیبا و تنومند است، برای همین مسئولان فورد نام آن را ‌روی محصول جدیدشان قرار دادند. ایده اصلی استفاده از ماستنگ خود اسب نبود بلکه یک هواپیمای شکاری در جنگ جهانی دوم بود که نام ماستنگ را برای اولین‌بار استفاده کرده بود و پس از آن فورد نیز به تبعیت از این هواپیما، آن را به لوگوی خود ربط داد و از آن استفاده کرد. فورد نام‌هایی مانند برونکو، پینتو، رام، وایپر، کبرا، ایمپلا و بیسون را نیز در کارنامه خود دارد و یکی از کمپانی‌هایی محسوب می‌شود که بیشترین استفاده را از نام حیوانات کرده است. اما در این بین نام‌هایی هم هستند که به هیچ‌عنوان جواب نگرفته‌اند و باعث به‌فروش‌نرسیدن این خودروها نیز شدند مانند خودرویی به نام واسیل یا راسو، تویوتا ترسل و خودرویی به نام ‌هانیا یا کفتار که به علت نام نامناسبی که از این حیوانات بر‌گرفته‌اند، به موفقیت نرسیدند.

     

    نویسنده: اشکان آثار

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو