فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۹۰۰»

رشد ۷میلیون لیتری واردات بنزین

عصر خودرو- صادرات نفت‌گاز در سال ۹۴ با رشد چشمگیری همراه بوده و از حدود صفر به۵.۴ میلیون لیتر در روز رسید که به نظر می رسد دلیل آن افزایش گاز تولیدی وجایگزینی آن با گازوییل مصرفی در نیروگاه‌ها باشد.

رشد ۷میلیون لیتری واردات بنزین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، تورق عملکرد وزارت نفت دولت تدبیر و امید از آن دست موضوعاتی است که نیازمند بررسی همه جانبه است که طی این گزارش تلاش شده است تا نیم نگاهی به فعالیت های دولت یازدهم در بخش پالایشی داشته باشیم.

    یک مقام مسئول در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: مجموع فرآورده های تولیدی در پالایشگاه های نفتی کشور طی  سال های  92 تا 96 از 283.4 میلیون لیتر به 280.2میلیون لیتر در دوره یاد شده کاهش یافت. این در حالی است که طی دوران فعالیت دولت یازدهم میزان تولید بنزین تقریبا روند صعودی را تجربه کرده است. به این ترتیب که از تولید  59.9 میلیون لیتر بنزین در روز به 61 میلیون لیتر بنزین در روز رسید. حال آنکه طبق برنامه پنجم توسعه باید تولید بنزین بین سال های 92 تا 95 حدود 51میلیون لیتر افزایش می یافت.

    این  مقام مسئول با بیان اینکه طی این دوره فعالیت دولت یازدهم در عمل تنها 1.1 میلیون لیتر بنزین به کشور افزوده شده، اضافه کرد: میزان تولید در سال 95 حتی از هدف تعیین شده برای سال نخست دولت فعلی کمتر است. بنابراین کشور همچنان واردکننده بنزین بوده و روند این واردات طی 4 ساله فعالیت زنگنه در وزارت نفت، صعودی بوده است. به این ترتیب که واردات بنزین از 1.5 میلیون لیتر در روز در سال 91 به 8.5 میلیون لیتر در روز در سال 95 رسیده است. علت این رشد واردات می تواند مربوط به رشد تولید و واردات خودرو و بی اثر شدن سهمیه بندی سوخت باشد.

    درهمین حال بر اساس بررسی های انجام شده نشان می‌دهد صادرات نفت‌گاز کشور در سال 94 با رشد چشمگیری همراه بوده و از حدود صفر به 5.4 میلیون لیتر در روز رسیده است. که به نظر می رسد دلیل آن افزایش گاز تولیدی و جایگزینی آن با گازوییل مصرفی در نیروگاه های کشور باشد. این مسئله دستاورد جدی و عمده ای محسوب می شود که علاوه بر نتیجه اقتصادی، دستاوردهای عمده ای در زمینه کنترل آلودگی هوا به دلیل استفاده از سوخت پاک گاز بجای سوخت آلاینده گازوییل به ارمغان آورده است.

    این مقام مسئول در پایان با اشاره به روند نزولی تولید نفت کوره در پالایشگاه های کشور، تصریح کرد:میزان تولید نفت کوره در پالایشگاه های کشور از 79.7 در سال 91 به 64 میلیون لیتر در روز در سال 95 کاهش یافته است. اما همچنان به دلیل فناوری قدیمی موجود، از کل ظرفیت پالایشی خود حدود 27 درصد را به نفت کوره تبدیل می کنند. این رقم هم اکنون برای پالایشگاه های ایالات متحده به 2.6 و برای چین به 2.7 درصد رسیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو