فونیکسریمکسبهتام

تاکسی های اینترنتی در شیراز و بیم و امید رقیبان سنتی

عصر خودرو- ساعت ۱۱ شب به هر آژانس تاکسی تلفنی زنگ زد، گفتند کمی طول می کشد منتظر بمانید، او فهمیده بود معنای این جمله مرسوم این است که سرویس نداریم.

تاکسی های اینترنتی در شیراز و بیم و امید رقیبان سنتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، «بازی دو تیم فوتبال در لیگ اسپانیا (لالیگا) است و رانندگان آژانس نمی خواهند از این بازی چشم بردارند» موضوعی که فرزند این مسافر فرودگاه یادآورشد اما راه چاره را یافت و با «اسنپ» تماس و برای پدرش تاکسی گرفت.

    ** فناوری در تاکسی
    تابستان امسال مردم شیراز بیش از پیش نام اسنپ را شنیدند و به تدریج استفاده از آن بیشتر شد.
    کارکرد اسنپ که می توان آن را نرم افزار هوشمند یا اپلیکیشن نامید به این صورت است که با نصب آن برروی گوشی های هوشمند همراه و اتصال به اینترنت می توان تقاضای تاکسی کرد.
    مسافر در هر نقطه از شهر یا هر مکان تحت پوشش اسنپ، مبدا و مقصد خود را روی گوشی مشخص می کند و به شرکت مربوط اعلام می کند و اپلیکیشن به صورت خودکار نزدیک ترین راننده یا رانندگان را به مشتری معرفی و نرخ را نیز برای مسافر و راننده مشخص می کند.
    امکان ردیابی با جی پی اس(GPS) نیز فراهم است و امکانات دیگری مانند اعلام رضایت و شکایت نیز بر روی این اپلیکیشن نصب شده است.

    ** مخالفان اسنپ
    اسنپ در شیراز، مخالفانی دارد. مخالفانی که طیف های مختلفی را شامل می شود.
    برخی از مخالفان به نظر می رسد همچنان به روش های تثبیت شده و اصطلاحا سنتی در زمینه مسافربری اعتقاد دارند.
    این گروه که عمدتا از میان تاکسیرانان و رانندگان و دارندگان آژانس های تاکسی تلفنی هستند مواردی همچون بازارشکنی اسنپ و نداشتن گواهی معتبر را دلیل مخالفت خود با اسنپ عنوان می کنند.
    جلوه ای از این مخالفت را رانندگان تاکسی یکشنبه پنجم شهریور 96 در یکی از چهار راه های شیراز به نمایش گذاشتند و با تجمع در این محل به فعالیت اسنپ همچنین مسافربران شخصی دراین شهر اعتراض کردند.
    حمیدرضا ناصری مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل مسافربر درون شهری شیراز در این باره به ایرنا گفت: رانندگان تاکسی های اینترنتی(اسنپ) مجوز فعالیت از شهرداری ندارند اما برای این کار از اصناف کشورمجوزهایی دریافت کرده اند و شیوه آنها برای جذب مشتری، گرفتن نرخ پایین و خارج از عرف تعیین شده است.
    وی ادامه داد:برخی از رانندگانی که دراسنپ فعالیت می کنند، گواهینامه معتبری برای جا به جایی مسافر درون شهری ندارند و هنگام تصادف مشکلات عدیده ای برای خود و مسافران به وجود می آورند.
    ناصری گفت: فعالیت های تاکسی های اینترنتی در همه کشورها دنیا وجود دارد، ما هم باید به سمت و سوی استفاده از این فناوری حرکت کنیم و مخالفتی هم با آن نداریم اما بر این باوریم که ساماندهی در این زمینه نیز بسیار حائز اهمیت است.
    طیفی از مردم عادی بدون اینکه دلیل خاصی بیان کنند از رفتن با تاکسی های اسنپ خودداری می کنند و به گفتن این جمله که «یک جوری است» اکتفا می کنند.
    برخی دیگر از مردم می گویند از کجا معلوم که رانندگان اسنپ قابل اعتماد باشند؟ نمی توانیم خود و خانواده مان را به افرادی بسپاریم که از محل و اسم و رسمشان اطلاع دقیقی نداریم.
    برخی افراد گمان می کنند چون اسنپ در فضای مجازی است، امکان دستیابی به گردانندگان آن در ساختمان و اداره و فضاهای واقعی میسر نیست.

    ** دیدگاه اسنپی ها
    رانندگان اسنپ می گویند برای فعالیت در این شغل از ما گواهی عدم سوءپیشینه گرفته شده و تمام مراحل قانونی را طی کرده ایم و در مقایسه با تاکسی های معمولی ما از نظر رصد وردیابی در دسترس تر هستیم.
    کارشناس روابط عمومی اسنپ هم به ایرنا گفت:به عنوان سرویس هم سفر آنلاین، توسعه اسنپ در شیراز می تواند زمینه ساز ایجاد فرصت های شغلی قابل توجهی باشد.
    حامد پورحسینی بیان کرد که تعداد قابل توجهی ازافراد به عنوان همراه (راننده) در این مجموعه در شیراز مشغول به کار شده اند که با توسعه آن امکان جذب تعداد بیشتری راننده نیز فراهم خواهد شد.
    شیراز بعد از تهران، کرج و اصفهان چهارمین شهر کشور است که اسنپ خدمات خود را در آن به شهروندان ارائه می دهد.
    کارشناس روابط عمومی اسنپ کشور اظهار کرد: تیم های عملیات و بازاریابی اسنپ به طور پیوسته در حال گسترش هماهنگ ناوگان و مسافران هستند و در شهر شیراز نیز تعداد و گستره‌ ناوگان همراهان (رانندگان) متناسب با تعداد متقاضیان اسنپ که با رشد قابل توجهی در حال افزایش است توسعه می یابد.
    پورحسینی امیدوار است در آینده نزدیک خدمات هوشمند حمل و نقل اسنپ به سایر شهرهای استان فارس نیز تسری یابد.
    سرعت دسترسی به خدمات،کاهش هزینه های مصرف کننده و دستیابی به کیفیت بهتر در خدمات حمل و نقل شهری از جمله مزیت های استفاده از سرویس های هوشمند حمل و نقل شمرده شده است.
    کارشناس اسنپ اظهار داشت: افراد متقاضی به همکاری با اسنپ به عنوان همراه (راننده) باید ضمن ارائه‌ مدارکی مانند گواهی عدم سوء پیشینه، مدارک شناسایی مالکیت و بیمه‌ خودرو، در دوره‌های آموزشی اسنپ نیز شرکت کنند و در صورت دارا بودن تمام شرایط می توانند فعالیت خود را در ناوگان آغاز کنند.
    او اظهار داشت: تیم کنترل کیفی نیز به طور مستمر بر عملکرد همراهان (رانندگان) نظارت مستقیم دارد و می کوشد با بررسی های مستقیم و غیرمستقیم، کیفیت سفر مسافران خود را بهبود بخشد.
    اسنپ (Snapp) نخستین سرویس هم سفری آنلاین در ایران است که از زمستان سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد. مالکیت این نرم‌افزار متعلق به گروه اینترنت ایران است. این نرم‌ افزار هم اکنون در تهران، کرج، اصفهان، شیراز و مشهد فعال است.
    به نظر می رسد استفاده از اسنپ در آینده رواج بیشتری خواهد گرفت.در این میان آژانس های تاکسی تلفنی هم به فعالیت خود ادامه خواهند داد ولی به نظر نمی رسد رویگردانی یا مخالفت این آژانس ها با اسنپ و مشابه آن فایده ای برایشان داشته باشد.
    شاید اگر این نوع آژانس ها هم خودروهای خود را در جاده فناوری برانند، زودتر به مقصد یعنی جلب مشتری برسند. آنها با درک این موضوع، تبلیغات گسترده ای را با توزیع تراکت و مقرر کردن تخفیف ها و جایزه سفر رایگان در ازای 10 سفر در سطح شهر شیراز آغاز کرده اند اما تبلیغات آنها هنوز به شبکه های اجتماعی راه نیافته است؛ جایی که رقیب متکی بر فناوری نوین آنها یکه تاز است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو