فونیکسریمکسبهتام

بهارستان نشینان مطرح کردند:

واردکنندگان خودرو چشم‌ به‌راه تصمیم مرد اول ساختمان سمیه

عصر خودرو- با گذشت نزدیک به شش ماه از سال داستان ادامه‌دار سرگردانی واردکنندگان خودرو به قوت خود باقی است. در این میان شاید بتوان گفت بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو این روزها به داستانی پر پیچ‌وخم در صنعت خودرو کشور تبدیل شده است، داستانی که در صورت ادامه‌دار بودن آن نه‌تنها سرگردانی واردکنندگان را به دنبال خواهد داشت، بلکه در آینده نه‌چندان دور شاهد ایجاد رانتی جدید در بازار وارداتی‌ها خواهیم بود که به‌طور یقین تبعات آن دامن‌گیر صنعت خودرو کشور خواهد شد.

واردکنندگان خودرو چشم‌ به‌راه تصمیم مرد اول ساختمان سمیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هرچند استدلال‌ها برای بسته شدن سامانه ثبت سفارش، ساماندهی نمایندگی‌های خودروهای وارداتی اعلام شده است اما باید به این نکته توجه داشت همین توقف دوماهه به جای اینکه بازار خودروهای وارداتی را به سرانجام برساند، آشفته‌تر کرده است. هرچند این موضوع بارها از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم در چند ماه اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما هیچ تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشد. حتی برخی گمانه‌زنی‌ها این توقف را به تعیین تکلیف سکان‌دار جدید وزارتخانه مرتبط کرده بودند، حال که شریعتمداری وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد ساختمان سمیه شده است به نظر می‌رسد که باید این ماجرا به سرانجام برسد، چراکه شنیده‌ها حاکی از آن است که وزیر صنعت دولت دوازدهم بازگشایی سامانه ثبت سفارش را در دستور کار خود قرار داده است، موضوعی که نمایندگان مردم در خانه ملت به آن اشاره کردند. هرچند نمایندگان مجلس زمان دقیقی از این بازگشایی را اعلام نکردند اما بر اساس گفته‌های آن‌ها امید است که این داستان در آینده نزدیک به پایان برسد.

    رضیان: نمی‌توان بازگشایی سامانه ثبت سفارش خودرو را اعلام کرد
    عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره بسته بودن سامانه ثبت سفارش اظهار داشت: واقعیت این است در بحث واردات خودرو، بهانه‌ای وجود دارد بر مبنای حمایت از صنعت خودروی داخلی و این‌که واردات باید با یک برنامه‌ریزی منسجم و درست انجام شود. اما من سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را درباره این بخش قبول ندارم.
    وی ادامه داد: متاسفانه حقی برای کسانی که این مدت در این صنعت کار کرده‌اند، ایجاد شده است. این‌که ما بخواهیم به‌طور انحصاری تنها به یک گروه توجه کنیم و آن‌ها را مبنا قرار دهیم، درست نیست.
    رضیان افزود: در چند ماه اخیر واردکنندگان بسیاری با ارسال نامه و تماس‌های که با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشتند، از وضعیت نابسامان و نبود یک سیاست دقیق و درست در بحث واردات گله‌مند بودند و درخواست ثبات و شفافیت در این زمینه هستند.
    نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس به تغییر و تحولات به وجود آمده در وزارت صنعت ، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم از ماندن در این سمت اطمینان دقیق نداشت از ابتدای سال 96 در مورد سامانه ثبت سفارش خودرو تصمیم جدی اتخاذ نکرد و هرگونه تصمیم‌گیری در مورد این موضوع را به وزیر دولت دوازدهم واگذار کرد.
    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید منتظر ماند تا شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه واردات خودرو چه سیاست‌های را در پیش خواهد گرفت.
    وی اظهار داشت: به‌طور یقین نگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم با نعمت زاده متفاوت خواهد بود و نمی‌توان به‌طوری دقیق زمان بازگشایی سامانه ثبت سفارش خودرو را اعلام کرد.
    عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز گفت: متاسفانه این افزایش قیمت به دلیل انحصار بازار خودرو است که در ایران به وجود آمده، قابل قبول و منطقی نیست.
    نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در حال حاضر خودروهای داخلی از سوی دو الی سه خودروساز داخلی تولید می‌شود و مصرف‌کننده ایرانی را محکوم به استفاده از تولیدات خود می‌کنند.
    وی افزود: یکی از دلایلی که از سوی خودروسازان داخلی برای بالا بردن قیمت تولیدات خود عنوان می‌کنند افزایش نرخ برخی مواد اولیه است. هرچند شاید بتوان بخشی از افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی را پذیرفت اما با تمام این تفاسیر این افزایش قیمت قابل قبول و منطقی به نظر نمی‌رسد.
    نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با رقابتی خواندن بازار خودرو در بسیاری از کشورها ، بازار خودرو در ایران را انحصاری خواند و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا زمانی که قیمت خودرویی افزایش پیدا می‌کند به‌تناسب با آن کیفیت نیز به نحو مطلوبی رو به افزایش می‌رود اما در ایران با افزایش قیمت هیچ تغییری در کیفیت خودرو شاهد نیستیم .
    رضیان افزود: مسلما وظیفه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در قیمت‌گذاری این است که دقت نظر بیشتری داشته باشد و مجلس نیز نظارت بیشتری را انجام دهد تا مشخص شود که افزایش قیمت خودرو از توجیه لازم برخوردار است یا خیر. قیمت‌گذاری خودرو باید متناسب با نرخ تورم در کشور صورت گیرد و به نظر می‌رسد میان نرخ تعیین شده تورم از سوی دولت و قیمت خودرو هیچ‌گونه تناسبی وجود ندارد و همین امر غیرمنطقی بودن افزایش قیمت خودرو را نشان می‌دهد .
    وی خاطرنشان کرد: اعمال سیاست‌های مناسب در این زمینه توسط دولت باعث افزایش کیفیت و تولید صنعت خودروسازی می‌شود اما اگر دولت حمایت دولت از خودروسازان غیرمنطقی باشد، صنعت خودروسازی کشور متضرر خواهد شد و پیشرفتی نخواهد داشت .

    فولادگر: سامانه ثبت سفارش در آینده نزدیک بازگشایی می‌شود
    حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی، با بیان اینکه قیمتی که از سوی شورای رقابت برای برخی خودروها در نظر گرفته شده است بالا نیست گفت: قیمت خودرو در دو گروه پراید و پژو405 افزایش یافته است و استدلال شورای رقابت برای افزایش نرخ این خودروها این بوده است که در این خودروها انحصار وجود دارد.
    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه این خودروها از سوی دو خودروساز کشور تولید می‌شود و انحصار وجود دارد شورای رقابت این دو خودروساز را ملزم به رعایت رویه قیمت‌گذاری کرد تا قیمت آن‌ها رقابتی شود.
    فولادگر در پاسخ به این سوال که آیا بسته بود سامانه ثبت سفارش خودرو را می‌توان دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی دانست گفت: از دلایل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو ساماندهی به نمایندگی‌ها بود تا واردات از طریق نمایندگی‌های رسمی صورت گیرد که این موضوع بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی بی تاثیر نبوده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره رفع این موضوع اظهار داشت: با توجه به شنیده‌ها شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع سامانه ثبت سفارش را در اولویت کاری خود قرار داده است و در آینده نزدیک شاهد باز شدن این سامانه خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط