فونیکسریمکسبهتام

تصادفات جاده ای و دغدغه های رانندگان

عصر خودرو- یکی از بزرگترین مشکلات در سلامت جامعه، تصادف و حوادث جاده ای است و راننده نیز بعنوان اولین مقصر در بروز هر تصادف شناخته می شود که البته این قشر نیز مشکلات و درد دل هایی دارند.

تصادفات جاده ای و دغدغه های رانندگان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، در تصادفات رانندگی بخصوص خودروهای جمعی مانند اتوبوس، خسارات جانی و مالی فراوان تری نسبت به دیگر حوادث رانندگی دارد.
    براساس گزارش ها، سالانه یک میلیون نفر در جهان قربانی و کشته در حوادث رانندگی وجود دارد که عمده تصادفات و خسارت ها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
    بنابراین گزارش ها، در کشور ایران سالانه 17 هزار نفر در تصادفات رانندگی فوت کرده و 250 هزار نفر مصدوم می شوند که این رقم 2.5 درصد تصادفات جهان را شامل می شود.
    اولین تصادف رانندگی در ایران در سال 1305 رخ داد که در این حادثه درشکه 'غلامحسین درویش' معروف به درویش خان یکی از نامداراترین موسیقی ‌‌دانان ایران، به خودرویی که به تازگی وارد کشور شده بود، برخورد و قربانی این تصادف می شود.
    رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی چهارمحال وبختیاری، بالا بودن فشار خون، مصرف دخانیات، چاقی، جنگ و بارداری، خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، صحبت با تلفن همراه، رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، خستگی و خواب آلودگی و مصرف انواع موادمخدر را از جمله عوامل بروز در حوادث رانندگی می داند.
    سرهنگ حمزه رفیعی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: وسیله نقلیه، انسان و جاده سه ضلع اصلی تصادفات رانندگی در جهان شناخته می شوند که عامل انسانی با 70 تا 90 درصد مهم ترین نقش را در تصادفات دارد.
    جمعی از رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافر با اتوبوس در چهارمحال و بختیاری معتقدند: به رغم سختی های مداوم و مشکلاتی که انسان ها حین کار با آن روبه رو هستند، اما همچنان به کار خود ادامه داده و در کشور مقصر اصلی هر تصادفی شناخته می شوند.
    آنان می گویند: رانندگان نیز همانند همه مردم ایران با داشتن مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی به خصوص مشکلات بیمه و نداشتن امنیت شغلی همچنان در نهایت دقت وظیفه جابه جایی مسافران را انجام می دهند ولی همیشه متهم به کم کاری و قصور هستند.
    برخی از رانندگان اتوبوس در عین حال امکانات ضعیف در جاده ها از جمله روشنایی و خط کشی ها را در جاده، تونل و اتوبان ها عامل بروز در حوادث جاده ای می دانند.
    «مهدیان» راننده اتوبوس خط شهرکرد - مشهد می گوید: تجربه 25 سال رانندگی ناوگان حمل و نقل عمومی به من نشان داده که تکنیک و تکنولوژی مورد استفاده در بخش رانندگی در هیچ کشوری با آلمان و آمریکا قابل مقایسه نیست.
    وی افزود: به جز این کشورها در دیگر نقاط دنیا قطعات یدکی تقلبی و غیر استاندارد برای خودرو استفاده می شود که باید دولت جلوی واردات کالای نامرغوب و بی کیفیت را بگیرد.
    مهدیان گفت: حادثه رانندگی لحظه ای است و کشورهای جهان سوم از جمله ایران روزانه با آمار تصادفات جرحی و فوتی فراوان روبه رو هستند.
    وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات اقتصادی که ذهن رانندگان همیشه با آن درگیر است، جاده ها در کشور ناهموار و دارای نقص های فراوان است که حوادث رانندگی را تشدید می کند.
    این راننده اتوبوس افزود: رانندگان به اجبار نمی توانند کمربند ایمنی مسافران را ببندند و همین نبستن کمربند از سوی مسافران نه تنها منجر به جریمه شدن رانندگان می شود، بلکه در صورت بروز حادثه برای جان آنان خطر تلقی می شود.
    وی گفت: هیچ راننده ای خواهان تصادف رانندگی نیست، درحالی که در صورت بروز حادثه بیشترین خسارت اعم از جانی و مالی حتی اتهام ها بر رانندگان تحمیل می شود.
    یک راننده دیگر خط شهرکرد - تهران نیز با بیان اینکه دارای مدرک لیسانس معماری و حدود 7 سال سابقه رانندگی است، می‌ گوید: خواب آلودگی برخی از راننده ‌ها بدلیل مشکلات زیرساختی جاده ای و استاندارد نبودن تجهیزات به کار رفته در اتوبوس ها عامل اصلی تصادفات است.
    اسدی در گفت وگو با گزارشگر ایرنا با بیان اینکه در طول جاده وضعیت مکان ‌های استراحتگاه رانندگان محدود و مناسب نیست، ادامه داد: در کشورهای جهان سوم تکنولوژی کشورهای اروپایی در وسایل نقلیه رانندگی استفاده نمی شود و این عاملی در بروز حوادث است.
    وی بیان کرد: در طول چند سال اخیر وضعیت جاده های کشور بهبود و نقاط حادثه خیز آشکارسازی شده است، ولی بازهم مطلوب نیست.
    راننده خط شهرکرد - اهواز- عسلویه نیز می گوید: با وجودی که رانندگی شغل سخت و طاقت فرسا و بدون امنیت شغلی است، اما مسئولان مرتبط با این بخش از جمله پلیس راه سخت گیری زیادی دارند.
    سلیمانی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه دارای مدرک کارشناسی برق و با 14 سال سابقه رانندگی است، ادامه داد: همه در جامعه به خصوص پلیس راه به رانندگان به چشم افراد رانده شده از جامعه نگاه می کنند.
    وی ادامه داد: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص افرادی که در خط مسافربری ثابتی کار می کنند، به جاده و وضعیت آن مسیر آشنا بوده و نمی توان گفت جاده عامل بروز تصادف از سوی آنان است.
    سلیمانی تصریح کرد: با اجرای آزمایش مواد مخدر رانندگان طی چند سال اخیر، اعتیاد این افراد به مواد مخدر که عامل بروز تصادف است، کاهش یافته است.
    معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: جاده یک عامل در تصادف رانندگی محسوب می شود و برای خود تعریف و استانداری دارد که اگر راننده با سرعت بیش از حد استاندارد در جاده رانندگی کند، منجر به تصادف خواهد شد.
    حسین مالکی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در سیستم کنترل و بررسی فنی حمل و نقل، مشکلاتی از جمله نداشتن دانش کافی از سوی مدیران فنی وجود دارد.
    به گفته وی، در اکثر مواقع فردی که مسئول کنترل فنی خودرو است از رانندگان بازنشسته و بدون تخصص فنی و آشنایی به سیستم های جدید خودروهاست.
    مالکی ادامه داد: برای هر راننده بخش کالا و مسافر 8 دوره تخصصی و عمومی آموزشی گذاشته می شود ولی براساس استاندارد های روز مناسب نیست.
    به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون پرونده تخلف 42 راننده ناوگان عمومی در کمیسیون ماده 11 بررسی که برای 21 نفر از رانندگان تذکر کتبی صادر و کارت هوشمند 21 راننده نیز برای یکماه غیرفعال شد.
    وی ادامه داد: تخلف 7 شرکت حمل و نقل مسافر و کالا نیر در همین مدت در کمیسیون ماده 12 بررسی که 5 شرکت جریمه نقدی و 2 شرکت تذکر کتبی صادر شد.
    مالکی تصریح کرد: با هدف افزایش ضریب ایمنی و کاهش سوانح رانندگی، نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی در این استان با همکاری پلیس راه تشدید شد.
    به گفته وی، سهم ناوگان حمل و نقل عمومی این استان در تصادفات استانی تنها 2 درصد ثبت شده است که این سهم از میانگین کشوری بسیار پایین تر است.
    44 شرکت حمل و نقل بار، 256 دستگاه اتوبوس با میانگین عمر 10.5 سال، یکهزار و 32 دستگاه مینی بوس با میانگین عمر 28 سال و 905 دستگاه سواری با میانگین عمر 9.4 سال در استان فعال است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو