فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

سه عامل رکودشکنی در بازار وارداتی ها

عصر خودرو- بازار وارداتی های صعودی شد. «افزایش ۶۰۰ هزار تومانی قیمت خودروهای فرسوده، حذف شرکت های واردکننده متفرقه خودرو از لیست واردات و تعلیق ثبت سفارش واردات خودرو از سوی نمایندگی های رسمی» را می توان سه عامل رکود شکنی وارداتی ها در بازار دانست؛ عواملی که موجب شد تا برخی از وارداتی ها در بازار افزایش چند میلیونی قیمت را تجربه کنند.

سه عامل رکودشکنی در بازار وارداتی ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اواخر سال گذشته و در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به حذف شرکت‌های واردکننده متفرقه خودرو که در بازار خودرو به عنوان گری مارکت شناخته می‌شوند از لیست واردکنندگان خودرو کرد. روندی که موجب شد تا با گذشت شش ماه از تصمیم خلق الساعه این وزارتخانه شاهد برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا باشیم که این امر را می توان یکی از عوامل افزایش قیمت خودروهای وارداتی اعلام کرد. اقدام صورت گرفته در همان ابتدای امر هشدار برخی از کارشناسان بازار را به همراه داشت، با این حال مسوولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  ضمن رد اثرپذیری بازار خودرو از حذف شرکت های گری مارکت اعلام کردند که افزایش قیمت خودروهای وارداتی به واسطه کمبود خودرو و خروج گری مارکت ها از بازار خودروهای وارداتی نیست و براساس ماده 4 قانون حمایت از مصرف کنندگان به صراحت اعلام شده که واردات خودرو باید تنها از طریق نمایندگی‌های مجاز دارای شبکه خدمات پس از فروش صورت گیرد.  
    به گفته دست اندکاران بازار خودرو با حذف شرکت های متفرقه از بازار خودرو شاهد حذف 50 درصدی عرضه در بازار بوده ایم  که این امر کاهش موجودی واردکنندگان رسمی و در نهایت افزایش قیمت این خودروها در بازار را به همراه داشته است. به گفته فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو، تیرماه آخرین دوره ترخیص خودروهایی بود که از سوی شرکت های گری مارکت ثبت سفارش شده بودند و آنچه مسلم است با توقف واردات از سوی این شرکت ها در حال حاضر با کاهش عرضه در بازار مواجه هستیم.  
    در کنار حذف وارکنندگان متفرقه از بازار خودروهای وارداتی در هفته های اخیر شاهد تعلیق ثبت سفارش خودروهای وارداتی از سوی نمایندگی های رسمی نیز بودیم. اقدامی که به گفته فعالان بازار خودرو بر روند افزایشی قیمت خودرو اثرگذار بوده است. در این خصوص نیز این کارشناس حوزه خودرو می گوید: با توجه به توقف ثبت سفارش، افزایش مجدد قیمت خودروهای وارداتی در آبان و آذر سال جاری دور از  ذهن نخواهد بود.
    افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده یکی دیگر از عواملی است که فعالان بازار خودرو افزایش قیمت وارداتی ها را به آن نسبت داده و در این خصوص می گویند: سال گذشته شاهد کاهش 600 هزار تومانی قیمت خودروهای فرسوده بودیم، اما در سال جاری مجددا قیمت خودروهای فرسوده افزایش یافت و به قیمت سابق بازگشت که این امر نیز هرچند اندک اما بر بازار خودروهای وارداتی اثرگذار بوده است. به گفته فعالان بازار خودروهای وارداتی در حاضر خودروهای فرسوده 2 تا 2میلیون و 500 هزار تومان در بازار معامله می شوند. هزینه اسقاط خودروهای فرسوده (تعداد یک تا 4 دستگاه بنا بر حجم موتور) از جمله عوارض در نظر گرفته شده برای واردات خودرو است و آنچه مسلم است افزایش قیمت خودروهای فرسوده می تواند بازار این خودروها را نیز دست خوش تغییر کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو