فونیکسریمکسبهتام

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود:

۹۱۸ میلیون لیتر سوخت در استان سمنان مصرف شد

عصر خودرو- مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود، بابیان اینکه ۹۱۸میلیون لیتر سوخت طی سال۹۵ در استان سمنان مصرف شد، گفت: مصرف بنزین افزایش‌یافته است.

۹۱۸ میلیون لیتر سوخت در استان سمنان مصرف شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، سبحان رجب پور با موضوع توزیع و مصرف فرآورده‌های نفتی در استان سمنان، بیان کرد: در سال گذشته 918میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی، 114میلیون کیلوگرم سی ان جی و 19 هزار و 128تن گاز مایع توزیع‌شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش بنزین شاهد رشد شش‌درصدی مصرف هستیم همچنین در مصرف نفت گاز نیز دو درصد نسبت به سال گذشته افزایش را داشته‌ایم.

    وی افزود: شهرستان‌های شاهرود و میامی 308میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در سال95 مصرف‌ کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، دو درصد کاهش را شاهد هستیم اما در مقوله سی ان جی در این دو شهرستان شرقی استان سمنان، شاهد افزایش یک‌درصدی مصرف در سال95 بوده‌ایم.

    121میلیون لیتر فراورده سوختی توزیع شد

    مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود، گفت: در سه‌ماهه اول سال96، درمجموع 121میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی توزیع‌شده که 65میلیون لیتر آن تنها در دو شهرستان شاهرود و میامی بوده است اما متأسفانه مصرف بنزین ما رشد بسیار تصاعدی دارد.

    رجب پور به آمار کشوری مصرف بنزین نیز اشاره‌ای داشت و بیان کرد: متوسط مصرف بنزین در استان سمنان از ابتدای سال جاری، 78میلیون و800 هزار لیتر بوده که در این چند روز اخیر و در برهه زمانی پس از ماه مبارک رمضان به 84 میلیون لیتر نیز رسیده که برابر آمار دستگاه‌های خودروساز در این مدت، دو میلیون دستگاه خودرو به تعداد خودروهای سطح کشور افزوده‌شده و این منجر شد تا 9تا 10 درصد رشد مصرف بنزین در استان سمنان را شاهد باشیم.

    وی مصرف بنزین در استان سمنان را تابعی از مصرف این فرآورده در سطح کشور دانست و افزود: درباره بنزین باید گفت تولید پالایشگاهی این محصول در کشور روزانه 62 میلیون لیتر است و امروز به‌طور روزانه 13میلیون لیتر بنزین وارد می‌کنیم که به ازای هر لیتر 1377تومان قیمت تمام‌شده بنزین خارجی است که رقم بسیار گسترده‌ای می‌شود. از سوی دیگر امروز بنزین توزیع‌شده در استان به ازای هر لیتر 377تومان یارانه دولتی تعلق می‌گیرد که اگر این یارانه را در مصرف یک روز کشور ضرب کنیم، تمام بودجه یارانه‌ای که دولت در سطح کشور بدهکار است، تأمین می‌شود.

    42جایگاه سی ان جی در استان سمنان وجود دارد

    مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود، ادامه داد: 30 میلیون وسیله نقلیه موتوری بنزین سوز در کشور وجود دارد که اگر هر فرد ایرانی تنها یک لیتر بنزین کمتر مصرف کند ماهانه میلیاردها تومان به اقتصاد کشور کمک می‌شود همچنین می‌توان روزی 30 میلیون لیتر مصرف را به همین شکل کاهش داد تا نه‌تنها از ورود 13میلیون لیتر بنزین به کشور در روز بی‌نیاز می‌شویم بلکه 17میلیون لیتر را نیز می‌توانیم صادر کنیم و این نمونه اقتصاد مقاومتی است.

    رجب پور درباره نحوه سوخت‌رسانی به جایگاه‌های سوخت استان سمنان، توضیح داد: این استان دارای چهار ناحیه عملیاتی شامل گرمسار و آردان، سمنان، سرخه و مهدی‌شهر، دامغان و شاهرود و میامی را تحت پوشش دارد که این چهار ناحیه دارای سه انبار با ظرفیت 120میلیون مترمکعب فرآورده‌های نفتی هستند که نفت را با استفاده از 65 دستگاه نفت‌کش جاده‌ای و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، انواع فرآورده‌های نفتی به درون و خارج از استان منتقل می‌کنند.

    وی بابیان اینکه 62جایگاه سوخت در سطح استان سمنان وجود دارد که از این تعداد 53جایگاه سکودار هستند، بیان کرد: 42جایگاه سی ان جی نیز در استان وجود دارد که تا کنون 40 جایگاه فعال و مابقی در دست اجرا هستند که یکی از این جایگاه‌ها، نخستین جایگاه سی ان جی بخش بیارجمند محسوب می‌شود که به‌صورت آزمایشی امروز آغاز به کارکرده و در هفته دولت به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

    40درصد جایگاه های سی ان جی بخش خصوصی هستند

    مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود، گفت: 40درصد جایگاه‌های سی ان جی در استان سمنان مرتبط به بخش خصوصی هستند اما باید گفت متأسفانه آنگونه که انتظار می رفت، خدمات مورد نظر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان سمنان بود، بعضا رعایت نشده و با کمبودهایی در این جایگاه‌ها روبرو هستیم و این جایگاه‌های که عمدتا به شهرداری ها نیز تعلق دارند باید انتظارات را در سطحی بالاتر برآورده سازند.

    رجب پور بیان کرد: درباره جایگاه‌های بخش خصوصی که معمولا شهرداری ها ملک آن هستند باید گفت طی جلساتی مصوب شده که شهرداری ها می بایست زمینی را به‌صورت بلاعوض در اختیار شرکت نفت قرار دهند تا این شرکت صفر تا 100 هزینه های ساخت جایگاه سوخت را تأمین کرده و مجددا جایگاه را به شهرداری ها تحویل دهد لذا این توقع از شهرداری ها وجود دارد که در این جایگاه‌ها خدمات خوبی را به مردم ارائه دهند.

    وی افزود: این جایگاه‌ها نه‌تنها هزینه ای برای شهرداری ها ندارد، بلکه عایدی را نیز نصیبشان خواهد کرد اما شهرداری های استان معمولا این جایگاه‌ها را به پیمانکاران واگذار کرده اند و آنها نیز خدمترسانی شایسته ای را به مردم ارائه نمی کنند که این یکی از غدغه های ما درباره جایگاه‌های سوخت سی ان جی در سطح استان است که این امر مخصوصا در گرمسار با مشکلاتی روبرو بود که امیدواریم تغییرات شورای شهر در ماه آتی بتواند این مشکلات را رفع کند.

    الزامات سوخت رسانی رعایت شود

    مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود درباره الزامات جایگاه‌های سوخت رسانی در استان، توضیح داد: اقداماتی که باید در هنگام سوخت‌رسانی در جایگاه‌های سی ان جی رخ دهد که نمونه آن خروج تمام سرنشینان خودرو قبل از ورود به جایگاه سوخت رسانی است که این امر باید توسط جایگاه داران تذکر داده شود همچنین در زمان سوخت گیری باید درب صندوق عقب خودرو کاملا باز باشد و همچنین سوختگیری باید صرفا به دست اپراتور انجام شود و این را نیز مردم باید از مسئولان جایگاه بخواهند چرا که مسئولیت این افراد همین امر است.

    رجب پور درباره تأمین امنیت گازرسانی به خودروها نیز، تاکید داشت: کنترل مخازن سی ان جی خودروها در مراکز متأسفانه چند زمانی است که صورت نمی‌گیرد و این باعث تعجب ما شده است چرا که در صورت عدم کنترل این منبع ها و همچنین اتصالات گازرسان خودروها جان مردم در خطر می افتد لذا حال که الزامات این امر برداشته شده ما تقاضا داریم مردم، خودشان به این الزامات پایبند باشند.

    وی در دیگر بخش صحبت های خود، افزود: در استان سمنان 74فروشنده نفت و گاز روستایی وجود دارد که مسئولیت پخش فرآورده‌های سوختی مورد نیاز به خصوص در بخش صنعتی، کشاورزی و دامپروری را برعهده دارند.

    547مصرف کننده عمده سوخت در استان سمنان وجود دارد

    مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود در پاسخ به سوالی با موضوع آمار مصرف کنندگان فرآورده‌های نفتی استان، گفت: 547مصرف کننده عمده فرآوده های نفتی اعم از صنعت، کشاورزی، حمل و نقل، خدمات و ... در استان سمنان وجود دارد و 9هزار و 243مصرف کننده نفت که علی رغم تلاش خوبی که در شرکت گاز صورت گرفته و این اصل مهم که سمنان از استان های رتبه بالا در مصرف گاز طبیعی است اما هنوز تعداد زیادی از مصرف کنندگان ما فاقد گاز هستند لذا امیدواریم در آینده نزدیک این تعداد روستای باقی مانده نیز از نعمت گاز بهره مند شده و از آمار مصرف کننده شرکت نفت کاسته شود.

    رجب پور افزود: برنامه وزارت نفت این است که تنها بخش کشاورزی و ترابری از سوخت مایع فسیلی بهره مند شوند و مابقی بخش ها می بایست از سوخت سی ان جی بهره مند شوند که تعهدات این وزارتخانه همچنین اجرای زیرساخت های توزیع این گاز تا ابتدای روستاها است که ان شالله مابقی آن تا انتقال به منازل مردم توسط مصرف کننده ها انجام شود.

    وی درباره بازدیدهای صورت گرفته از مصرف کنندگان عمده سوخت استان، گفت: 275مورد بازدید از مصرف کنندگان عمده محصولات سوختی استان سمنان در سه ماه اخیر صورت گرفته که این بازدیدها شامل نظارت کمی و کیفی نوع سوخت، مصرف، آلایندگی و ... است همچنین در سال گذشته یک هزار و 187 مورد بازدید صورت گرفت.

    مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود، گفت: تمامی جایگاه‌های سوخت‌رسانی در استان سمنان هر 15روز یکبار با دقت، نظارت و کنترل می شوند و مواردی نیز با گزارش های مردمی به‌صورت ویژه رسیدگی می شود که بیش از 10 هزار مورد در سال 95 و دو هزار و 920مورد در سه‌ماهه نخست سال96 بازدید از جایگاه‌های سوخت صورت گرفته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو