فونیکسریمکسبهتام

خطی‌ های خودمختار

عصر خودرو- راننده تاکسی خطی است و مدام برای مسافر جار می‌زند اما در پاسخ به پرسش ساده‌ام که مگر خطی نیستی، چرا تا مقصد نمی‌روی؟ برافروخته و طلبکار، هرچه می‌خواهد بارم می‌کند.

خطی‌ های خودمختار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، برای انجام کاری چندروزی باید به انتهای خیابان طالقانی مراجعه می‌کردم و ناگزیر ابتدای خیابان طالقانی از تقاطع ولیعصر منتظر تاکسی می ماندم. همواره این پرسش را باخود داشتم که چرا هروقت به اینجا مراجعه می کنم تاکسی های خطی کنار خیابان ایستاده اند و رانندگانش درحال نوشیدن چای هستند و هیچ عزمی برای سوار کردن مسافر ندارند و درعوض مسافران با شخصی ها یا تاکسی های گردشی به سمت مقصدشان می روند؟
    به خودم می گفتم لابد دنبال دربستی می گردند.
    تا اینکه عصر شنبه 11 شهریور این ماجرا اتفاق افتاد. حدود ساعت 18 تا رسیدم
    راننده تاکسی خطی جلو آمد و اما وقتی با این پرسش مواجه شد که چرا تا مقصد نمی روی، ‌انگار دعوا داشته باشد پاسخ داد:‌ این ساعت ترافیکه، تو پولش را می دهی؟ از اذان صبح آمده ام اینجا ، .... که نیستیم؛ بعدهم خسته ام می خواهم بروم خانه.
    با 2 مسافر دیگر همکلام شدیم؛ جوان دانشجو می گفت هر روز از این مسیر می رود و تاکسی ها یا دنبال دربستی می گردند یا تا نیمه راه بیشتر نمی روند اما کل قیمت مسیر را می گیرند.
    دختر جوانی که آن سو تر ایستاده بود نیز لب به گلایه باز کرد و گفت: اینطور رفتار می کنند بعد وقتی اسنپ و تپسی سوار می شوی و بین مردم جا باز می کند شاکی هم می شوند، هم رفتار خوبی با مسافر ندارند، هم گران می گیرند و هم خدمات خوب ارائه نمی کنند، پس چه توقعی دارید؟

    * خطی یا گردشی
    اگر بخواهیم به تاریخچه تاکسی نگاهی بیاندازیم می بینیم به خیلی وقت قبل بر می گردد؛ قبل از آمدن خودرو. در واقع قبلا تاکسی ها با استفاده از گاری و اسب فعال بودند و با تغییر نسل به خودرو، شکل آن تغییر کرده است.
    در برخی متون یکی از دختران مظفرالدین شاه را به عنوان نخستین تاکسی داران مدرن معرفی کرده اند اما براساس گزارش ها اولین سازمان تاکسیرانی در ایران به شکل رسمی سال 1359 شکل گرفت؛‌ البته قبل از آن، اتحادیه ای به صورت تعاونی، مسئول رسیدگی به امور تاکسی‌های تهران بود که همچنان پابرجاست و به کار خودش ادامه می‌دهد.
    دربیشتر نقاط دنیا ارایه خدمات تاکسی به شکل کاملا دربستی است. مسافر در هرجا که سوار می شود تک و تنها به مقصد رسانده و هزینه اش نیز دریافت می شود اما ضمن اینکه این نوع خدمات نیز در کشورمان هنوز پابرجاست و در قالب عنوان دربستی یا آژانس، تاکسی تلفنی یا بی سیم فعالیت می کنند، اما نوع دیگر ارایه خدمات نیز وجود دارد که به آن تاکسی گردشی می گویند.
    یعنی تاکسی در شهر درحال تردد است و مسافران را سوار می کند.
    نوع دیگر خدمات تاکسیرانی در قالب خطوط است که طی سال های گذشته رونق بسیاری داشته و هم برای مسافران مقرون به صرفه و مناسب بوده و هم برای تاکسیداران. در نوع تاکسی خطی، خودروهایی برای یک مسیر مشخص شده اند، مثلا تقاطع طالقانی - ولی عصر تا پل چوبی. تعرفه این مسیر مشخص است و در خودرو و ایستگاه نیز نصب می شود و مسافران هرجا پیاده شدند باید قیمت خط را بدهند.
    براساس آنچه در رسانه ها گزارش شده و نیز اعلام مسئولان تاکسیرانی طی سال های گذشته، بیشترین گلایه و شکایت مردم از تاکسی گردشی بوده و کمترین آنها به تاکسی خطی تعلق داشته اما به نظر می رسد که این بخش نیز نیازمند نظارت است.
    اعتراض من و سایر مسافران به نوع رفتار راننده خطی که مسافران را تا مقصد نمی رساند اما همان قیمت را می گیرد و بدتر از آن، در پاسخ به مطالبه و پرسش مسافر هرطور دلش می خواهد واکنش نشان می دهد و طلبکار هم هست، بی فایده بود و به ناچار مجبور شدیم موضوع را با در اختیار گذاشتن شماره پلاک تاکسی موردنظر، به اطلاع سازمان تاکسیرانی برسانیم تا هم پاسخ متولیان را بگیریم و هم منتظر باشیم ببینیم براساس مقررات، با چنین تخلفاتی چه برخوردهایی می شود تا شاهد تکرار آنها از سوی دیگر رانندگان نباشیم.
    موضوع را به معاون سازمان تاکسیرانی اطلاع دادم؛ ضمن اینکه اعلام کرد این اقدام قطعا تخلف است و باید برخورد شود، دیدیم که وی هم دلش از موضوع پر است.
    «مهدی اسماعیل بیگی» معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حضور تاکسی های خطی به صورت شیفت‌ بندی است که شرکت های خصوصی موظف به انجام این کار و نظارت بر آن هستند.
    وی اضافه کرد:‌ بازوی اجرایی سازمان تاکسیرانی این شرکت ها هستند که متاسفانه 70 درصد آنها کارآیی لازم را ندارند؛ پول می‌گیرند اما کاری نمی کنند؛ این یکی از مشکلات جدی حوزه تاکسیرانی است.
    اسماعیل بیگی گفت: ‌شاید تنها در 2 یا 3 منطقه شرکت های خصوصی در حد قابل قبولی فعالیت می‌کنند، در اغلب مناطق فعالیت این شرکت ها ضعیف است و همین امر باعث بروز چنین مسائلی می شود و مجبور هستیم که خط به خط سربزنیم و نظارت کنیم.
    وی تاکید کرد: ‌مهرماه وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد چرا که از یک سو تقاضای سفر افزایش یافته و از سوی دیگر بسیاری از ون ها سرویس مدرسه می شوند؛‌ اگر اتوبوسرانی به کمک تاکسیرانی نیاید نمی توان کاری انجام داد.
    به گزارش ایرنا، اینک عرصه، عرصه فناوری و رقابت است. باتوجه به آغاز فعالیت اپلیکیشن های مختلفی که در قالب آنها حتی برخی خدمات تاکسی نیز با کیفیت و قیمت مناسب تر ارایه می شود، باچنین وضعیتی نمی توان پاسخگوی نیازهای مردم بود و مطالبه هم داشت که مردم نباید به سمت این نوع فناوری ها بروند.
    پیشنهاد می شود با اتخاذ سامانه های جدی تر نظارتی، با این نوع رفتار برخی رانندگان تاکسی برخورد شود تا هم این ایرادها پای همه رانندگان زحمتکش تاکسیرانی نوشته نشود و هم بتوان با ارایه بهتر خدمات و قیمت مناسب، مردم را به استفاده از ساختارهای مصوب و قانونی موجود اقناع کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو