فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۲۲۷»

شیراز همچنان رکورددار هوای پاک و سالم دربین کلانشهرها

عصر خودرو- کلانشهرهای کشور است، هوای شیراز از ابتدای امسال تاکنون در وضعیت پاک یا سالم گزارش شده و هیچ روزی هوا در شرایط ناسالم نبوده است.

شیراز همچنان رکورددار هوای پاک و سالم دربین کلانشهرها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس  اظهارداشت: تعداد روزهای پاک در این شهر طی 5 ماه اول سال 96 به 86 روز و تعداد روزهای سالم به 63 روز رسید.
    نبی الله مرادی با بیان اینکه در سال 95 در همین بازه زمانی تنها 32 روز هوای پاک و 123 روزهوای سالم به ثبت رسیده است گفت: این آمارها با توجه به داده ها واندازه گیری های انجام شده توسط چهار ایستگاه ثابت سنجش پارامترهای آلاینده هوا مستقر در میدان امام حسین (ع) ، دروازه کازرون ، سایت هواشناسی فرودگاه و پارک علم وفناوری شیراز گزارش شده است.
    سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه خودروهاعامل 75 درصدآلودگی هوای کلانشهر شیراز هستند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و پایش مستمر واحد های صنعتی را عامل اصلی پاک ماندن هوای شیراز دانست .
    بر اساس آمارهای موجود روزانه نزدیک به 600 هزار دستگاه خودرو در کلانشهر شیراز آمد و شد می کنند که از این میزان، نزدیک به 80 هزار دستگاه خودرو روزانه به مرکز شیراز می آیند.
    شیراز در 10 سال گذشته یعنی از سال 86 تا به امروز در مجموع 314 روز در حالت هوای ناسالم قرار داشته است ، این برابر با مجموع روزهای آلوده هر سال در شهرهایی چون تهران، است.
    البته نگرانی ها و خطراتی در باره آلوده شدن هوای شیراز نیز وجود دارد و بیم آن می رود که با توسعه صنعتی در اطراف شیراز یا ایجاد کانون های ریزگرد این کلان شهر غیر صنعتی نیز با هوای پاک بدرود گوید.
    کیفیت هوا یا AQI در6 دسته قرار می گیرد.
    خوب: میزان AQI در این حالت بین 0 و 50 است. کیفیت هوا رضایتبخش است و آلودگی هوا بی خطر یا کم خطر است. این حالت را با رنگ سبز نشان می دهند. در کشورما معمولاً به این حالت وضعیت پاک اطلاق می شود.
    متوسط: میزان AQI در این حالت بین 51 تا 100 است. کیفیت هوا قابل قبول است اگرچه بعضی از آلاینده ها ممکن است برای تعداد بسیار کمی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه باشد به عنوان مثال کسانی که نسبت به اوزون حساسیت ویژه ای دارند ممکن است علائم تنفسی از خود بروزدهند. این حالت را با رنگ زرد نشان می دهند. در کشورما معمولاً به این حالت وضعیت سالم اطلاق می شود.
    ناسالم برای گروه های حساس: میزان AQI در این حالت بین 101 و 150 است. بعضی از افراد گروه های حساس ممکن است اثرات بهداشتی خاصی را دچار شوند. برای مثال مردمی که دارای بیماری ریه هستند نسبت به عموم مردم خطرات بیشتری را از مواجهه با اوزون متحمل می شوند اما مردمی که بیماری ریوی یا قلبی دارند خطر بیشتری را از مواجهه با ذرات معلق متحمل می شوند.این حالت را با رنگ نارنجی نشان می دهند.
    ناسالم: هر فردی ممکن است اثرات بهداشتی AQI بالا را زمانی که مقدار آن بین 151 و 200 است دریافت کند. اعضای گروه های حساس بیش از سایرین اثرات جدی را بر سلامت خود دریافت می کند. این حالت را با رنگ قرمز نشان می دهند.
    بسیار ناسالم: در این حالت AQI بین 201 تا 300 قرار دارد و هشداری برای سلامتی بحساب می آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است اثرات جدی تری را بر سلامت خود مشاهده کند این حالت را به رنگ بنفش نشان می دهند.
    خطرناک: AQI در این وضعیت از 300 بالاتر است و اخطاری جدی برای سلامت انسان و اعلام وضع اضطراری است. در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می گیرند. این حالت را با رنگ خرمایی نشان می دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو