فونیکسریمکسبهتام

عصر جدید؛ عصر خودروهای هوشمند است!

عصر خودرو- «استیو مولنکوف» مدیرعامل شرکت کوالکام معتقد است که پیشرفت‌های آینده در زمینه تکنولوژی بیشتر در زمینه خودروها رخ خواهند داد.

عصر جدید؛ عصر خودروهای هوشمند است!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران آنلاین ، احتمالا همان حسی که با در دست گرفتن اسمارت‌فون برای اولین بار داشتید، هنگام در دست گرفتن فرمان خودروهای جدید امروزی هم خواهید داشت. این گفته‌ی «استیو مولنکوف» مدیرعامل شرکت کوالکام است که اعتقاد دارد پیشرفت‌های آینده در زمینه تکنولوژی بیشتر در زمینه خودروها رخ خواهند داد.

    از آنجایی که خودروها کارهای سنگین‌تر و بیشتری انجام می‌دهند، نیاز به استفاده از پردازنده‌های قدرتمند در این خودروها نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند. شرکت تحقیقاتی IDC تخمین زده که تولیدکنندگان قطعات نیمه‌رسانا در سال 2021 درآمدی در حدود 50.1 میلیارد دلار از خودروسازان به‌دست خواهد آورد. در حال حاضر تمرکز شرکت کوالکام در زمینه خودروهای پیشرفته امروزی در 3 بخش متمرکز شده است: اتصال، رایانش و برق رسانی. شرکت کوالکام قصد دارد پردازنده‌هایی را تولید کند که باعث اتصال خودروها (از طریق اینترنت) با دنیای اطراف شده، کیفیت تجربه رانندگان و سرنشینان را بهبود بیخشد و ضمنا امکان به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته‌تر در خودروها را فراهم کند.

    در بازدید «آنجلا مرکل» صدر اعظم آلمان از غرفه شرکت کوالکام در نمایشگاه خودروی امسال، مولنکوف به او خاطرنشان کرد با اینکه دهه اخیر به ظهور اسمارت‌فون‌ها تعلق داشت، اما دهه جدید، دهه‌ی پیشرفت و شکوفایی پلتفرم‌ خودروها خواهد بود.

    گفته می‌شود بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروزه در اسمارت‌فون‌ها دیده می‌شوند، در آینده در خودروها به‌کار گرفته خواهند شد. اینترنت نسل5 (5G) یکی از همین تکنولوژی‌ها است. سرعت اینترنت 5G حدود 100 برابر اینترنت وای‌فای امروزی و 10 برابر اینترنت فیبر نوری گوگل سرعت خواهد داشت. این تکنولوژی به خودروها این امکان را می‌دهد که سریعا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و همچنین برای رفع نواقص سریعا به شبکه جهانی متصل شوند. اینترنت 5G که قرار است تا سال 2019 به اسمارت‌فون‌ها بیاید، خیلی زود در صنعت خودرو نیز استفاده خواهد شد.

    اما به‌کارگیری اینترنت دیتا در خودروها سال‌ها زمان برد و به‌همین دلیل شرکت کوالکام برای توسعه سریع‌تر اینترنت و پردازنده‌های پیشرفته در خودروها، سال گذشته بزرگترین شرکت تامین کننده چیپ‌های الکترونیکی خودروهای دنیا یعنی NXP را با قیمت 39 میلیارد دلار خریداری کرد. البته این قرارداد هنوز کامل امضا نشده و مولنکوف امیدوار است این اتفاق تا پایان سال 2017 رخ دهد.

    اسمارت‌فون‌ها هنوز هم تمام نشده‌اند

    با اینکه مولنکوف معتقد است عصر جدید به خودروهای هوشمند تعلق دارد، اما نمی‌توان رقابت در صنعت اسمارت‌فون‌ها را تمام شده دانست. اخیرا شرکت اپل از آیفون10 رونمایی کرد که بهره‌گیری از پردازنده و سنسورهای پیشرفته تشخیص چهره قادر است چهره صاحب گوشی را با دقت بسیار بالایی تشخیص دهد. ضمنا شرکت کوالکام هم همکاری‌های خود را با یک شرکت تایوانی به‌منظور ساخت نوعی لنز دوربین سه بعدی برای به‌کارگیری در اسمارت‌فون‌های اندرویدی را آغاز کرده است. این یعنی احتمالا اسمارت‌فون‌های اندرویدی نیز در آینده نزدیک به سیستم تشخیص چهره با قابلیت تشخیص عمق تصاویر مجهز خواهند شد.

    کوالکام معتقد است که با ظهور اینترنت 5G، تجهیزات بصری از جمله لنز دوربین و حتی هدست‌های واقعیت مجازی در آینده حرف‌های زیادی را برای گفتن خواهند داشت. مولنکوف معتقد است که هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مجهز به اینترنت 5G می‌توانند تجربه کاربران در مشاهده فیلم‌ها و دنیای اطراف را کاملا متحول کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط