فونیکسریمکسبهتام

اختلاف قیمت و کیفیت دو مشکل اصلی خودروهای جانشین پراید

عصر خودرو- به گفته مسئولین، تولید خودرو پراید تا آخر امسال متوقف می شود و از سه خودرو کوئیک، ساینا و تیبا به عنوان جایگزین های احتمالی آن یاد شده است. در این بین کوئیک شانس بیشتری برای جایگزینی پراید دارد که قیمت آن بین ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان عنوان شده است. نکته حائز اهمیت این است که سه خودروی جایگزین دارای اختلاف قیمت با پراید می باشند و قرار است این اختلاف قیمت چگونه جبران شود؟

اختلاف قیمت و کیفیت دو مشکل اصلی خودروهای جانشین پراید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تابناک، زمانی که پیکان جای خود را به خودروی پراید می داد حدود 4 دهه از تولید آن در کشور می گذشت. این خودرو بین سال های 1346 تا 1383 در کارخانه ایران خودرو تولید می شد و مدل های آن کارلوکس، دولوکس، استیشن و وانت بود. در سال 1383، خودرو پیکان برای همیشه به پارکینگ رفت و پراید جایگزین آن شد. پراید در ابتدا در شرکت مزدا ژاپن و به سفارش فورد طراحی شد. نسل اول این خودرو در سال های 1986 تا 1993 تولید شد و در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیاپراید از سال 1987 تا 2000 در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد. در ایران، شرکت سایپا در سال 1372 اقدام به مونتاژ و تولید این خودرو نمود و در سال 1379 خط تولید آن را از شرکت کیا موتورز کره جنوبی خریداری نمود. پراید با هدف مصرف برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی تولید شد. این خودرو که به لحاظ ایمنی با حرف و حدیث های فراوانی رو به رو بوده، اکنون قرار است بعد از گذشت 24 سال از تولید آن در ایران، به مانند پیکان به پارکینگ فرستاده شود و خودروهای دیگری جایگزین آن شوند.

    رضا تقی زاده معاون بازاریابی و فروش سایپا در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه شیراز در اواخر تیر ماه 96 از سه خودروی ساینا، تیبا و کوئیک به عنوان جایگزین های پراید یاد کرد. در این بین گویا شانس کوئیک جهت جایگزینی پراید از دو خودرو دیگر بیشتر است.

    خودرو کوئیک که نام خود را از یک منطقه ای در کردستان گرفته است صددرصد ایرانی می باشد. ثبت نام این خودرو قرار است از نیمه دوم مرداد ماه امسال به همراه ساینا اتوماتیک و برلیانس سی 3 شروع شود. به احتمال فراوان کوئیک در نیمه دوم سال 96 روانه بازار شود. آن گونه که رضا تقی زاده عنوان نموده است قیمت این خودرو بین 33 تا 40 میلیون تومان می باشد.

    نکته حائز اهمیت این است که تمامی خودروهای مذکور که قرار است جایگزین پراید شوند اختلاف قیمت چند میلیونی با پراید دارند. به عنوان مثال خودروی کوئیک با توجه به بازه قیمت ارائه شده برای آن، حداقل 13 و حداکثر 20 میلیون تومان با خودروی پراید تفاوت قیمت خواهد داشت. مسئولین باید توضیح دهند که قرار است چگونه این اختلاف قیمت را جبران نمایند. همچنین مشکل دیگری که برای جایگزین های پراید وجود دارد این است که خودروهای ساینا و تیبا هر دو به لحاظ کیفی تک ستاره هستند و این یعنی اینکه این خودروها هر چند که تمام استانداردهای لازم را پاس کرده اند اما عملا کیفیت لازم را نداشته و به لحاظ کیفی تقریباً هم رده با پراید هستند. در همین زمینه معاون بازاریابی و فروش سایپا گفته است که قرار است کیفیت این دو خودرو نیز تا پایان سال افزایش یابد و عملاً امکان جایگزینی خودروهای چند ستاره با پراید وجود ندارد چرا که در این صورت قیمت خودروهای جایگزین پراید بالای 60 میلیون تومان خواهد رفت.

    حال باید تا آخر سال 96 و به پارکینگ رفتن پراید صبر نمود و دید، با توجه به اینکه وظیفه دولت و مسئولین در قبال مردم کاهش هزینه ها و افزایش رفاه می باشد آن ها چه فکری به حال این اختلاف قیمت خودروهای جایگزین با پراید و همچنین مشکل کیفی خودروهای جایگزین خواهند نمود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو