فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به نیسان قشقایی نسل اول و بررسی وضعیت آن در بازار دست دوم ها

کوچ‌نشین شهری

عصر خودرو - قشقایی برای اولین بار با مدل ۲۰۰۹ و در دو تیپ MID و High توسط پارس‌خودرو به کشورمان وارد شد. این محصول ظاهری ساده، محافظه‌کارانه و عاری از هرگونه اغراق و زرق و برق اضافی دارد اما در مجموع می‌توان چهره آن را قابل قبول ارزیابی کرد.

کوچ‌نشین شهری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹:۰۰
  • کوچ‌نشین شهری
  • کوچ‌نشین شهری
  • کوچ‌نشین شهری
  • کوچ‌نشین شهری
  • کوچ‌نشین شهری

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در کابین خودرو نیز شاهد طراحی ساده اما زیبا، خوشایند و ارگونومیک هستیم،کابین کیفیت کلی نسبتا خوبی دارد و ایزولاسیون و عایق بندی کابین نیزکاملا مطلوب است. صندلی‌های جلو راحتی بسیارخوب اما دربرگیرندگی و حمایت متوسطی از بدن سرنشین دارند. فضای کابین این کراس‌اوور 4.3 متری بخصوص در قسمت فضای پای سرنشینان عقب چندان ایده‌آل نبوده و صندوق بار آن نیز تنها 410لیتر (در حالت عادی و بدون خواباندن صندلی‌های عقب) ظرفیت دارد. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی قشقایی در مجهزترین تیپ آن (High) می‌توان به مواردی همچون: آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، پوشش چرمی صندلی‌ها، سیستم صوتی با چنجر 6تایی، کنترلگرهای سیستم صوتی روی فرمان، بلوتوث و هندزفری، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور باران، چراغهای جلو زنون، استارتر، گرمکن صندلی‌های جلو، سامانه های کمکی ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل دینامیکی خودرو (VDC) و 6 عدد ایربگ (جلو، جانبی و پرده ای) اشاره کرد.
در بخش فنی، قشقایی به یک پیشرانه 2 لیتری با 140 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور مجهز است که با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ضریب متغیر(CVT) با قابلیت تعویض به صورت دستی جفت و جور می‌شود. شاید به میان آمدن نام CVT باعث شود از قشقایی نا امید شوید اما باید گفت عملکرد این جعبه دنده آنقدرها هم بد نیست. البته مسلما کارکرد هیجان‌انگیز و کم‌نقصی هم ندارد. قشقایی با این قوای فنی کشش و شتابگیری چشمگیر و دلچسبی را ارائه نمی‌کند و در شتابگیری‌ها مقتدر ظاهر نمی‌شود. پایداری قشقایی اما بسیار خوب بوده و ترمزهای آن را می‌توان عالی توصیف کرد. در مجموع باید گفت که قشقایی از کیفیت و لذت سواری مطلوبی بهره‌مند است اما قوای پیشرانه 2 لیتری آن چندان برای این جثه حدودا 1.5 تنی کافی و راضی کننده نبوده و باعث شده تا برخلاف رقیب هموطنش یعنی سوزوکی گرندویتارا (مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری)، علیرغم بهره‌گیری از سامانه AWD، در آفرودهای سبک نیز عملا حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد. البته نیسان قشقایی در قیاس با سوزوکی گرندویتارا مجهز به پیشرانه 2 لیتری، دارای کشش و توانایی‌های حرکتی بهتری بوده و عملکرد و هماهنگی گیربکس آن با پیشرانه نیز به وضوح دلپذیرتر است (لازم به ذکر است که قشقایی در ابتدای ورودش به بازار، گرندویتارا 2 لیتری را پیش روی خود داشت اما ایران خودرو در سال 1389 نسخه قدرتمندتر و مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری گرندویتارا را روانه بازار کرد).
قشقایی در زمان عرضه اش به بازار کشورمان رقبایی همچون سوزوکی گرندویتارا، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج را پیش روی خود می دید که قیمت‌های مناسبتری نسبت به قشقایی داشتند و همچنین از پیشرانه های قدرتمندتری بهره می جستند. ضمن آنکه از خودرویی با چنین قیمتی انتظار بیشتری در بخش تجهیزات رفاهی می‌رفت. با همه این تفاسیر اما باید علت اصلی ناکامی قشقایی را قیمت‌گذاری ناصحیح آن در زمان عرضه عنوان کرد. در صورت عرضه با قیمتی مناسب‌تر، قشقایی می‌توانست با اتکا به برند نیسان و ژاپنی بودنش، بهره‌گیری از شبکه خدمات‌پس‌از‌فروش پارس خودرو و البته نقاط قوتی که پیشتر به آن اشاره شد، به جایگاه بهتر و قابل احترام‌تری در بازار ایران برسد (که البته لیاقتش را هم داشت) و برای رقبایش دردسرساز شود؛ فراموش نکنید که قشقایی از ابتدای حیاتش تابحال نماینده سربلند و موفقی برای نیسان بوده و همواره در بازار اروپا محبوبیت بالا و فروش بسیار خوب و قابل توجهی داشته است. قشقایی‌های بازار ایران ساخت انگلیس بودند و اعمال و تشدید تحریم های بین المللی علیه کشورمان در آن زمان سبب قطع واردات قشقایی (چه به صورت خودرو کامل و چه به صورت قطعات منفصله برای مونتاژ در کشورمان) شد تا بدشانسی‌های این کراس اوور کامپکت نیسان در بازار ایران تکمیل شود و قشقایی رسما با بازار ایران خداحافظی کند.
نیسان قشقایی در مجموع خودرویی بادوام، کم استهلاک و کم دردسر است که به ندرت مالکش را به تعمیرگاه می‌کشاند اما وضع تامین قطعات یدکی آن (چه از نظر قیمت و چه از نظر فراوانی قطعات) چندان مساعد و قابل قبول نیست و مالکان از عملکرد پارس‌خودرو در این بخش چندان رضایت ندارند. علاوه بر این‌ موارد، بازار فروش دست دوم قشقایی نیز آنچنان گرم و پررونق نیست. این روزها نیسان قشقایی با مدل‌های 2009 تا 2010 و 1388 تا 1391در بازار دست دوم ها بسته به سلامت و میزان کارکرد بین 85 الی نهایتا 110 میلیون تومان قیمت‌گذاری می شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط