فونیکسریمکسبهتام

عدم انتقال سند خودرو چه مشکلاتی دارد؟

عصر خودرو- این روزها دعوا بر سر مرجع انتقال سند خودرو بین پلیس راهور و دفاتر اسناد رسمی همچنان ادامه دارد ولی مسئله اینجاست اگر سند خودرو به صورت رسمی منتقل نشود، چه مشکلاتی برای مردم پیش می‌آید؟

عدم انتقال سند خودرو چه مشکلاتی دارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل خبرآنلاین، از بلاتکلیفی مردم درباره اینکه سند خودرو را کجا انتقال دهند، همچنان ادامه دارد. یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم اینطور سئوال خود را طرح کرده که: "خودرویی را به خریدار فروخته ام. طبق گفته پلیس راهور نیروی انتظامی، من سند مالکیت و برگ سبز خودرو را همزمان با تعویض پلاک در مراکز تعویض پلاک منتقل کرده اند ولی خریدار اصرار دارد باید سند مالکیت را هم در دفاتر اسناد رسمی منتقل کنم. خریدار قسمتی از پول ماشین را نگه داشته و می گوید تا سند رسمی را منتقل نکنی، تمام نرخ خودرو را نمی پردازم. بالاخره انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اجباری است و اگر این کار را نکنیم، چه تبعاتی برای ما دارد؟
    غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه در این باره توضیح داده که دادگاه ها، تنها سند رسمی را که در دفاتر اسناد رسمی منتقل و تنظیم شده باشد، به رسمیت می شناسند و مردم باید متوجه باشند در صورت عدم تنظیم سند رسمی، محاکم اسناد آنها را قبول نخواهند داشت.
    ولی مشکل مردم با این توصیه حل نمی شود. برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم از پیامدهای عدم تنظیم سند رسمی و انتقال آن در دفاتر سئوال می کنند. در این رابطه مشکل این مخاطب و دیگر افراد مشابه را با صابر ناظمی عضو هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در میان گذاشتیم. او درباره مشکلات ثبت نکردن سند خودرو از سوی مردم در دفترخانه ها گفت: بخشنامه رئیس قوه قضائیه فصل الخطاب محاکم قضایی است که طبق آن صدور برگ سبز به عنوان مدرک مالکیت در محاکم دادگستری معتبر نیست.
    او توضیح داد: در چند روز اخیر هم ادارات اجرایی ثبت، برگ سبز را به عنوان مالکیت به شمار نیاورده و از توقیف وسیله نقلیه برای پرداخت طلب خودداری کردند. اگر خریداران وسایط نقلیه می خواهند از آسیب های بعدی مالکیت خودرو در امان باشند باید در دفاتر، سند خودرو خود را ثبت رسمی کنند.
    ناظمی با بیان اینکه گاهی یک خودرو چند مرتبه به فروش می رسد و یا ممکن است ورثه ای باشد که ثبت نکردن آن در آینده دسترسی به فروشندگان و خریداران بعدی آن را مشکل می سازد، گفت: خریدارانی که به استناد برگ سبز معاملات دیگری انجام می دهند خودشان را در معرض شکایت و دادخواست به محاکم عمومی حتی از منظر کیفری قرار داده و باید خسارت های خریداران بعدی را جبران کند.
    به گفته ناظمی وقتی تنها سند خودرو، "برگ سبز" باشد و این مدرکی معتبر برای مراجع قضایی شناخته نشود دارنده برگ سبز فقط دارنده پلاک تلقی شده و نمی تواند خودرو را به فرد دیگری منتقل کند. به همین دلیل خریدارن بعدی می توانند به محاکم قضایی شکایت کنند. به تعبیری دیگر این نوع فروش انتقال مال غیر است و کلاهبرداری تعبیر می شود.
    این حقوق دان با بیان اینکه به اعتقاد مردم مراجعه به دفترخانه ها لزومی ندارد، گفت: اما در کوتاه مدت اتفاقی نمی افتد، زمان فروش خودرو خریدار از فروشنده سند رسمی مالکیت را طلب میکند. اگر در همان مدت نسبت به وسیله نقلیه اختلاف افتاده و کار به محکمه کشیده شد، برگ سبز به رسمیت شناخته نمی شود.
    عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این سوال که اگر خودرویی بدون ثبت در دفترخانه ده مرتبه فروخته شود و نفر دهم برای ثبت اقدام کند چه مشکلاتی پیش می آید؟ گفت: نفر دهم 98 درصد به سند رسمی نمی رسد و برای ثبت سند باید به 9 مالک سابق خودرو مراجعه کند. اگر دفترخانه ای بر خلاف قانون به تحریک پلیس اکتفا کرد و در خرید چند مرتبه خودرو دارنده سند سبز را مالک اصلی دانست، تخلف کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو