فونیکسریمکسبهتام

رصد بازار خودروهای وارداتی در شورای رقابت

عصر خودرو- با گذشت چند هفته از تعلیق ثبت سفارش خودروهای خارجی، جو روانی حاکم بر بازار این خودروها فروکش کرده است.

رصد بازار خودروهای وارداتی در شورای رقابت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، درحالی‌که وزارت صنعت از بی‌تأثیری توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی بر بازار این محصولات به‌دلیل رشد 55درصدی ورود خودروهای خارجی طی 4ماهه نخست امسال خبر داده و مناقشات اخیر را ناشی از فشار واردکنندگان برای باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو تلقی می‌کند، وارد‌کنندگان خودرو از رشد قیمت خودروهای خارجی خبر داده و برپیگیری این موضوع از طریق مراجع قانونی ذیصلاح تأکید دارند. از سوی دیگر رئیس شورای رقابت نیز در گفت‌وگو با همشهری از احتمال ورود این شورا به تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای خارجی درصورت شکل‌گیری حاشیه بازار و تشدید تنش‌های قیمتی خبر داد.

    تازه‌ترین آمار تجارت خارجی از افزایش 55درصدی تعداد خودروهای سواری وارداتی طی 4 ماه نخست امسال حکایت دارد به‌نحوی که در مجموع در 2بخش خودروهای با حجم سیلندر هزار و 500تا 2هزار سی‌سی و 2هزار تا 2هزار و 500سی‌سی به غیراز خودروهای هیبریدی بیش از 23هزار و 266خودرو وارد کشور شده که این رقم در سال 95بالغ بر 15هزار و 11دستگاه خودرو بوده است. با این روند واردات خودروهای سواری طی 4ماه نخست امسال به لحاظ تعداد بیش از 55درصد رشد کرده و جمع کل ارزش این دو ردیف تعرفه‌ای بالغ بر 638میلیون و 991هزار و 554دلار معادل 2396میلیارد و 218میلیون تومان بوده است. به‌رغم رشد واردات خودروهای خارجی در 4ماه نخست امسال، تصمیم وزارت صنعت برای تعلیق ثبت سفارش خودروهای وارداتی تا مشخص شدن تکلیف طرح مدیریت واردات خودرو در هیأت وزیران(طرحی که در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده و در انتظار تصویب و ابلاغ نهایی هیأت وزیران است) که واردات خودرو را منوط به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروسازی به ازای ساخت داخل این خودروها کرده و براساس آن واردکنندگان می‌توانند معادل 50درصد ارزش تولیدات داخلی خود نسبت به واردات اقدام کنند، که منجر به واکنش وارد‌کنندگان خودرو و هشدار آنها نسبت به افزایش قیمت خودروهای خارجی به‌دلیل کاهش عرضه و تداوم تعلیق سایت ثبت سفارش واردات خودرو شده است. واردکنندگان ابلاغیه اخیر وزارت صنعت در مورد اسقاط خودروهای فرسوده را نیز عامل افزایش هزینه‌ تمام‌شده واردات و رشد قیمت خودروهای خارجی در بازار می‌دانند.

        نبود انحصار در واردات خودرو

    اقدامات چند سال اخیر وزارت صنعت در زمینه حذف واردکنندگان غیرشرکتی از چرخه واردات خودرو، ابلاغیه ارزی معاون اول رئیس‌جمهور و تعلیق ثبت سفارش خودرو موجب برخی هشدارها نسبت به انحصاری شدن واردات خودرو شده است. اما دیروز مدیرکل دفتر مقررات صادرات در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که ثبت سفارش واردات خودرو برای همه واردکنندگان و همه خودرو‌ها تا تصویب نهایی طرح پیشنهادی وزارت صنعت در هیأت وزیران متوقف شده وادعای هرگونه انحصاری در واردات خودرو را رد می‌کنم. علی علی‌آبادی با تأکید بر اینکه هیچ انحصاری در مورد ثبت سفارش واردات خودرو وجود ندارد و شرایط برای همه یکسان است، افزود: هیچ ثبت سفارشی برای خودروهای خارجی حتی تویوتا از زمان بسته‌شدن سایت ثبت‌سفارش تاکنون انجام نشده و اگر قرار باشد که سایت ثبت سفارش خودرو باز شود، برای همه وارد‌کنندگان خواهد بود. به گفته وی درصورت تصویب دستورالعمل پیشنهادی واردات خودرو، واردات خودرو با ضوابط جدید انجام خواهد شد و باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو در انتظار سرنوشت دستورالعمل جدید است.

        پرهیز از تمرکز و انحصار در واردات خودرو

    رئیس شورای رقابت با اشاره به برخی محدودیت‌ها در واردات خودروهای خارجی طی چند سال اخیر به خبرنگار ما گفت: براساس آمارهایی که شورای رقابت دریافت کرده، قیمت برخی خودروهای وارداتی بین 10تا 20درصد افزایش یافته است اما این موضوع ارتباطی با شورای رقابت ندارد و سازمان حمایت متولی رسیدگی به آن است. رضا شیوا با بیان اینکه شورای رقابت بررسی وضعیت واردات و عرضه خودروهای خارجی را از این نظر که با برخی محدودیت‌های اعمال شده، آیا واردات خودروهای خارجی به سمت انحصاری شدن پیش می‌رود یا خیر را در دستور کار قرار داده و اکنون کارشناسان مرکز ملی رقابت در حال کار روی این موضوع هستند. به گفته وی اگر با اتمام بررسی‌ کارشناسان مرکز ملی رقابت مشخص شود که برخی واردکنندگان خودرو سهم بالایی از واردات و بازار خودروهای خارجی داشته و این امر منجر به شکل‌گیری تمرکز و انحصار در بازار این خودروها توسط برخی واردکنندگان شده است، شورای رقابت برای خودروهای وارداتی نیز همانند خودروهای داخلی دستورالعمل تنظیم قیمت ارائه و بر بازار اینگونه خودروها نظارت خواهد کرد. چرا که قانونگذار به شورای رقابت این اختیار را داده است تا در هر بازاری که انحصار وجود داشته باشد، دستورالعمل قیمت‌گذاری ارائه کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو