فونیکسریمکسبهتام

معرفی و بررسی کوتاه پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ در آستانه ورود به بازار ایران

این شیر، غرّان نیست!

عصر خودرو- شرکت ایکاپ در ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه بیست‌و‌چهارم مرداد ماه، فروش محصول جدید خود یعنی پژو ۳۰۱ را در نمایندگی‌های منتخب ایران خودرو آغاز کرد. تنها تعداد محدودی از این سدان کامپکت در رنگ‌های سفید، مشکی و خاکستری به فروش رسید که همگی مدل سال ۲۰۱۶ میلادی بوده و از پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴‌سیلندر بهره می‌برند.

این شیر، غرّان نیست!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ادامه با این محصول آشنا می‌شویم.

    301 چیست؟
    همانطور که در بالاتر اشاره شد، 301 سدان کامپکت پژو است که برای نخستین بار در سال 2012 (به عنوان مدل 2013) ‌روی خط تولید پژو در نیجریه، چین و اسپانیا قرار گرفت. این خودرو که از پلت‌فرم PF1 گروه PSA (مشترک با پژو 207، 208 و سیتروئن C3) بهره می‌برد، ذاتی کاملا اقتصادی داشته، در مناطقی مثل شرق اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین، غرب آسیا و... به فروش می‌رسد و در بازار غرب اروپا (شامل فرانسه و بریتانیا) عرضه نمی‌شود.

    این کدام 301 است؟
    301 تا‌کنون دو چهره متفاوت از خود بر جای گذاشته که در کمال تعجب، قرار است نسخه پیش از فیس‌لیفت آن را در بازار داشته باشیم! در واقع نسخه‌ای که ایکاپ برای عرضه به کشورمان در نظر گرفته‌، مدل 2016 این خودرو محسوب می‌شود که هنوز فیس‌لیفت 2017 را تجربه نکرده و با چهره مشابه نمونه 2013 تولید شده است. البته پیش‌تر مشابه این موضوع را در مورد 508 نیز دیده بودیم اما چه خوب می‌شد حالا که به لطف برجام محصولات مدرن این برند را در بازار کشور داریم، محصولات پژو با نسخه‌های به‌روز در ایران عرضه می‌شدند.

    رقبای این خودرو
    پژو 301 با برچسب قیمت 95 میلیون تومانی و قرار‌گیری در کلاس سدان‌های کامپکت، از نظر قیمت به عنوان نزدیک‌ترین رقیب کیا سراتو 2000 اتوماتیک سایپا را پیش روی خود دارد ولی اگر بخواهیم کلاس و ابعاد را در نظر بگیریم، چینی‌هایی مثل FAW بسترن B50F، چری آریزو5، جک J5 و... نیز برای این فرانسوی اقتصادی خط و نشان می‌کشند. البته اگر عرضه این خودرو برای ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند، احتمالا نسخه فیس‌لیفت این خودرو که از ظاهر جذاب‌تری بهره می‌برد نیز به بازار کشور راه پیدا خواهد کرد. اما مسئله اینجاست که ‌طبق فرمول قیمت‌گذاری عرضه‌کنندگان داخلی، نسخه فیس‌لیفت این خودرو احتمالا چیزی بیش از 95 میلیون تومان قیمت داشته باشد و از آنجا که تعداد محدودی 301 مدل 2016 به بازار عرضه شده و هر نمایندگی منتخب تنها سهمیه فروش 2 دستگاه از این خودرو را داشتند، احتمالا در چند روز ابتدای تحویل (تقریبا 2 هفته پس از ثبت‌نام) شاهد یک حباب قیمتی کاذب در بازار این خودرو باشیم.

    فضای داخلی و امکانات
    این فرانسوی کوچک از فضای داخلی نسبتا ساده ولی کاربردی بهره می‌برد که به لطف کیفیت ساخت خوب، می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای افرادی که به دنبال دوام هستند، باشد. همچنین‌ طبق لیستی که ایکاپ از امکانات 301 منتشر کرده، تمامی نمونه‌ها از تودوزی مشکی رنگ بهره می‌برند. پژو برای این محصول 4‌کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو و جانبی) در نظر گرفته و همچنین کمربندهای سه‌نقطه‌ای پیش‌کشنده همراه با قابلیت تنظیم ارتفاع و هشدار هوشمند، پایه‌های ایزوفیکس صندلی‌های عقب و سنسور دنده عقب از جمله تمهیدات این خودروساز برای ایمنی این خودرو است. هرچند که 301 در آزمایش‌های ایمنی موسسه یورو انکپ که در سال 2014 برگزار شد، موفق به اخذ تنها 3 ستاره از مجموع 5 ستاره ایمنی شده بود.
    این خودرو در بخش ظاهری با رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی (تایرهای فاق 65 عرض 185)، چراغ‌های ‌هالوژنی جلو به همراه سیستم روشنایی روز (DRL)، امکان تنظیم ارتفاع به صورت الکترونیکی از داخل کابین و مه‌شکن‌های جلو و عقب بهره می‌برد.
    تودوزی خودرو ترکیبی از پارچه و چرم بوده و صندلی‌های راننده و سرنشین جلو دارای قابلیت تنظیم دستی هستند. فرمان هیدرولیکی خودرو مجهز به دکمه‌های کنترلی بوده و همچنین سیستم صوتی 301 با 4 بلندگو و مانیتور، قابلیت پخش از روی CD و USB را برای شما فراهم می‌سازد. همچنین از دیگر امکانت 301 می‌توان به آیینه‌های جانبی با گرمکن و تنظیم و تاشوی برقی، آیینه وسط الکتروکرومیک، کروز کنترل، دکمه صندوق‌پران از داخل و... اشاره کرد. در مجموع می‌توان گفت که امکانات این خودرو هرچند چندان اغواگر نیستند اما برای یک محصول اقتصادی (بدون در‌نظر‌گیری قیمت!)، قابل قبول خواهند بود.

    مشخصه‌های فنی
    301 از پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با کد EC5 (مشابه TU5) بهره می‌برد که این موتور با وجود حجم 1.6 لیتری، قادر به تولید بیشینه توان 114 اسب بخاری و نهایت گشتاور 150 نیوتن‌متر است. همچنین جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده برای این خودرو، موجب ثبت حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر برای شما خواهد شد. این خودرو هرچند که در قیاس با سراتوی 156 اسب بخاری از نظر قابلیت‌های دینامیکی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما توجه داشته باشید که 301 مصرف سوخت کمتر و بهینه‌تری برای شما به ارمغان خواهد آورد. همچنین لازم به ذکر است که این محصول برای پایداری بهتر از ترمز ضد‌قفل ABS، سیستم ترمز اضطراری EBA و سیستم کنترل الکتریکی پایداری (ESP) بهره می‌برد.

    در پایان...
    در مجموع می‌توان گفت که 301 یک خودرو اقتصادی بسیار ایده‌آل است که اگر نمونه به‌روز آن با قیمت کمتری به ایران راه پیدا می‌کرد، مطمئنا با استقبال بیشتری مواجه می‌شد. با این حال این خودرو می‌تواند یک گزینه خاص‌تر از خودروهای حال حاضر خیابان‌ها، برای افرادی که به دنبال نوبرانه‌سواری هستند، باشد!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو