فونیکسریمکسبهتام

۳ عامل مهم دعواهای رانندگی

عصر خودرو- فقط چند روز دیگر تا باز شدن دوباره مدارس و دانشگاه‌ها و ترافیک سرسام آور مهرماه زمان باقی است؛ تا قفل شدن مکرر خیابان‌های شهر و گله و شکایت همیشگی شهروندان از شلوغی خیابان‌ها. اتفاقی که باعث بالارفتن آمار حوادث رانندگی هم می‌شود. ریشه وقوع بسیاری از این حوادث را که می‌گیریم به عاملی می‌رسیم که در فرهنگ رانندگی ما زیاد دیده می شود؛ اخلاق بدی که متاسفانه بین جمع زیادی از راننده‌ها دیده می‌شود.

۳ عامل مهم دعواهای رانندگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام جم، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مردم کشور ما آمادگی دارند در کمتر از 30 ثانیه با یکدیگر وارد مجادله ای ناخوشایند شوند که گاه به درگیری های فیزیکی هم می انجامد و این موضوع در امر مهمی مانند رانندگی می تواند بسیار خطرساز و حادثه آفرین باشد. باید علت این معضل را در چه چیز جستجو کنیم، کم حوصلگی رانندگان،‌ خستگی و خواب آلودگی بخصوص در صبح ها، ترافیک سنگین که دایم مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، فرهنگ ضعیف رانندگی در بین ما؛ کدام یک؟

    سید هادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهور تهران  در تحلیل علت و عوامل بوجود آمدن چنین رفتارهای ضد اجتماعی بابیان اینکه بالا رفتن سطح فرهنگ ترافیکی و رانندگی قطعا با رفتارهای قانونمندی بوجود می آید که رانندگان در حین رانندگی باید رعایت کنند این رفتار منتج از چند فاکتور است یکی از این عوامل عدم وجود قوانین و مقررات جدی و قوی در این حوزه است که بتواند بازدارندگی لازم را داشته باشد.

    به گفته هاشمی، رعایت درست و کامل قواعد رانندگی در برخی کشورها از جمله اروپا و آمریکا بیشتر به دلیل وجود مجازات‌های سخت و قوانین قوی راهنمایی و رانندگی در آن کشورهاست چرا که تخلف و جریمه سنگین برای آنها نمی ارزد و افراد سعی می کنند که تخلفی انجام ندهند ضمن اینکه هیچ گونه حمایتی از متخلفین صورت نمی گیرد در صورتی که در کشور ما بر عکس حق را به متخلفین داده و از آنها حمایت می‌کنیم و اینکه به هیچ وجه قوانین قوی و سنگینی برای این امر وجود ندارد.

    وی افزود: بروز این گونه بدرفتاری ها از سوی رانندگان را می‌توان در سه وجه بررسی کرد. یکی به دلیل نبود کافی جاده و معابر در کشور ما. دیگری وجود اختلالات روانی و عصبی در برخی رانندگان و آخر اینکه تاثیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی که افراد در طول زندگی و در طول روز با آن مواجه هستند.

    هاشمی یکی از معضل‌های رانندگی در کشور را کمبود شدید جاده‌های مناسب در کشور دانست و گفت: واقعیت این است که ما حتی در بخش برون شهری نیز با کمبود جاده مواجه هستیم.

    رییس سابق پلیس راهور تهران در ادامه به تاثیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر سلامت روان رانندگان و متعاقبا رفتارهای ترافیکی آنان اشاره کرده و گفت: رانندگی که دایم با مشکلات عدیده در زندگی مواجه است در هنگام رانندگی وقتی با حجم بالای ترافیک روبرو می شود بی حوصله شده و گاها درگیر می‌شود.

    وی با انتقاد از مسوولین راه و عملکرد دولتمردان در گسترش جاده ها در داخل و خارج شهر تاکید کرد: ما در تهران شاهد حجم بالای ترافیک در داخل شهر و خارج شهر مخصوصا درساعات صبح از کرج به سمت تهران و ساعات عصر از تهران به کرج موجهیم اما مسوولان علیرغم مشاهده این وضعیت هیچ حرکت بسزایی انجام نمی‌دهند.

    هاشمی در ادامه به اختلالات روانی در برخی راننده‌ها اشاره کرده و گفت: برخی کاربران به دلیل داشتن مشکلات روانشناختی بعضا با زدن یک بوق پیاده شده و درگیر می‌شوند.

    این کارشناس ترافیک در پایان بر نقش موثر و سازنده رسانه‌های جمعی در کنترل و هدایت فرهنگ ترافیک تاکید کرده و افزود: به حق باید گفت که رسانه و از جمله صدا وسیما تاکنون نقش بسزایی در کنترل و بهبود این رفتارهای اجتماعی و فرهنگ ترافیک داشته است اما زمانی این اقدامات و همکاری‌ها موثر ثمر واقع می‌شود که ما قوانین قوی و بازدارنده‌ای داشته باشیم.

    اما از سویی دیگر روانشناسان وجود فرهنگی ضعیف رانندگی در میان برخی افراد را نیز از عوامل اصلی این نابهنجاری های اجتماعی می دانند به گفته آنان متاسفانه برخی از ما هنگام رانندگی به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم رانندگی اصولی و حرفه‌ای است و به جای آن ترجیح می‌دهیم با نادیده گرفتن اصول اخلاقی فقط به زودتر رسیدن به مقصد بیندیشیم حتی اگر این کار به بهای صدمه زدن به دیگران، زیر پا گذاشتن قوانین و به هم زدن نظم اجتماعی تمام شود، هرچند پیدا می‌شوند افرادی که زیر پا گذاشتن حقوق دیگران با رفتارهای غیراخلاقی را نوعی زرنگی و جسارت می‌دانند که لازمه رانندگی است!

    البته اخلاقیات در فرهنگ راننده‌های ایرانی گرچه هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی دارد، اما نسبت به دهه‌های گذشته در این زمینه حرکت رو به جلویی داشته‌ایم. با این حال هنوز موضوع فرهنگ رانندگی صحیح و نادیده گرفتن اخلاقیات در رانندگی همچنان به صورت یک معضل خودنمایی می‌کند

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو