فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو

افزایش قیمت خودرو درپی محدودیت ثبت سفارش

حمایت شدید وزارت‌خانه برای فروش محصولات پژو

عصر خودرو- یک کارشناس خودرو با غیر قانونی خواندن محدودیت ایجاد شده در سامانه ثبت سفارش، گفت: حمایت شدیدی از طرف وزارتخانه برای فروش محصولات پژو وجود دارد که به صورت ضرب العجلی این طرح را اجرا کرده اند.

افزایش قیمت خودرو درپی محدودیت ثبت سفارش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، فربد زاوه  درباره محدودیت ایجاد شده برای ثبت سفارش خودروهای وارداتی، اظهار کرد: اجرای این طرح در حالی که هنوز مصوبه ای از هیات دولت برای اجرای آن وجود ندارد کاملا غیر قانونی است، سازمان توسعه تجارت یا وزراتخانه اجازه ندارد ورود کالایی که در حال حاضر واردات آن مجاز است را محدود یا منع کند.

    وی ادامه داد:هیات دولت می تواند تنها کالایی را در لیست کالاهای ممنوعه وارد و یا از آن خارج کند یا آیین نامه فنی  آن را تغییر دهد.

    این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از افرادی که موجب بروز این مشکل شده اند، گفت: اینکه آقایان طرحی را در حال حاضر اجرا می کنند که بنا دارند در آینده آیین نامه آن را به هیات دولت ارجاع بدهند در حالی که اصلا مشخص نیست، این طرح مورد موافقت هیات دولت واقع شود یا خیر، این اتفاقات باعث به وجود آمدن شبهات قانونی بسیاری می شود.

    زاوه ادامه داد: فرض کنید این طرح به تصویب هیات دولت نرسد، آن زمان چه کسی حاضر است ضرر و زیان تاجران و مصرف کنندگانی که به دلیل این تصمیم متضرر شده اند را بدهد.

    وی با بیان اینکه ما با یک مشکل مدیریتی در دولت های نهم و دهم روبرو بودیم که تصمیات خلق الساعه گرفته می شد، تاکید کرد: یکی ازوعده های رییس دولت یازهم و دوازدهم این بود که ما دیگر شاهد این دست از مشکلات واین گونه تصمیم گیری های عجولانه نباشیم.

    این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد:عجیب تر از همه اینکه قانونی که قرار است در آینده مصوب شود قبل از تصویب در حال اجرا شدن است که پیش از این سابقه نداشته است؛  به نظرم در اینجا به درخواست معاون اول رییس جمهور که همه را موظف کرده بود برای تصویب قوانین باید ابتدا حتما با  ذینفعان آن حوزه و مکان اقتصادی مشاوره شود و سپس به مرحله تصویب برسد عمل نشده است.

    زاوه در پاسخ به اینکه آیا بسته شدن سایت ثبت سفارش شائبه حمایت از تولید کنندگان داخلی را تقویت نمی کند؟ گفت: به نظر می رسد حمایت شدیدی از طرف وزارتخانه برای فروش محصولات پژو وجود دارد که به صورت ضرب العجلی این طرح را اجرا کرده اند.

    وی افزود: البته بنده نه فقط با این موضوع بلکه در بحث شش ماه قبل که واردات برای وارد کنندگان موازی نیز قطع شد هم مخالف بودم، زیرا معتقدم این یک اجحاف در حق مصرف کنندگان است؛ به نظرم باید بازار واردات به سوی آزاد سازی برود تا مصرف کننده بتواند با فراغ خاطر و در یک فضای رقابتی  محصولات خود را خریداری کند.

    این کارشناس صنعت خودرو ادامه این روند را باعث افزایش قیمت خودرو های وارداتی دانست و تاکید کرد: بدون شک زمانی که عرضه یک کالا را محدود کنیم قیمت آن بالا خواهد رفت؛ در زمان دولت قبل نیز زمانی که قیمت ارز بالا می رفت سازمان حمایت اعلام می‌کرد، کسی اجازه ندارد کالایش را گران کند در حالی که چنین چیزی ممکن نبود، در حال حاضر نیز نمی توان در شرایطی که عرضه محدود شده انتظار داشت که قیمت ها ثابت بماند.

    زاوه با اشاره به اینکه همین حالا نیز قیمت ها با افزایش روبرو شده است، اظهار کرد:اکنون بازار با دو مشکل عمده روبرو است، اول اینکه قیمت محصول موجود بالا است و دیگری اینکه فروش خوروها به صورت مدت دار صورت می گیرد و در نتیجه  طرفین از اجرای صحیح تعهدات مطمئن نیستند .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو