فونیکسریمکسبهتام

تداوم سرگردانی مردم برای صدور سند خودرو

عصر خودرو- سرگردانی مردم برای ثبت سند خودرو ادامه دارد. سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید اگر مردم خواستند برای ثبت سند به دفترخانه‌ها بروند و اگر نخواستند نروند اما بعد هشدار می‌دهد که اگر مشکلی ایجاد شد، باید خودشان پاسخگو باشند.

تداوم سرگردانی مردم برای صدور سند خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، در برابر پلیس و مجلس می‌گویند سند سبز خودرو کافی و قانونی است. این سرگردانی حالا هفت‌ساله شده است و همچنان بلاتکلیفی مردم ادامه دارد.

        چرا به فریاد مردم نمی‌رسید؟

    محمود مهدی‌زاده که برای فروش خودرو به مرکز تعویض پلاک چیتگر مراجعه کرده، به خبرنگار همشهری می‌گوید: «مسئولان قوه قضاییه می‌گویند سند سبز اعتبار ندارد، پلیس می‌گوید همان سند سبز کفایت می‌کند. چرا به فکر مردم نیستند؟ چرا باید هزینه اضافی به دفترخانه‌ها پرداخت کنیم؟» خان‌احمدی، شهروندی است که به‌عنوان خریدار می‌گوید: «قانونگذار گفته باید تعویض پلاک انجام شود، درباره مراجعه به دفترخانه‌ها نیز قوه‌ قضاییه به نوعی مردم را لای منگنه گذاشته است. مگر همه نمی‌گویند هدف‌شان کمک به مردم و کم‌شدن مشکلات است، پس این چه روشی است؟!» شهروندی که برای فروش خودرو بی.ام.دبلیو به این مرکز مراجعه کرده، از اینکه 5میلیون و 500هزار تومان بابت نقل‌وانتقال سند خودرو در دفترخانه باید بپردازد انتقاد دارد و می‌‌گوید: «عوارض گمرکی، مالیات و همه حقوق متعلقه را پرداخت کرده‌ام الان چرا باید این مبلغ را پرداخت کنم. فقط در ایران اینطور است که در 2دستگاه باید نقل و انتقال خودرو انجام شود. هیچ جای دنیا چنین وضعیتی وجود ندارد.» شخصی که شاهد اظهارات این شهروند بود هم اینطور گلایه می‌کند: «من برای معامله یک پراید حدود 500هزار تومان به دفتر‌خانه باید بپردازم، درحالی‌که اینجا سند مالکیت به‌نام خریدار صادر می‌شود، این اجحاف در حق مردم است.»

    بسیاری از شهروندانی که برای تعویض پلاک به مرکز تعویض پلاک چیتگر، ‌در غرب تهران مراجعه کرده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری خواستار تعیین مرجع واحد برای صدور سند خودرو و حذف مراجعه به دفترخانه‌ها شدند. آنها معتقدند که مراجعه به دفترخانه‌ها در واقع متحمل‌شدن هزینه هنگفت است و فقط تعویض پلاک کفایت می‌کند. در این صورت عده‌ای سودشان کم می‌شود و همان‌ها هستند که اجازه نمی‌دهند مردم از سردرگمی خارج شوند.

        پلیس چه می‌گوید؟

    رئیس اداره حقوقی پلیس راهور در پاسخ به اینکه مردم همچنان بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند مراجعه به دفترخانه‌ها اجباری یا اختیاری است، به همشهری می‌گوید: «به موجب قانون، وظیفه و مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در کشور با پلیس است. ضمنا مجلس اعلام کرد که در هیچ مصوبه‌ای الزام شهروندان برای رفتن به دفاتر اسناد رسمی یافت نشد و مستند به ماده1287 قانون مدنی ایران سندی که پلیس صادر می‌کند، سند رسمی است و در محاکم می‌تواند مورد قبول باشد.» از نظر سرهنگ محمد ترحمی هم شهروندان مختار هستند پس از اینکه در مراکز پلیس، تعویض پلاک انجام دادند و سند مالکیت به‌نام خریدار صادر شد، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و هیچ اجباری وجود ندارد. برخی می‌گویند بخشی از درآمد تعویض پلاک خودرو به جیب برخی مسئولان پلیس می‌رود. سرهنگ ترحمی در این‌باره به همشهری اینگونه توضیح می‌دهد: «اول اینکه مردم مکلف هستند قبل از هرگونه نقل و انتقال خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند، پس در یک رابطه طولی با دفاتر اسناد رسمی قرار می‌گیرد. هزینه‌ای که پلیس دریافت می‌کند، در قانون بودجه کشور تعریف شده و هزینه دریافتی در مراکز تعویض پلاک مستقیما به خزانه کل کشور واریز می‌شود.»

        استناد مراجع قضایی به سند سبز

    سرهنگ سعید روحی، معاون پلیس راهور: عده‌ای می‌گویند سند سبزی که پلیس صادر می‌کند مورد استناد مراجع قضایی نیست اما در سال95 بیش از 100هزار فقره استعلام قضایی به پلیس واصل شده و همچنین بیش از 500هزار فقره دستور قضایی مبنی بر رفع و یا توقیف وسایل نقلیه که روی سوابق وسایل نقلیه و مالک جدید خودرو به استناد خواسته مقام قضایی ثبت و ضبط شده‌است. در نتیجه سند سبز پلیس، سندی است که مورد قبول مراجع قضایی بوده و به آن استناد می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو