فونیکسریمکسبهتام

توافق خودروسازان و دولت آلمان درباره کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی

عصر خودرو- شرکت های خودروسازی و مقام های دولتی آلمان روز چهارشنبه در خصوص یک بسته تشویقی و فنی با هدف کاهش آلایندگی خودروهای با موتور دیزلی به توافق رسیدند اما منتقدان می گویند این کافی نیست و برای ممنوعیت کلی خودروهای دیزلی تلاش خواهند کرد.

توافق خودروسازان و دولت آلمان درباره کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، جلسه روز چهارشنبه با حمایت گروه لابی صنعت خودرو در آلمان موسوم به VDA با حضور نمایندگانی از دولت و صنعت خودروسازی در حمایت از کاربرد خودروهای دیزلی برگزار شد. این گروه لابی با اعلام اینکه راه حل های هوشمندانه تری نسبت به منع کلی خودروهای دیزلی وجود دارد، اعلام کرده که انتظار دارد دادگاه عالی اداری رای متفاوتی نسبت به دادگاه اداری اشتوتگارت در این زمینه صادر کند.
    دادگاه اداری اشتوتگارت روز جمعه از دادخواست یک گروه طرفدار محیط زیست برای ممنوع کردن خودروهای دیزلی در اشتوتگارت حمایت کرد که این اقدام ضربه ای به شرکت های خودروسازی مانند دایملر و فولکس واگن محسوب می شود که قصد دارند با ایجاد تغییراتی در موتورها به منظور کاهش گازهای آلاینده از محدودیت های قانونی جلوگیری کنند. اشتوتگارت مرکز ایالت بادن - وورتمبرگ در جنوب غربی آلمان محل تولید برخی از خودروهای مرسدس -بنز و پورشه است.
    به گزارش پایگاه خبری هندلزبلات، روسای شرکتهای خودروسازی و مقامات دولتی در جلسه روز چهارشنبه در خصوص 'به روز رسانی' نرم افزارهای مدیریت موتور خودروها و همچنین تاسیس یک صندوق یک میلیارد یورویی برای حمل و نقل پاک به توافق رسیدند. اما مخالفان می گویند این توافق یک شکست و رسوایی بوده و آنان به پیگیری دادخواستها برای ممنوعیت کلی خودروهای دیزلی ادامه خواهند داد.
    جلسه روز چهارشنبه قرار بود در محل وزارت حمل و نقل آلمان برگزار شود اما به علت تحصن فعالان محیط زیستی در خیابان و حضور برخی از فعالان بر روی پشت بام ساختمان ، این جلسه به دلایل امنیتی به ساختمان وزارت کشور آلمان منتقل شد.
    در این جلسه که برخی سیاستمداران و مدیران شرکت های 'بی ام و' ، دایملر ، فورد ، اوپل و فولکس واگن شرکت داشتند ، توافق شد که خودروسازان حدود 5 میلیون خودروی دیزلی را فراخوانی کنند و آنها را به نرم افزارهای جدید کنترل آلایندگی تجهیز کنند. همچنین به دارندگان 5 میلیون خودروی دیزلی دیگر نیز پاداشهای مالی بین 2 هزار و 8 هزار یورو تعلق می گیرد تا خودروهای خود را با خودروهای جدیدتر معاوضه کنند.
    از زمانی که فولکس واگن در سپتامبر 2015 به تقلب در زمینه آزمایش های آلایندگی اعتراف کرد ، موتورهای دیزلی در خصوص انتشار گاز اکسید نیتروژن تحت نظارت شدیدی قرار گرفته اند. در این حال گروه طرفدار محیط زیست DUH دو ماه پس از رسوایی فولکس واگن با ارائه دادخواستی به دادگاه خواستار ممنوعیت خودروهای دیزلی به منظور بهبود کیفیت هوا شد. خودروسازها و سیاستمداران آلمانی به منظور جلوگیری از ممنوعیت کامل خودروهای دیزلی، روی طرحی برای بهبود کیفیت هوا از طریق به روزسازی نرم افزار مدیریت موتور خودروها کار کرده اند. گروه DUH خواستار اعمال ممنوعیت تا ژانویه 2018 است اما مقامات ایالت بادن - وورتمبرگ گفته اند پیش از تصمیم گیری درباره ممنوعیت خودروهای دیزلی و اینکه از چه زمانی باید اعمال شود رای دادگاه را بررسی خواهند کرد. مقامات ایالت همچنین می توانند نسبت به این حکم در دادگاه عالی اداری آلمان تقاضای تجدیدنظر کنند.
    دامنه این موضوع از مرزهای آلمان هم فراتر رفته بطوری که شهرداران پاریس ، مادرید و آتن اعلام کرده اند که قصد دارند تا سال 2025 کاربرد خودروهای دیزلی در مرکز شهر را ممنوع کنند. دولتهای انگلیس و فرانسه نیز اعلام کرده اند تا سال 2040 فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را ممنوع خواهند کرد.
    رای دادگاه اشتوتگارت و آرای احتمالی آینده توسط دادگاههای ایالتهای دیگر آلمان در کنار ممنوعیت خودروهای دیزلی در کشورهای دیگر ضربه ای به صنعت خودروسازی آلمان محسوب می شود و حاکی از دورنمایی تیره برای این صنعت است که کاهش نیروهای کار لازم یکی از تبعات آن است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم