فونیکسریمکسبهتام

ورشکستگی تولید داخلی با واردات بی رویه لاستیک

عصر خودرو- صنعت خودرو یکی از ظرفیت‌های اشتغالزایی در هر کشوری است. حال آنکه صنایع وابسته به آن نیز سهم کمتری از خودروسازها در کاهش بیکاری ندارند.

ورشکستگی تولید داخلی با واردات بی رویه لاستیک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از کسب و کار، صنعت لاستیک و تایر ایران یکی از صنایع وابسته و مهم به صنعت خودرو است و توانسته با ظرفیت‌هایی که دارد، سهم مصرف از بازار داخل را افزایش دهد. البته طی چند سالی که رکود بر اصناف حاکم شده، صنعت لاستیک نیز از این مشکل سالم بیرون نیامده و رکود دامنگیر آن شده است. در کنار رکود مشکلات بسیار دیگری هم این صنعت درآمدزا و اشتغالزا را تهدید می‌کند. براساس بررسی‌های انجام‌شده، ظرفیت بازار تایر خاورمیانه قریب به 500 هزار تن برآورد می‌شود که در صورت نقش‌آفرینی هر چه بیشتر ایران در چنین عرصه‌ای، شاهد رونق تولید، صادرات و اشتغال و البته سرمایه‌گذاری‌های هر چه بیشتر در این خصوص خواهیم بود. امید آن می‌رود به نقطه‌ای برسیم که حتی در عرصه تولید، ساخت و تامین تجهیزات مرتبط با محصولات تایر نیز به پیشرفت‌های هر چه بیشتری دست یابیم که این مهم با حمایت مضاعف، تحقیقات هر چه بیشتر و اتکا و باور به نیروهای بومی و داخلی به نحو شایسته و مطلوبی قابل حصول خواهد بود و با نائل شدن به چنین موفقیتی از واردات تجهیزات غربی برای تولید تایر نیز معاف خواهیم شد.

    عباس عباسی‌ابیانه، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید این مجموعه در واحد تولیدی کرمان 85 هزار حلقه در سال است و با بهره‌برداری از واحد 50 هزار تنی کردستان تا پایان سال جاری به 135 هزار تن خواهد رسید. وی با بیان اینکه نیاز سالانه کشور 18 تا 20 میلیون حلقه تایر سواری را در بر می‌گیرد، افزود: در استان کرمان سالانه 4 میلیون حلقه تایر خودروی سواری تولید می‌شود و واحد کردستان نیز برای تولید سالانه 6 میلیون حلقه تایر سواری پایه‌گذاری شده و در مجموع ظرفیت تولیدی را به 10 میلیون حلقه تایر سواری خواهد رساند. عباسی با اشاره به اشتغالزایی واحد تولیدی تایر کردستان برای 1000 نفر افزود: این واحد با به‌کارگیری ماشین‌آلات روز دنیا و با فناوری کونتیننتال آلمان ایجاد شده و از دانش فنی روز دنیا در زمینه تولید تایر بهره‌مند است.

    وی با بیان اینکه پس از راه‌اندازی این طرح‌ها تایرهای تولیدی در این مجموعه 50 درصد از نیاز بازار داخلی را تامین خواهد کرد، افزود: در زمینه تولید تایرهای رادیال باری نیز این مجموعه با ایجاد ظرفیت تولید 400 هزار حلقه‌ای توانسته است 50 درصد از نیاز 800 هزار حلقه‌ای کشور را پوشش دهد و پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای این محصول در ایران تا پنج سال آینده به یک میلیون حلقه خواهد رسید. عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر افزود: در زمینه تولید تایرهای کشاورزی نیز نیاز سالانه کشور 120 هزار حلقه برآورد می‌شود که از این میزان 80 هزار حلقه در این مجموعه تولید می‌شود. عباسی‌ابیانه افزود: در حال حاضر سهم این مجموعه از کل تولید کشور 35 درصد و از کل نیاز بازار با توجه به حجم واردات 100 هزار تنی حلقه‌ای، 25 درصد است که با راه‌اندازی واحد کردستان این سهم به حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

    وی ادامه داد: افزایش واردات تایر در سال 93 موجب کاهش تولید واحدهای داخلی تولید تایر شد، اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته در سال 94 روند رو به رشد واردات متوقف شد و متاثر از همین روند تولید نیز رشد 15 درصدی در سال 95 نسبت به سال 94 را شاهد بوده است.

    عباسی با بیان اینکه در پی کاهش واردات پدیده انباشت تایر در کارخانه‌ها نیز وجود ندارد، بیان کرد: در شرایط فعلی استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ماشین‌آلات پیشرفته اروپایی، زمینه ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و برابری با محصولات روز دنیا را فراهم کرده است. وی در عین حال از روند افزایش واردات تایر طی دو ماه گذشته ابراز نگرانی کرد و افزود: واردات تایر طی ماه‌های آذر و دی معادل 40 درصد از کل واردات ماه‌های قبل از آن بوده و این نگرانی بیشتر مربوط به واردات تایرهای رادیال سنگین است که حجم واردات رقمی معادل 100 هزار حلقه را در بر می‌گیرد و این در حالیست که مجموع واردات ماه‌های ماقبل آن 250 هزار حلقه بوده است. عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به مدیریت واردات تایر در سال جاری، افزود: اتفاق مهمی که در این زمینه رخ داد، این بود که به برندهای معروف و مطمئن اجازه واردات داده شد و سپس تمام برندها باید از سوی موسسه استاندارد تاییدیه دریافت کنند و حتی گواهی E MARK یا همان مجوز صادرات به اتحادیه اروپا را نیز داشته باشند.

    عباسی‌ابیانه با بیان اینکه این طرح با هدف شناسنامه‌دار کردن واردکنندگان تایر دنبال شده است، تصریح کرد: اخذ نمایندگی رسمی از شرکت اصلی تولیدکننده تایر یکی دیگر از شروط واردات است و شرکت‌های واردکننده ملزم به ارائه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مشتریان در زمینه مسائل کیفی هستند. وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت تایر نیازمند حمایت تعرفه‌‌ای است، افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد از واردات تایر به کشور از چین صورت می‌گیرد و قطع به یقین تعرفه 20 درصدی برای این میزان واردات به هیچ‌وجه کافی نیست و مشکلات متعددی را برای صنعت داخلی ایجاد می‌کند.

    افت 02 درصدی قیمت لاستیک در بازار

    داوود سعادتی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر و روغن

    با آغاز سال جاری با وجود پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، بازار لاستیک و روغن رونق نگرفت و تقاضا در بازار کاهش هم داشت. در بازار لاستیک و روغن خریداران و مصرف‌کنندگان فقط خرید را براساس ضرورت و نیاز انجام می‌دهند و بازار مشتری ندارد. بنابراین با وجود این رکود و عدم رونق در بازار افزایش قیمت هم انجام نگرفت که همین عدم تغییر قیمت‌ها یکی از مشکلات اصناف است. متاسفانه کاهش تقاضا در بازار فروش تایر در سال جاری موجب افت 20 درصدی قیمت لاستیک در بازار شده است، به‌طوری که ورود تایرهای چینی و عمدتا با قیمت بسیار کم بر بازار تولیدکنندگان تایرهای داخلی نیز تاثیر گذاشته است.

    البته در کنار این موضوع مشکلات دیگری نیز وجود دارد که درآمدزایی در این صنف را با معضل روبه‌رو کرده است. در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی نگران واردات بی‌رویه لاستیک هستند که روزانه شاهد سیر صعودی آن هستیم. این اتفاق در حالی می‌افتد که براساس سیاست‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، لاستیک‌های وارداتی باید از برند معتبر و دارای گواهی کیفیت اروپا (استاندارد ایمارک) باشند. ضمن اینکه واردکنندگان لاستیک باید نماینده تولیدکننده خارجی در ایران باشند تا هم ضمانتی برای محصول عرضه‌شده باشد و هم خدمات پس از فروش مناسبی به خریداران ارائه شود. از سوی دیگر عرضه روغن‌های تقلبی در بازار نیز بر مشکلات بازار افزوده است. روغن‌های تقلبی یا همان تصفیه دوم از ترکیب روغن‌های سوخته با مقداری مواد اولیه تهیه می‌شوند که متاسفانه در سطح شهرها بسیار زیاد است.

    بنابراین باید بازرسی‌ها در این مقوله شدت یابد. هر چند با بازرسی‌های اتحادیه جریان عرضه روغن‌های تقلبی و تصفیه‌دوم در بازار تا حدودی کنترل شده، اما همچنان شاهد توزیع بخش زیادی از این نوع روغن‌ها در بازار هستیم.

    لازم به ذکر است که بخش مهمی از روغن‌های تقلبی در مناطق حاشیه‌ای عرضه می‌شود. قطعا استفاده از این روغن‌ها در خودروهای جدید مشکلات زیادی را برای راننده و خودرو ایجاد خواهد کرد. متاسفانه در حال حاضر بازار شرایطی دارد که قطعات و محصولات تقلبی در آن جولان می‌دهند. قطعات یدکی تقلبی زیادی با بسته‌بندی‌های معتبر و تحت عنوان برند‌های خارجی وارد بازار می‌شوند که باید این جریان پیگیری و مقابله مناسبی با آن شود. برای مقابله با این جریان و عرضه قطعات باکیفیت به زودی جلسه‌ای را با تولیدکنندگان خواهیم داشت تا قطعات تولیدی همگی دارای کد رهگیری شده و مشتریان تنها از این کالاها خریداری کنند. بدون شک با نصب کد رهگیری روی اقلام و قطعات پرمصرف، جلوی ورود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت گرفته خواهد شد.

    80 درصد واردات لاستیک از چین

    عباس رازی، کارشناس صنعت

    با شرایطی که تعرفه‌های تصویب‌شده برای بازار ایجاد کرده‌اند، متاسفانه باید اشاره کرد که در این صنف هم قاچاق بیداد می‌کند و هم تامین بازار لاستیک بر عهده چین است. در گزارش‌ها و آمارهای رسمی که از سوی انجمن صنفی صنعت تایر منتشر شد، مشاهده کردیم که 80 درصد واردات تایر از کشور چین انجام می‌پذیرد که این واقعیت تلخی برای تولید داخلی و ورشکستگی تولیدکننده ایرانی است.

    در شرایط فعلی هزینه واردات این محصول به میزانی افزایش داشته که واردات رسمی آن مقرون به صرفه نبوده و قاچاق در این صنف هم دیده می‌شود. این در حالیست که انتظار می‌رود در شرایطی که توان و ظرفیت داخلی کشور قادر به تامین لاستیک مورد نیاز در بازار داخلی است، تصمیمات لازم برای گرایش هر چه بیشتر به خرید تولیدات ایرانی باشد و فرهنگ‌سازی در این زمینه داشته باشیم که قطعا در صورت انجام آن شاهد موفقیت هر چه بیشتری در صنعت لاستیک و تایر‌سازی خواهیم بود. گردش مالی و ظرفیت اشتغالزایی لاستیک قابل توجه است و قطعا با اتخاذ تدابیر هوشمندانه قادر خواهیم بود به دستاوردهای ارزنده‌تری در این خصوص نائل شویم، در غیر این‌صورت با استمرار رکود اقتصادی و سبقت گرفتن واردات از صادرات، ورشکستگی و نابودی تولیدکننده داخلی غیر منتظره نخواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط