فونیکسریمکسبهتام

روشهای کاهش مصرف سوخت، آلاینده ها و نیز کاهش استهلاک خودرو در عادتهای روزانه رانندگی

عصر خودرو- یکی از ملاکهای انتخاب یک خودروی مناسب، مصرف سوخت پایین آن است. امروزه استانداردهای آلاینده ها و مصرف سوخت بگونه ای تعیین می شود تا طراحان و سازنده های خودرو را مجبور کرده با بهره گیری از بالاترین ظرفیتهای فن­آورانه و نوآورانه موتوری با آلاینده پایین وارد بازار کنند.

روشهای کاهش مصرف سوخت، آلاینده ها و نیز کاهش استهلاک خودرو در عادتهای روزانه رانندگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از وکیل ملت ، برای این منظور خریداران خودروهای با حجم جابجایی بالاتر و نیز با تولید آلاینده بیشتر مجبور به پرداخت مالیات بالاتری می شوند. این سیاست اصولی در مرحله ی اول خریداران و سپس سازندگان و طراحان را مجبور به بهره گیری از پیشرفته ترین فن آوریها کرده است.

    اما همه ی این داستان یک روی سکه برای کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها می باشد. در سوی دیگر این داستان، رفتار راننده ی خودرو نقش مهم تری را بازی می کند. بیشتر راننده ها که اطلاعات اندکی راجع به موتور و خودروی خود دارند می توانند در یک مسیر مشخص و استاندارد بسیار بیش از میزان مورد ادعای بهترین سازنده خودرو سوخت مصرف کرده و موجب آلودگی شوند. اما همین راننده با رعایت یک سری نکات ساده که توسط متخصصین این امر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته، می تواند میزان مصرف سوخت خودرو و آلاینده های تولیدی را حتی بیش از پیش بینی شرکت سازنده کاهش دهد. برای این امر چند اصل را باید در نظر گرفته و سپس با کمک این چند اصل رفتار رانندگی را بهبود ببخشید.
    هر اندازه دور موتور خودرو پایین تر باشد میزان مصرف و پیرو آن آلاینده تولیدی کاهش می باید. برای حرکت و سرعت دادن خودرو هر چه قدر با شتاب ملایم تری حرکت کنیم میزان مصرف و آلاینده تولیدی کاهش می باید. هر اندازه با پدال گاز ملایم تر برخورد کنیم (بجای ضربه ناگهانی آرام فشار دهیم) سوخت کمتر و آلاینده به مراتب پایین تری تولید خواهد شد. هر اندازه کمتر مجبور به ترمزگیری شویم مصرف سوخت نیز کاهش می یابد زیرا با ترمزگیری و کاهش سرعت دوباره برای رسیدن به سرعت مطلوب مجبور به شتاب گیری خواهیم بود. با کاهش مقاومت هوا در برابر حرکت خودرو مصرف سوخت و پیرو آن آلاینده ی خودرو نیز کاهش می یابد.

    حال برای رسیدن به این چهار اصل چه رفتاری در رانندگی باید داشته باشیم؟
    وقتی خودرو در حالت سرد روشن میشود نیاز نیست تا منتظر گرم شدن موتور باشیم، بهتر است آرام و بدون شتاب و گاز دادنهای زیاد پس از 30 ثانیه اقدام به حرکت نماییم. در غیر این صورت مصرف سوخت، آلاینده ها و استهلاک موتور به شدت افزایش خواهد یافت. برای کاهش دور موتور بهتر است هرچه سریعتر به دنده ی سبکتر برویم. برای تعویض دنده نیازی به دور بالای موتور خودرو نمی باشد زیرا توان موتور خودرو به اندازه ای هست تا بتوان در دور میانی موتور، دنده را تعویض کرد. برای نمونه؛ برای تعویض دنده خودروهای گروه پژو و سمند دورهای میان 2500 تا 3000 دور بر دقیقه مناسب تعویض دنده می باشد. در سرپایینی به جای شتاب دادن به خودرو، اجازه دهیم خودرو با نیروی وزن خود شتاب بگیرد. در خودروهای با دنده اتوماتیک بهتر است در پشت چراغ قرمز، دنده در وضعیت N قرار گیرد. رایانه موتور یا ECU به گونه ای برنامه ریزی شده که در سرپایینی و با دور موتوری بیش از دور آرام موتور (بیشتر از 850 دور در دقیقه) سوخت را قطع کند. از این رو در صورتی که دنده ی خودرو در سرپایینی حالت خلاص باشد موتور مصرف بیشتری از حالتی که در دنده است سوخت مصرف خواهد کرد. در بیشتر خودروها، سرعت بهینه ی مصرف سوخت در پیمایشی معین و در جاده صاف بدون شیب، نزدیک 90 کیلومتر در ساعت است. از اینرو با راندن خودرو در این سرعت، کمترین مصرف را خواهید داشت. البته در صورت استفاده از باربند، سرعت بهینه کمتر از 90 کیلومتردرساعت می باشد. در صورتی که جاده شیبدار و سربالا باشد برای کاهش مصرف سوخت بهتر است سرعت آن کمتر از 90 کیلومتر در ساعت باشد. البته هر اندازه که شیب افزایش می یابد، میزان کاهش سرعت باید بیشتر باشد. سرعتهای بالای 90 کیلومتردرساعت، مصرف خودرو را بسیار افزایش می دهد. سرعت  120 کیلومتردرساعت 33 درصد بیشتر از سرعت بهنیه خودرو است ولی اندازه ی مصرف سوخت آن بسیار بیش از 33 درصد می باشد. در رانندگی درون شهر، هر اندازه فاصله ی از خودرو جلویی بیشتر باشد، نیاز کمتری به ترمزگیری برای عدم برخورد با خودروی جلویی و در نتیجه نیاز کمتر به شتابگیری و مصرف سوخت خواهد بود. فاصله ی استاندارد از خودرو جلویی به متر برابر است با: سرعت خودرو بر حسب کیلومتر بر ساعت تقسیم بر ده و نتیجه آن به نمای 2. یعنی؛ اگر دو خودرو با سرعت 60 کیلومتر در ساعت پشت سرهم در حال حرکت هستند، فاصله ی خودرو پشت سری از جلویی باید 36 متر باشد.

    = فاصله مطمئنه و استاندارد دو خودرو برحسب متر
    هر چه باد لاستیک بیشتر باشد، مصرف سوخت کاهش می باید. بارهایی را که امکان قرار دادن آن در درون خودرو هست بهتر است بیرون از آن و روی باربند قرار داده نشود تا مقاومت هوا افزایش نیابد. در صورت امکان شیشه های خودرو بالا باشد.

    رعایت این نکات در کنار انتخاب خودروی مناسب می تواند به جامعه ی ما کمک کند تا مصرف سوخت و آلاینده ها را به اندازه ی چشمگیر و محسوسی کاهش دهیم. با توجه به آمارها تعداد خودروی کشور نزدیک به 20 میلیون و تعداد خودرویی که روزانه در تهران تردد می کنند 3 میلیون می باشد. حال ما با رفتار مناسب اگر روزانه تنها 5 تا 10 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کنیم میزان بنزین مصرفی روزانه کشور و آلاینده های تولید به همین اندازه کاهش خواهد یافت.

    پس از یک بررسی و اصلاح رفتار شماری از راننده ها و رعایت نکات بالا بطور میانگین نزدیک به 2 لیتر در مصرف خودروهای گروه پژو و سمند به ازای پیمایش 100 کیلومتر کاهش داده شده است. در پایان اینکه ما با اصلاح رفتار روزانه مان بر پایه توصیه های کارشناسان در همه امور، می توانیم کمک بزرگی به جامعه مان در رسیدن به شرایط بهره وری مطلوب و بهینه بکینم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو