فونیکسریمکسبهتام

رانندگی بدون ایمنی

عصر خودرو- روزنامه شهروند درباره حوادث جاده ای به گفت وگو با کارشناسان پرداخت و نوشت: حالا جاده‌ های ایران آن ‌قدر خبرساز شده‌اند که گفته می‌شود شمار کشته ‌های تصادف از جنگ هشت ‌ساله ایران بیشتر است. درحالی ‌که ماحصل هشت ‌سال جنگ تحمیلی، ٢١٩‌هزار شهید اعلام شده اما براساس گزارش ‌های مرکز آمار ایران، از‌ سال ٧٥ تا ٩٥، بیش از ٤٢١‌هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشور کشته شده‌اند.

رانندگی بدون ایمنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: بالاخره زمان حسابرسی از خودروها هم رسید. روز گذشته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت به معاون امور صنایع خود دستور داد تا کمیته بررسی تلفات جاده‌ای مرکب از دستگاه‌ های مسئول را برای بررسی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌ای تشکیل دهد تا مشخص شود ایمنی پایین خودروها چقدر در مرگ ‌ومیر ایرانی ‌ها در جاده ‌های کشور، موثر است؟

    در این شرایط پیش پای مردم ایران، یک مثلث مرگ است که سه ضلع آن را فرهنگ رانندگی، زیرساخت جاده‌ای و خودرو تشکیل می‌دهد.
    حالا سکاندار جدید صنعت تصمیم گرفته تکلیف ضلع سوم را هم مشخص کرده و به این سوال پاسخ دهد که خودروهای بی‌کیفیت ایرانی چقدر در تلفات جاده‌ای سهیم‌اند؟

    فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر خودرو به «شهروند» می‌گوید: خودرو و صنایع خودرویی شاید منجر به بروز خود تصادف در ایران نشوند اما ‌درصد قابل توجهی از تلفات بعد از بروز تصادف‌ها ناشی از ایمنی پایین خودروها در کشور است.

    البته علی‌اکبر عبدالملکی نایب ‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران این آمار را کذب دانسته و به «شهروند» می‌گوید؛ تا آن‌ جا که من اطلاع دارم، چنین رده‌ بندی ‌ای صحت ندارد که در آن ایران هشتمین کشور خطرناک دنیا برای سفر اعلام شده باشد.

    ** گزارش برنامه را به من ابلاغ کنید!
    بنا بر آنچه در نامه ضرب ‌الاجلی شریعتمداری آمده، قرار است به سرعت کمیته مشترکی مرکب از خودروسازان، قطعه ‌سازان، سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی تشکیل و در تعیین همه علل مربوط به مراکز صنعتی در افزایش تلفات و معلولیت‌های جاده‌ای و برنامه زمان‌بندی روشن برای رفع کامل نواقص مربوط اقدام شود.

    ** سهم ٦۰ تا ٩۰‌درصدی خطای انسانی
    جواد هدایتی، مدیرکل دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل ‌ونقل جاده‌ای ابعاد دیگری از وضع سوانح جاده‌ای را روشن کرده است. او به اقتصاد نیوز گفته است: چیزی که اطلاعات تصادفات در ایران نشان می‌دهد و براساس آمار پلیس به‌ عنوان نهادی که در حین بروز تصادفات و سوانح، سر صحنه حاضر می‌شود و کروکی می‌کشد، بالغ بر ٨۰‌درصد عوامل تصادفاتی که ثبت می‌شود، عامل انسان است که به چهار تخلف بسیار شایع منجر می‌شود که شامل خستگی و خواب‌ آلودگی، انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز است و این چهار عامل، معمولا ٨۰‌درصد علل وقوع تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

    ** چرا همه چیز به پای خطای انسانی نوشته می‌شود؟
    فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به «شهروند» می‌گوید: نه فقط در ایران، بلکه در همه جای دنیا نقش خطای انسانی را پررنگ‌تر اعلام می‌کنند، چراکه اگر نیروی انسانی همه چیز را رعایت کند، تصادفات جاده‌ای به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. حتی در هنگام رانندگی، نقص فنی خودرو می‌تواند توسط مهارت نیروی انسانی کنترل شود.

    ** سازمان استاندارد در کنترل کیفیت خودروها می‌لنگد
    یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عقب ‌ماندگی صنعت خودرو ایران و نقش ضعیف سازمان استاندارد در کنترل کیفیت خودروها هم به فارس گفته است: برای کاهش تلفات جاده‌ای باید نظارت جدی بر نحوه تعامل با شرکای خارجی و تلاش برای ایجاد بازار رقابتی صورت گیرد.

    شجاعی فرد تصریح کرد: طبق تحقیق یک دانشمند انگلیسی، خودروسازان ایران ٥۰‌سال از صنعت خودروی دنیا عقب هستند اما این دانشمند پیشنهاد کرده که با توجه به درآمدهای نفتی ایران، می‌توان از طریق خرید تکنولوژی، صنعت خودروسازی را فعال نگه داشت، درحالی‌ که اقتصاد باید درون‌زا باشد و توان تولید و تکنولوژی در کشور ارتقا یابد.

    او در مورد نقش صنعت قطعه‌سازی در کاهش تلفات جاده‌ای نیز گفت: استاندارد قطعه‌سازی باید به‌روزرسانی و این صنعت از تکنولوژی روز دنیا برخوردار شود. در این زمینه سازمان استاندارد باید نظارت قاطعانه داشته باشد، اما این نظارت وجود ندارد.

    ** استاندارد ایمنی خودرو نداریم
    هیچ‌کدام از خودروهای کشور ما، حتی ٣ ستاره از استانداردهای جهانی نمی‌گیرند. اگر می‌خواهیم واقعا سهم خودرو را در تلفات، دقت کنید، در تلفات نه در تصادفات جاده‌ای به دست بیاوریم، بلکه باید خودروهایمان را به تست ایمنی تصادف بفرستیم.

    اگر آقای شریعتمداری، به جای ثبت تصادفات جاده‌ای تلفات جاده‌ای را مبدأ قرار دهد، به عقیده من به آمار شگفتی دست پیدا خواهیم کرد. درحال حاضر، بر مبنای گزارش پلیس، سهم خطای انسانی بیش از ٧۰‌درصد است، اما آیا انسانی که خطا می‌کند، در سراسر جهان لزوما محکوم به مرگ است؟ من فکر می‌کنم عامل تلفات کنونی در ایران، تا بیش از ٦۰درصد، ایمن ‌نبودن خودروها باشد و امیدوارم دستور تازه وزیر صنعت، با این نگاه به موضوع تلفات جاده‌ای بپردازد.

    ** وقت کاهش تلفات است
    آمار درستی از سهم راه در تلفات جاده‌ای کشور وجود ندارد. پیش از این خبرگزاری مهر اعلام کرده است، راه ٣‌درصد سهم دارد. همچنین ٢‌درصد سهم وسیله نقلیه، ٢٦‌درصد سهم عامل انسانی به‌ علاوه راه، ٦‌درصد سهم عامل انسانی به همراه وسیله نقلیه، یک‌درصد سهم عامل راه به‌ علاوه وسیله نقلیه، ٤‌درصد سهم عامل انسانی به همراه راه و وسیله نقلیه و یک‌درصد سهم عوامل ناشناخته اعلام شده است.

    نتایج به دست آمده از مطالعات تجربی نشان داده است که تصادفات جاده‌ها در کشورهای درحال توسعه تا زمانی که به یک سطح خاص از درآمد برسند، افزایش می‌یابد و از آن به بعد این نرخ کاهش پیدا می‌کند، اما آیا ایران این روند طبیعی را طی کرده است؟گفتنی است؛ خسارت ‌های مالی تصادفات جاده ‌ها در ایران به ٧‌درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد که این آمارها در مقایسه با بسیاری از کشورها، ایران را در موقعیت بسیار نگران ‌کنند‌ه‌ای قرار داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو