فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

چرا اتوبوس شب حرکت کرد؟

عصر خودرو- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با طرح این پرسش که چرا اتوبوس حامل دانش‌آموزان شب حرکت کرده است، گفت: تا زمانی که امنیت جان دانش‌آموزان تأمین نشده است باید اردوهای برون استانی را به حداقل رساند.

چرا اتوبوس شب حرکت کرد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، 9 کشته (7 دانش‌آموز، یک مربی و یک کمک راننده)، دو قطع عضو و دو مشکوک به قطع نخاع تلفات حادثه تلخ تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی عضو فرزانگان سازمان دانش‌آموزی بود که برای اردوی ملی عازم شیراز بودند.

    اتوبوس حامل دانش‌آموزان حوالی ساعت 10 از مقصد به سمت شیراز حرکت می‌کند و نزدیک به ساعت 4 بامداد نزدیکی شهرستان داراب دچار سانحه شده و چپ می‌شود که براثر این حادثه تعدادی از دانش‌آموزان جانشان را از دست می‌دهند.

    هم اکنون سوال اساسی نزد افکار عمومی جامعه این است که حرکت اتوبوس دانش‌آموزان در نیمه های شب چه ضرورتی داشته و چرا در این ساعات شب اجازه حرکت داشته است؟

    طبق اعلام رئیس پلیس راهور ناجا تصاویر ثبت‌شده از راننده اتوبوس حکایت از آن دارد که او حین رانندگی خواب‌آلود بوده است و وزیر آموزش و پرورش نیز پاسخگویی به این سوالات را نیازمند بررسی بیشتر دانسته که نتایج آن طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

    درحالیکه سوال اصلی برای بسیاری از خانواده‌ها این است که چرا اتوبوس حامل دانش‌آموزان شب حرکت کرده است؟

    مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: طبق دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی که مصوب سال 89 است و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط وزیر‌آموزش و پرورش وقت ابلاغ شده است، حرکت اتوبوس اردوهای دانش‌آموزی در شب مجاز است.

    فیض معتقد است که در مناطق گرمسیری راننده‌های اتوبوس، به دلیل گرمای هوا و شرجی بودن در طول روز حرکت نمی‌کنند.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند که آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی نیازمند تصحیح است و حتی اگر در بهترین حالت هیچ مشکلی نداشته باشد با چه اعتباری دانش‌آموزان را شبانه در جاده حرکت می‌دهند.

    در همین رابطه سیدبابک هاشمی نکو کارشناس آموزشی می‌گوید: آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی باید تصحیح شود و شرایط خودروی مورد استفاده، ویژگی‌های راننده و جاده‌های پرخطر ممنوعه برای اردوها مشخص شود و سفرهای برون استانی شبانه دانش‌آموزان متوقف شود.

    فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه به تسنیم، گفت: سال‌هاست که شاهد حادثه و تلفات در اردوهای دانش‌آموزی هستیم و حادثه دیروز یک بار دیگر ایران را عزادار کرد.

    وی افزود: چندین سال است که در اردوهای تفریحی، علمی و زیارتی دانش‌آموزان حادثه رخ می‌دهد و فاجعه بارتر این است که هیچ تدبیری برای کم کردن حوادث و اصلاح آیین‌نامه اردوها اتخاذ نمی‌شود.

    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در حادثه اخیر که برای دانش‌آموزان هرمزگانی رخ داد متأسفانه 7 دانش‌آموز و یک مربی جان خود را از دست داده‌اند و اگر امروز معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید منع قانونی برای حرکت در شب نداریم اما معتقدیم که حتما باید آیین‌نامه‌ها اصلاح شوند.

    سعیدی ادامه داد: هیچ ضرورتی ندارد که اتوبوس حامل دانش‌آموزان ساعت 11 شب آنها را به اردو ببرد، چرا در طول روز این کار انجام نشد؟ چرا ضرورتی داشت که ساعت 4 صبح دانش‌آموزان را در جاده جابجا کنند؟

    وی تصریح کرد: بنده با وزیر آموزش و پرورش صحبت کرده و به او پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی را ارائه دادم و در کمیسیون آموزش مجلس نیز این موضوع بررسی خواهد شد و تا آخر ماجرا موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: باید ضرورت اردوها، نوع وسایل نقلیه، تعیین سرپرستان و مربیان اردوها در آیین‌نامه به طور دقیق مشخص شود اینکه 40 دانش‌آموز را با یک مربی به راننده‌ای که از وضعیت او هیچ اطلاعی ندارند، می‌سپارند، قابل قبول نیست. راننده باید تأیید و شناخته شده باشد و از مطمئن‌ترین اتوبوس‌ها و ترجیحا قطار برای حمل و نقل دانش‌آموزان استفاده کرد.

    سعیدی با اشاره به اینکه در بحث ضرورت اردوهای دانش‌آموزی باید دقت بیشتری شود، گفت: بنده 17 سال مدیر مدرسه بودم و مشاهده می‌کردم که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل امنیت حاضر نبودند تا فرزندان خود را به اردو بفرستند؛ می‌پذیریم که در اردو دانش‌آموز کار تیمی و زندگی اجتماعی را فرا می‌گیرد. اما به بهای جان دانش آموزان؟

    وی بیان کرد: تا زمانی که امنیت جانی دانش‌آموزان تأمین نشده است باید جلوی اردوهای برون استانی را بگیرند چرا که امنیت اولویت نخست ما است و آموزش و پرورش که تجارب تلخی را در این رابطه دارد چرا آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی را تغییر نداده است.

    وی مطرح کرد: مسئولان آموزش و پرورش باید پاسخ بدهند که چرا ساعت حرکت اتوبوس در آن موقع شب بوده است و تلاش کنند تا اتفاقات اردوهای دانش‌آموزی را به حداقل برسانند. همچنین از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرده‌ایم تا آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی را هرچه سریعتر اصلاح کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو