فونیکسریمکسبهتام

نام سایپا از کجا آمده است؟

عصر خودرو : در حالی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، صنعت خودروسازی ایران از بسیاری از جنبه‌ها مانند کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت با مسائل زیادی روبه‌رو است که می‌طلبد توجه به این جنبه‌ها معطوف شود، چندی است که اسم گروه خودروسازی «سایپا» و برخی انتساب‌ها به آن مورد توجه تعدادی از سایت‌های خبری قرار گرفته است.

نام سایپا از کجا آمده است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴:۱۱

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، طی چند هفته گذشته تعدادی از سایت های خبری این موضوع را مطرح کرده اند که نام شرکت سایپا مخفف عبارت Son Altess Imperial Princess Ashraf به معنای «والا حضرت همایون شاهدخت اشرف» است و از این طریق نتیجه گرفته اند که این اسم، نامی مساله دار است. این در حالی است که طبق اطلاعات رسمی، شرکت سایپا در ابتدا تحت عنوان شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران در سال 1344 بنیان گذاری شد و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداری رسید. بعدا نام شرکت در اوایل سال 1347 با حذف کلمه سیتروئن از انتهای نام فرانسوی آن به \\\\\\\\\\"شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل\\\\\\\\\\" به نام اختصاری (سایپا) تغییر یافت. با این حساب کلمه سایپا مخفف عبارت Societe Annonyme Iranienne de Production Automobile محسوب می شود.
    اما حال این پرسش پیش می آید که اساس این انتساب چه بوده است. قطعا درباره انگیزه های آن نظری محققانه نمی توان داشت ولی دست کم به نظر می رسد بهانه آن - که به نامه منسوب به فرهاد مهراد خواننده موسیقی پاپ در سال 1377 به یکی از روزنامه ها نیز ارتباط داده شده - این بوده باشد که گویا در کتاب «آخرین سفر شاه» (1382) در جایی آمده است که دوستان اشرف پهلوی او را - احتمالا به شوخی یا تمسخر - سایپا می خواندند که به خودروی رنو تشبیهش کرده باشند، پس عبارت مورد استفاده این سایت های خبری را ساختند تا مخفف آن بشود SAIPA!

    کرمان موتوراکستریم