فونیکسریمکسبهتام

مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه:

انجام عملیات انتقال زائران با ۵۹۸ دستگاه اتوبوس

۱۴۰۰ راهنمای ایرانی در اتوبوس‌های زائران استقرار دارند

عصر خودرو- مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه مکرمه گفت: عملیات انتقال زائران ایرانی به مشاعر از فردا در دوبخش با استفاده از ۵۹۸ دستگاه اتوبوس انجام می شود.

انجام عملیات انتقال زائران با ۵۹۸ دستگاه اتوبوس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، حمیدرضا محمدی گفت: از مجموع اتوبوس‌هایی که در اختیار نقل ترددی قرار دارد، 104 دستگاه به زائران اهل سنت اختصاص می‌یابد تا آنها را به برای انجام ترویه به منا منتقل کنند.
    وی تصریح کرد: عملیات انتقال زائران اهل تسنن از ساعت 6 صبح امروز (چهارشنبه) از مقابل هتل‌های محل استقرار آغاز می‌شود و تا ظهر، حدود 15 هزار زائر اهل تسنن در منا مستقر خواهند شد.
    مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه ادامه داد: در مرحله دوم، 70 هزار زائر باقی مانده با 494 دستگاه اتوبوس طی 3 «رد» (هر اتوبوس 3 بار) از مکه مکرمه به عرفات منتقل خواهند شد؛ این عملیات از ساعت 15:30 با استقرار اتوبوس‌ها مقابل هتل‌ها آغاز می‌شود.
    محمدی گفت: با برنامه‌ریزی دقیقی که انجام شده،‌ اولین قافله اتوبوس‌هایی که قرار است زائران را منتقل کند از نقاط دورتر عملیات انتقال را آغاز می‌کنند که زائران این مناطق زودتر به عرفات منتقل کنیم.
    وی با اشاره به اینکه داخل هر اتوبوس یک راهنمای ایرانی حضور دارد، تصریح کرد: این راهنمایان افراد مجربی هستند که به عنوان راهنمای نقل ترددی به صورت تئوری و میدانی آموزش دیده‌اند که تعداد این افراد به حدود 1400 نفر می‌رسد.
    او اضافه کرد: یکی از اتفاقات جدیدی که امسال افتاده این است که خود شرکت سندیکای اتوبوسرانی عربستان(نقابه) داخل هر اتوبوس یک راهنما (مرشد) و مجهز به سیستم GPS مجهز نیز مستقر کرده است.
    مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه با تشریح مدت زمان انتقال زائران از مکه مکرمه به مشاعر گفت: طبق تجربه‌ای که در سنوات گذشته هم داشته‌ایم هر چه به شب نزدیک می‌شویم ترافیک خیابان‌ها و خروجی‌های مکه به سمت مشاعر خیلی سنگین‌تر می‌شود اما پیش بینی می‌کنیم به طور میانگین تا ساعت 21، در هر ساعت حدود 11 درصد از زائران را به عرفات منتقل کنیم اما از این زمان به بعد در هر ساعت، 5 درصد از زائران با توجه به حجم ترافیک منتقل خواهند شد.
    محمدی با تاکید بر اینکه عملیات انتقال به بار ترافیکی مکه مکرمه هم بستگی دارد،‌ تصریح کرد: آخرین بخش زائران ایرانی که حدود 2 هزار نفر می‌شوند، با 40 دستگاه اتوبوس تقریبا ساعت 2:30 بامداد (پنجشنبه) به سمت عرفات حرکت خواهند کرد و حدود 3:30 بامداد پایان عملیات انتقال تمام زائران از مکه مکرمه خواهد بود و همه در عرفات مستقر خواهند شد.
    وی به استقرار هماهنگ کنندگان تحویل اتوبوس‌ها از امشب در پارکینگ عرفات اشاره کرد و گفت: 104 راهنمای اتوبوس‌های زائران اهل تسنن از 4 بامداد روز چهارشنبه در یکی از هتل‌های منطقه 4 مکه مستقر و از آنجا برای تحویل اتوبوس‌ها به پارکینگ عرفات می‌روند تا هر راهنما به همراه اتوبوس مورد نظر راهی هتل‌های زائران ایرانی شود.
    مسئول نقل ترددی و بین شهری ستاد مکه افزود: برای عملیات انتقال در بعد از ظهر هم 494 راهنما‌ طی 3 مرحله با 4 دستگاه اتوبوس به پارکینگ عرفات منتقل می‌شوند تا اتوبوس ها را تحویل بگیرند و بر اساس برنامه تنظیم شده برای انتقال زائران راهی هتل‌ها در داخل شهر مکه شوند؛ اتوبوس‌ها طی 10 قافله 50 تایی از پارکینگ خارج می‌شوند.
    محمدی خاطرنشان کرد: موضوع نقل ترددی از سال 1389 وارد چرخه عملیات حج تمتع شده است؛ بر اساس این شیوه انتقال،‌ تعداد اتوبوس‌ها به یک سوم تقلیل پیدا کرده و از مکه به عرفات و همچنین برای انتقال حجاجی که برای ترویه به منا می‌روند در واقع 3 «رد» طی مسیر می‌کند و هر اتوبوس 150 حاجی را به مقصد می‌رساند که این کمک می‌کند عملیات انتقال خیلی روان‌تر و آسان‌تر انجام شود.
    وی اضافه کرد: در مسیر عرفات به مزدلفه و همچنین از مزدلفه به منا خطوط ویژه‌ای(شاتل) تعبیه شده که مخصوص تردد اتوبوس‌ها است و با کاهش اتوبوس‌ها در این مسیر تعداد «ردهای» هر اتوبوس به عدد 6 می‌رسد که این مساله موجب افزایش سرعت انتقال خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو