فونیکسریمکسبهتام

تخت گاز چین در بازار فروش خودرو

عصر خودرو- تازه‌ترین آمار رسمی بازار خودرو در چین، نشان می‌دهد که فروش خودرو در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵، معادل ۲۰.۳ درصد افزایش داشته است.

تخت گاز چین در بازار فروش خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از تعادل ،این درحالی است که پیش از این، به‌دلیل بحران شدید اقتصادی در جهان و همچنین رکود در چین و مشکلات صنعت خودروسازی، فروش خودروهای سواری در این کشور دچار نوسان شدید بود. براساس این افزایش فروش خودروهای سواری در بازار چین، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا تمایل خود را برای دسترسی بیشتر تولیدکنندگان امریکایی به بازارهای چینی اعلام کرده است.

     در سال 2005، چین حتی در میان 10 خودروساز بزرگ جهان نیز حضور نداشت. در این سال حدود 5میلیون خودرو در این کشور تولید شد که از این میزان خودرو تولید شده، درصد قابل‌توجهی سهم شرکت‌های خارجی بود. طبق آمار در این سال، فروش خودرو سواری در چین کمتر از 5میلیون اعلام شد. این درحالی است که فروش خودرو در امریکا، در سال 2005، حدود 10 میلیون خودرو بود. همچنین در ژاپن و آلمان نیز، تعداد خودروهای سواری که در سال 2005 به فروش رفته بود، کمتر از 5میلیون دستگاه گزارش شده است. بنا بر این، امریکا در این سال، با اختلاف قابل‌توجه بازار فروش خودروهای سواری را در کشور در دست داشت. این میزان فروش تا 4 سال بعد با همین روند ادامه داشت. در سال 2009، چین توانست با ورود به بازارهای صادراتی خودرو، برای نخستین‌بار در تولید خودروهای سواری خود را از مرز 10 میلیون دستگاه، بگذرد و با این میزان فروش خودرو سواری، توانست با اختلاف قابل‌توجهی، رکورد امریکا را نیز در فروش خودرو بشکند. هر چند امریکا نیز با کاهش فروش خودرو سواری در سال 2009 روبه‌رو شد. آلمان و ژاپن نیز، در این‌ سال‌ها نوسان قابل‌توجهی نداشتند. در این سال و پس از آن، بحران اقتصادی غرب که از بخش مسکن در امریکا شروع شد، پس از درگیر کردن بازارهای مالی که منجر به ورشکستگی موسسات بزرگ مالی در غرب شد، به صنعت خودرو امریکا و اروپا نیز سرایت کرد. به نظر می‌رسد همین عامل از مهم‌ترین دلایل کاهش فروش خودرو در بازارهای امریکا در سال‌های اخیر باشد. به‌طوری که فروش خودرو در این کشور تاکنون نتوانسته حتی به مرز 10میلیون دستگاه نزدیک شود. سال 2009 اما برای چین، با جهشی قابل‌توجه همراه بود. در این سال، آمار فروش خودروهای سواری با افزایشی چشمگیر، از مرز 10 میلیون دستگاه گذشت. در سال 2012 نیز، با وجود رکود نسبی اقتصادی، فروش خودرو در چین به 15 میلیون دستگاه رسید و در سال 2013 نیز فروش خودرو سواری در چین حدود 17میلیون گزارش شد. در این سال، افزایش تقاضا برای خودروهای سواری باعث رشد فروش انواع خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان شد. در این سال، بسیاری از خودروسازان امریکایی و اروپایی، تلاش کردند خود را به این بازار نزدیک کنند.

    در سال 2014، سه شرکت بزرگ خودروسازی آلمان 22.5درصد کل بازار خودرو چین را تصاحب کردند. آلمان در این سال 4 میلیون و 660 هزار دستگاه خودرو در اتحادیه اروپا و 4 میلیون و 440هزار خودرو در چین به فروش رساند. طبق آمار به دست آمده، در مجموع فروش خودرو در بازار چین در سال 2014، حدود 20 میلیون دستگاه اعلام شد. سال 2015، چینی‌ها توانستد با تیراژ تولید خودروهای سواری، بازارهای جهانی را شگفت‌زده کنند. تولید و فروش خودروهای سواری چینی در این سال از مرز 20میلیون گذشت. طبق آخرین آمار اعلام شده، در سال 2016 نیز، افزایش فروش خودروهای سواری در چین متوقف نشده و به مرز 25 میلیون دستگاه رسید. به گفته کارشناسان، در سال جاری میلادی، افزایش مالیات بر فروش بازار خودرو در چین تاثیر منفی گذاشته است. هر چند که در گزارش‌های مربوط به ماه‌های نخست سال 2017، فروش خودروهای سواری در چین با بیشترین کاهش در 2 سال اخیر مواجه بود، اما همچنان این کشور با اختلاف قابل‌توجهی، بدون رقیب در صدر فهرست پرفروش‌ترین بازار خودرو در جهان شناخته می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو