فونیکسریمکسبهتام

دوچرخه در رکاب خودروهای شخصی

عصر خودرو- رفت و آمد روزانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو در سطح کلانشهر مشهد گواه این است که فرهنگ عمومی استفاده از دوچرخه به درستی در جامعه جاگیر نشده و همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

دوچرخه در رکاب خودروهای شخصی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، رفت و آمد این تعداد خودرو سبب ایجاد گره های ترافیکی زیادی درسطح خیابان های کلانشهر مشهد و ناراحتی سرنشینان می شود و ساخت خیابان های عریض و طویل، تقاطع ها و اجرای طرح های گوناگون نیز گرهی از آن باز نمی کند، این پدیده آلودگی هوا را نیز به همراه دارد و در درازمدت آسیب های زیادی به محیط زیست شهری وارد می کند.
    شاید دوچرخه به عنوان وسیله ای مقرون به صرفه علاوه بر ارمغان سلامتی بتواند در کلانشهری مثل مشهد حلال بسیاری از این معضلات باشد وسیله ای که ترافیک، آلودگی و صدا ایجاد نمی کند.
    یکی از شهروندان مشهدی که راننده خودرویی تک سرنشین است به خبرنگار ایرنا گفت: خیابان های شهر دارای سربالایی و سراشیبی های زیادی است که رکاب زدن را برای بسیاری از دوچرخه سواران سخت می کند.
    مهدی امیرفخری افزود: مسیرهای ویژه دوچرخه در مشهد اندک است و برای استفاده از این وسیله باید در دل خیابان ها و لابه لای خودروها حرکت کرد که این موضوع ایمنی دوچرخه سوار را کاهش می دهد.
    یکی دیگر از شهروندان مشهدی گفت: برای انجام امور اداری در مرکز شهر گاهی از دوچرخه استفاده می کنم اما زمانی که به مقصد می رسم مکان امنی برای پارک دوچرخه پیدا نمی کنم.
    محمد خاکشور افزود: از طرفی قوانین حمایتی برای وسایل نقلیه کوچک وجود ندارد و در صورت بروز برخی مشکلات از جمله سرقت یا تصادف حمایت خاصی انجام نمی شود.
    وی که خود فروشنده دوچرخه است ادامه داد: دوچرخه به عنوان وسیله ای کم هزینه و مفید برای کاهش ترافیک مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته و مردم کمتر به آن روی می آورند. 90 درصد مشتریان خرید دوچرخه کودکان هستند و 10 درصد باقیمانده بزرگسالانی هستند که به قصد همراهی فرزندان دوچرخه سوار خود این وسیله را تهیه می کنند.
    او گفت: البته تنها افزایش ترویج فرهنگ دوچرخه سواری کافی نیست بلکه عوامل دیگری مانند ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه سواری اهمیت ویژه در تشویق مردم برای استفاده از این وسیله دارد.

    * زیرساخت های نامناسب
    رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر مشهد نیز به خبرنگار گفت: یکی از اولویت های اصلی شورای پنجم شهر مشهد توسعه حمل ونقل پاک به ویژه دوچرخه سواری است.
    مجتبی بهاروند افزود: اما واقعیت آن است که به دلیل ساختار ناهمگون خیابان های سطح شهر استفاده از دوچرخه در بسیاری از مسیرها سخت و در بخشی از مسیرها محال است. این موضوع علت اصلی خاک خوردن دوچرخه ها در ایستگاه های شهرداری است.
    وی ادامه داد: رشد فرهنگ دوچرخه سواری موجب کاهش معضل ترافیک در کلانشهر مشهد و کاهش آلودگی صوتی و محیطی می شود، استفاده از دوچرخه در شهر علاوه بر نشاط، فضایی پاک را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.
    عضو شورای شهر مشهد گفت: این موضوع که بیشتر شهروندان تمایل دارند با خودروی شخصی در شهر تردد کنند یکی از معضلات بزرگ شهر است که از تفکر و عادت ها نشات می گیرد، مقوله فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه کمک زیادی به این بخش می کند.
    وی به اجرای 'طرح سه شنبه های بدون خودرو' در مشهد اشاره و بیان کرد: اکنون چاره ای جز رجوع به دوچرخه نداریم، این مدل طرح ها لازمه مشهد است و باید برای اجرای آنها تدابیر ویژه اندیشیده شود که بدون شک شورای پنجم شهر مشهد در این مسیر فعال خواهد بود.
    بهاروند افزود: شهر مشهد صنعتی نیست و علت عمده آلودگی هوای آن مربوط به خودروها است، کمتر از یک دهم مسیرهای شهر مشهد اختصاص به دوچرخه سواری دارد که این موضوع بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است.
    کلانشهر مشهد سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه پذیرای 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط