فونیکسریمکسبهتام

متخلف را به تاکسیرانی معرفی کنید

نابسامانی کرایه تاکسی‌ در کرمانشاه

عصر خودرو- شهروندان کرمانشاهی از زمان تصویب نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها، شاهد نابسامانی در این زمینه هستند و برخی رانندگان بی‌توجه به این مصوبه، کرایه بیشتری دریافت می‌کنند.

نابسامانی کرایه تاکسی‌ در کرمانشاه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  با گسترش جوامع و افزایش نیازهای جامعه شهری، حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی شهروندان تبدیل شده است و افراد برای انجام سریعتر امورات خود با کمترین زمان نیازمند بهره‌گیری از این فاکتور هستند.

    تاکسی، اتوبوس، مترو و... اشکال مختلفی از حمل و نقل عمومی در شهرها هستند و به تناسب نیاز شهروندان از این وسایل استفاده می شود.

    کاهش زمان و سرعت در انجام امور از مزایای حمل  نقل عمومی

    مهمترین مزیت ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش زمان انجام امور است اما هر پدیده و اتفاقی علاوه بر مزایایی که دارد در اجرا می تواند معایب و چالش‌هایی را نیز به دنبال داشته باشد.

    یکی از معایب ناوگان حمل و نقل عمومی همین بی توجهی به مسافران و عدم رعایت حقوق آنها از سوی رانندگان است که در مواردی چون روشن کردن کولر خودرو در تابستان و بخاری در زمستان و یا دریافت بهای اضافه از مسافران جلوه می‌کند و در برخی موارد حتی موجب ایجاد نزاع بین رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی(به ویژه تاکسی‌ها) و مسافران می شود.

    تغییر نرخ کرایه تاکسی و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد شده است

    تغییر کرایه تاکسی هر ساله در شهرها و با مصوبه شوراهای اسلامی شهرها رخ می دهد و متناسب با شرایط شهر مذکور از جمله درآمد افراد آن شهر، نرخ سوخت، نرخ تورم و... دستخوش تغییراتی می شود.

    متاسفانه علی‌رغم قانونی بودن افزایش کرایه تاکسی‌ها در شهر کرمانشاه، بعضا شاهد اجرای نامناسب آن، بی توجهی به قانونی بودن این مصوبه و تخلفاتی نیز از سوی رانندگان تاکسی در اعمال این مصوبات هستیم.

    افزایش 14 درصدی کرایه تاکسی‌ها از مرداد ماه

    اوایل مرداد ماه بود که نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها در کرمانشاه به مصوبه شورای اسلامی شهر کرمانشاه و به تایید فرمانداری کرمانشاه، اعلام و ابلاغ شد و تاکسی‌های شهری اعم از گردشی، مسیری، ویژه، آژانس‌ها، پایانه های فرودگاه و تاکسی های تلفنی شهر کرمانشاه موظف به اعمال افزایش 14 درصدی نرخ کرایه‌ها شدند.

    البته نرخ تعیین شده طی کمیته نرخ گذاری سازمان تاکسیرانی، پس از برگزاری جلسات متعدد و نهایی شدن جهت بررسی و اخذ مصوبه به شورای شهر ارسال و پس از تایید شورای شهر و نهایتا فرمانداری از طریق این سازمان اعلام شد.

    سازمان تاکسی رانی این نرخ ها را از طریق برچسب‌هایی به رانندگان تاکسی اعلام کرد تا بر روی شیشه خودرو خود نصب کرده و شهروندان از نرخ های جدید مطلع شوند، اما علی رغم تمام موارد ذکر شده شاهد تخلفاتی از سوی رانندگان هستیم و بعضا دیده می شود در برخی مسیرها کرایه ای دو برابر نرخ سابق و با افزایش 100 تا 120 درصدی از مسافر اخذ و مطالبه می شود.

    این تخلف رانندگان تاکسی که با توجه به نیاز جامعه شهری بسیار مورد توجه است، بعضا حتی موجب درگیری هایی بین مسافران و رانندگان شده است، که خود این موضوع نیز تبعات اجتماعی زیادی – که جای بحث آن در اینجا نیست- را موجب می شود.

    اغلب تاکسی‌ها دنبال مسافر دربستی هستند

    از دیگر تخلفات تاکسی‌های شهری در کرمانشاه می‌توان به سوار نکردن مسافران در برخی مسیرها چون بازار و به هوای سوار کردن مسافر «دربستی» با نرخ و کرایه ای بالاتر از حد معمول اشاره کرد.

    بعضا دیده می شود، مسافری ساعت‌های طولانی را در یک مسیر در انتظار یک تاکسی به سر می برد که او را به مقصد برساند و تاکسی زیادی در کنار او پارک کرده در انتظار مسافران دربستی برای دریافت کرایه‌های بالا هستند.

    البته در مواردی نیز دیده می شود که تاکسی مسافری را تنها به دلیل اینکه یک یا دو نفر است سوار نمی کند و خالی رفتن را به رساندن این مسافران یک یا دو نفره ترجیح می‌دهد.

    بارها ساعت‌های طولانی را در سرما و گرما در انتظار تاکسی سر کرده‌ام

    یک شهروند کرمانشاهی که دل پُری از رانندگان تاکسی داشت در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: متاسفانه این روزها تاکسی ها بسیار تخلف می کنند و اصلا وظیفه خود را فراموش کرده اند.

    پوریا ویسی افزود: به یاد دارم که گاهی اوقات ساعت های طولانی را در سرما و گرما کنار خیابان ایستاده ام - که با یک تاکسی به مقصد برسم- اما نهایتا ناامید شده و مسافرکش‌های شخصی را به تاکسی‌ها ترجیح داده ام تا لا اقل زمان کمتری را معطل شوم.

    افزایش کرایه تاکسی‌ها عاملی برای سودجویی رانندگان شده است

    وی ادامه داد: به یاد دارم یک روز در سه راه نواب(بازار) در انتظار تاکسی بودم  تا به خیابان رشیدی که در یک مسیر مستقیم و کوتاه در انتهای سه راه نواب قرار دارد بروم، اما متاسفانه بسیاری از تاکسی ها در مبدا توقف کرده و تنها با داد و بیداد مسافر دربستی طلب می کردند.

    این شهروند کرمانشاهی گفت: اخیرا نیز که کرایه تاکسی ها افزایش پیدا کرده، برخی از رانندگان با فرصت طلبی سودجویی می کنند.

    وی ادامه داد: زمانی هم که یک شهروند به این تخلف رانندگان که گاهی کرایه دوبرابری از نرخ جدید را از مسافر دریافت می کنند، معترض می شود، با برخورد تند او مواجه شده و شاید کار به دست به یقه شدن نیز بکشد.

    ویسی، از روشن نکردن کولر در تابستان و بخاری در زمستان نیز به عنوان دیگر مشکلات تاکسی های درون شهری کرمانشاه یاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از رانندگان تاکسی برخوردی نامناسب با شهروندان دارند و به هر مطالبه به حق شهروندان پاسخی منفی و تند و گاهی حتی همراه با توهین می دهند.

    برابر آیین‌نامه تاکسی‌رانی رانندگان موظف به رعایت نرخ مصوب هستند

    مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه در این مورد و در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت:  برابر آیین نامه سازمان تاکسیرانی، رانندگان موظف هستند نرخ مصوب اعلام شده از سوی شورای محترم شهر رعایت کنند.

    سجاد سلیمانی افزود: به همین منظور این سازمان در راستای اطلاع و آگاهی شهروندان اقدام به تهیه برچسب نرخ کرایه تاکسی کرده ودر بین تمام تاکسیرانان توزیع تا بر روی شیشه جلو تاکسی نصب شود.

    مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه تاکید کرد: هیچ راننده ای حق ندارد افزون بر نرخ قانونی و مصوب اعلام شده از مسافران کرایه اخذ کند.

    مسافران کد تاکسی‌های متخلف را یادداشت و به تاکسی‌رانی اعلام کنند

    وی تصریح کرد: با این حال ممکن است برخی از رانندگان تاکسی بالاتر از نرخ مصوب جدید، از مسافر کرایه گرفته و تخلف کنند که اگر احیانا افرادی خودسرانه نسبت به افزایش نرخ مصوب اقدام کنند، شهروندان و مسافران می توانند کد یا شماره تاکسی متخلف را یاداشت کرده و هم به صورت حضوری ومکتوب وهم شفاهی با سازمان تاکسیرانی در میان گذاشته و در اولین فرصت ممکن برابر آیین نامه سازمان تاکسیرانی با راننده قانون گریز برخورد خواهد شد.

    سلیمانی تاکید و خاطرنشان کرد: چنانچه راننده  نرخ مصوب را رعایت نکنند و خارج از تعرفه اعلام شده کرایه اخذ کند مورد برخورد قانونی قرار خواهند گرفت.

    مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه ادامه داد: شماره تلفن های 38211948-38246565، واحد شکایت و بازرسی سازمان تاکسیرانی آماده دریافت انتقادات پیشنهادات همشهریان است.

    مقصد تاکسی‌ها را اولین مسافر تعیین می‌کند

    وی در بحث سوار نکردن مسافراز سوی تاکسی‌ها نیز گفت: لازم به ذکر است تاکسیران با شروع کار اولین مسافر مسیرش را مشخص خواهد کرد.

    سلیمانی تاکید کرد: ذکر این نکته ضروری است که همشهریان توجه داشته باشند، تاکسی مسیری یا همان خطی در مسیری که به عنوان مبداء و مقصد بر روی بغل‌های درب تاکسی مشخص شده مجاز به تردد و حمل مسافر است، که بعضا مشاهده شده شهروندان به این مسأله توجه نکرده و معترض می شوند.

    مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه  افزود: تاکسی گردشی همانطوری که گفته شد در تمامی مسیرهای سطح شهر باید خدمات رسانی و سرویس دهی داشته باشد.

    به گفته سلیمانی، تاکسی های خطی فقط مجاز هستند در ایستگاه مسیر مشخص شده سرویس دهی داشته باشند و چنانچه خارج خط تعریف شده، تردد جهت حمل مسافر داشته باشند با آنها برخورد خواهد شد.

    نظارت گشت‌های تاکسی‌رانی از ساعت 7 الی 21 شب برعملکرد تاکسی‌ها

    وی از نظارت گشت‌های سازمان تاکسی‌رانی در سطح شهر خبر داد و گفت: بازرسی سازمان تاکسی رانی کرمانشاه به صورت روزانه از ساعت 7 صبح الی 21 شب بر نحوه خدمات دهی تاکسیرانان نظارت مستمر و جدی دارند.

    ابراهیم مرادی، سخنگوی شورای شهر کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر و در این خصوص گفت: مصوبه افزایش کرایه تاکسی‌ها طی سال 96 مربوط به شورای چهارم بوده اما به لحاظ قانونی بودن، در شورای پنجم نیز لازم الاجرا است.

    وی افزود: بنابر مصوبه مذکور که به تایید فرمانداری کرمانشاه نیز رسیده است، سازمان تاکسیرانی موظف به اعلام نرخ جدید تاکسی به رانندگان بوده و رانندگان نیز باید موارد قانونی در این زمینه را رعایت کنند.

    «نرخ کرایه تاکسی های گردشی و مسیری در شهر کرمانشاه در سال 1396، مصوب شورای اسلامی کرمانشاه»

    همه مجریان موظف به رعایت مصوبه قانونی افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها هستند

    سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه، از برخورد با متخلفین در این زمینه خبر داد و گفت: آنچه که مصوب شورای قبلی بوده است، به سمع و نظر فرمانداری رسیده و قطعی است و همه مجریان یعنی سازمان تاکسیرانی و رانندگان موظف به تمکین به این قانون هستند.

    وی تصریح کرد: در وهله اول سازمان تاکسی‌رانی به عنوان دستگاه متولی باید به این قانون و مصوبه عمل کند و در صورت هر گونه تخطی بنابر آنچه که در قانون آمده است با متخلفین برخورد خواهد شد.

    برخورد با متخلفین در وهله اول به عهده تاکسی‌رانی و سپس شهرداری و شورای شهر است

    مرادی ادامه داد: چنانچه راننده ای در این زمینه تخلف کند، سازمان تاکسی رانی برابر قانون موظف به برخورد با وی است و چنانچه خود تاکسی رانی در این زمینه تخلف کند در ابتدا شهرداری و نهایتا شورای شهر برخورد لازم را خواهد داشت.

    وی تاکید کرد: در وهله اول برخورد با این موضوع به عهده تاکسی رانی و شهرداری است اما در مواردی که نیاز باشد، مطمئنا ما در شورا به لحاظ حقوقی و به عنوان ناظر بر فعالیت های شهرداری این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

    به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به موارد ذکر شده از سوی شهروند کرمانشاهی و توضیحات سازمان تاکسی‌رانی کرمانشاه، می‌طلبد در وهله اول فرهنگ قانون‌مداری در بین رانندگان تاکسی به عنوان یک فرهنگ ترویج شود و در وهله بعدی نیز نظارت بیشتر و محکمتری با ضمانت اجرایی قانون وضع شده، صورت گیرد تا شاهد کاهش تخلفات در این زمینه باشیم. البته اطلاع رسانی کرایه‌ها به شهروندان از طرق مختلف و ارائه آموزش‌های عمومی در ارتباط با این موارد نیز بی تاثیر نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو