فونیکسریمکسبهتام

تصادفات تابستان در خراسان‌جنوبی به مرز بحران رسید

عصر خودرو- دو تصادف به فاصله نیم ساعت در شب گذشته دو کشته و چهار مصدوم بر جای گذاشت و رکود تلفات جاده‌ای خراسان‌جنوبی را ارتقاء بخشید.

تصادفات تابستان در خراسان‌جنوبی به مرز بحران رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، ساعت از هشت و 30 دقیقه شب گذشته بود که صدایی دلخراش در مجتمع رفاهی امام رضا(ع) شهرستان سربیشه عابر پیاده را که زنی 63 بود، نقش بر زمین کرد و توجه مسافران را به حادثه ای دلخراش جلب کرد‌.

    حضور مأموران حاکی از این بود که یک دستگاه سواری پراید که از بخش "مود"عازم شهرستان سربیشه بوده در کیلومتر 12 شهرستان سربیشه روبروی مجتمع رفاهی امام رضا(ع) با عابر پیاده ای که کنار جاده قصد سوار شدن بر خودرو داشته برخورد کرده و زن 63 ساله را در دم به کام مرگ برده است.

    شواهد حاکی از این بود که مادر قصد نجات دادن فرزند خود را داشته است که خودرو با وی برخورد کرده و با نجات جان فرزندش قربانی حادثه‌ای دلخراش شده است .

    کارشناس تصادفات با حضور در محل حادثه علت تصادف را بی احتیاطی از جانب راننده سواری پراید به علت عدم توجه به جلو اعلام کرد اما نمی‌توان از سایر عوامل دخیل در بروز این حادثه چشم پوشی کرد‌.

    گزارش میدانی حاکی از این است که اگر چه مجتمع رفاهی امام رضا(ع) در شهرستان سربیشه مکان مناسبی جهت استراحت مسافران جاده‌ای علی الخصوص در ایام پیک ترافیک جاده‌ای است ولی عدم رعایت استانداردهای لازم در تأمین روشنایی کافی این مرکز رفاهی از جمله تأمین روشنایی پارکینگ روبروی مجتمع رفاهی زمینه ساز بروز حوادثی ناگوار شده است.

    دو کشته و چند مجروح در دو سال، آماری قابل تأمل برای مرکزی است که برای ایجاد رفاه و استراحت مسافران جاده‌ای احداث شده و نقش سازمان‌های خدمات‌رسان برای ارتقاء استانداردهای لازم این مجتمع از بروز حوادث ناگوار خواهد کاست.

    نیم ساعت از تصادف اول نگذشته بود که حادثه‌ای دیگر به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش شد و خبر از واژگونی خودروی پراید در محور زهان به قهستان مخابره شد.

    مأموران با حضور در محل حادثه خودروی پرایدی را مشاهده کردند که واژگون شده و متأسفانه بر اثر این تصادف نیز خانواده ای پنج نفره مصدوم شده‌اند و یکی از سرنشینان خودرو با انتقال به مرکز درمانی جان خود را از دست داد و باز هم سهم نواقص جاده‌ای بی تقصیر در بروز این حادثه نبوده است.

    حوادث جاده‌ای خراسان‌جنوبی در فصل تابستان به تیتر خبرهای هر روزه رسانه‌های استانی تبدیل شده و این در حالی است که دلیل عمده این تصادفات به گفته پلیس راه عوامل انسانی بوده است.

    عوامل انسانی بیشترین علت تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی

    سردار مجید شجاع فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی در خصوص حوادث جاده‌ای خراسان جنوبی اظهارکرد: از ابتدای شروع طرح تابستانه پلیس در خراسان جنوبی از یکم تیر ماه تاکنون 19 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 297 نفر نیز در 220 تصادف مصدوم و روانه مراکز درمانی شده‌اند.

    وی عامل اصلی تصادفات در استان خراسان‌جنوبی را انحراف به چپ، تخطی ار سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی توسط رانندگان اعلام کرد و افزود : محورهای کویری استان و یکنواخت بودن جاده‌ها بر افزون شدن حوادث جاده‌ای تأثیر گذاشته است.

    شجاع از رانندگان خواست از عجله و شتاب هنگام رانندگی پرهیز کنند و با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی زمینه ساز بروز حوادث ناگوار برای خود و دیگران نشوند.

    گلایه مندی مردم خراسان جنوبی از تلفات جاده‌ای استان

    حجت الاسلام عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز آمار فوت شدگان حوادث جاده‌ای در استان را نگران کننده ذکر کرد و گفت‌: طبق گزارش اداره کل پژشکی قانونی، خراسان‌جنوبی در حوزه تلفات جاده‌ای در ردیف سوم قرار دارد.

    وی خواهان توجه بیشتر مسئولان دولتی به آمار کشته شدگان تصادف و سوانح در خراسان‌جنوبی شد و اظهار کرد: مردم خراسان‌جنوبی از این بابت گلایه‌مند هستند.

    پیامدهای اجتماعی تصادفات غیرقابل جبران است

    سرفرازی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان نیز پلیس پیامدهای اجتماعی تصادفات را غیرقابل جبران دانست و گفت: میزان عمر از دست رفته ایرانیان بر اثر تصادفات پنج برابر استانداردهای جهانی است و بی سرپرست شدن یک خانواده و معضلات بعدی آن، ماندن داغ یک جوان بر دل والدین، مرگ یک مادر و سست شدن بنیان عاطفی خانواده‌ها نشان از آن دارد که تصادفات در پدید آمدن بحران‌های اجتماعی نقش بسزایی دارند.

    وی با اعلام این که بر اساس سرشماری سال 90 ، اعلام شد 20 درصد پدیده بی‌سرپرستی ناشی از تصادفات بوده که سبک زندگی، سبک رانندگی، ادارک فرامین و قوانین پلیس، عدم پرخاشگری و مشاجره در خودرو و عدم استفاده از مواد و یا خوراکی‌هایی که هوشیاری را تضعیف می‌کنند، می‌تواند در پیشگیری از حوادث جاده‌ای نقش داشته باشد.

    در استان خراسان جنوبی 41 دوربین هوشمند در جاده‌ها نصب و به بهره برداری رسیده که با مدیریت صحیح و افزایش تجهیزات الکترونیکی و آشکار سازی نقاط حادثه خیز و یا رفع آن می‌توان میزان تلفات را در استان تا حد زیادی کاهش داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط