فونیکسریمکسبهتام

عبور از خیابان مطلقا ممنوع

عصر خودرو- رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در هر شرایطی لازم و ضروری است و برای مثال پذیرفته نیست وقتی خودرویی در مسیر یکطرفه دیده نمی شود وسیله نقلیه دیگری با نادیده گرفتن تابلوی عبور ممنوع، خلاف مسیر یکطرفه وارد شود؛ این بدیهی ترین رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است.

عبور از خیابان مطلقا ممنوع
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، شاید شما هم بارها مشاهده کرده باشید که برخی از رانندگان و راکبان موتورسیکلت بخاطر اینکه خیابانی خلوت بوده خلاف جهت جاده و خیابان ادامه مسیر دادند و با این کار خطراتی برای خود، خودرو و عابر پیاده ایجاد کرده اند.
    بارها این مورد بدیهی در خیابان های شهر مشاهده شده یعنی وقتی شما با در نظرگرفتن علائم راهنمایی و رانندگی و چراغ قرمز از خط عابر پیاده در حال عبور به آن طرف خیابان هستید و درحالی که سمت دیگر خیابان را مشاهده می کنید تا خودرویی وجود نداشته باشد اما در همان لحظه یک وسیله نقلیه از سمت دیگر خیابان که عبور ممنوع بوده و تابلو نیز در ابتدای آن خیابان نصب شده، به سرعت به طرف شما می آید و در آن لحظه خیلی از شهروندان نمی دانند که با این وضعیت چه باید بکنند؟
    سرعت برخی از همین وسایل نقلیه در این خیابان عبور مطلقا ممنوع به حدی زیاد است که خیلی از عابران پیاده به ویژه کودکان و سالمندان فرصت پیدا نمی کنند که واکنش درستی از خود نشان دهند و چنانچه سراسیمگی راکب موتورسیکلت و خودرو را به آن بیفزایم میزان صدمات و جراحات برخورد با عابر پیاده چند برابر می شود.
    هر چند توجه و سمت نگاه عابران پیاده باید در این موقع فقط به طرف وسیله ای که از سمت مجاز حرکت می کند، باشد اما خیلی از عابران پیاده وقتی متوجه می شوند که خودرویی از سمت غیرمجاز می آید کمی مراقبت بیشتری می کنند تا صدمه نبینند در حالی که خیلی از افراد سالمند و کودک که در این مساله هیچ تقصیری نیز متوجه آنان نیست، به خاطر شرایط جسمی نمی توانند واکنش به موقعی در مقابل این تردد غیرمجاز وسایل نقلیه یاد شده از خود نشان دهند و متحمل خسارت جانی و روحی می شوند.
    این تخلفات آشکار معمولا در خیابان هایی روی می دهد که فاقد تجهیزات دوربین و حضور پلیس در محل است که این موضوع نشان می دهد هنوز برخی از رانندگان تمایل چندانی به رعایت مقررات ندارند و ترویج فرهنگ تردد در جامعه به درستی انجام نگرفته است.
    عبور نکردن از خیابان های مطلقا ممنوع، بدیهی ترین اصل راهنمایی و رانندگی است بنابر این خیلی از شهروندان و عابران پیاده در خیابان ها، نگاهشان به سمت وضعیت تردد خودرو در مسیر مجاز است و هرگز تصور نمی کنند وسیله دیگر از سمت دیگر به سمت آنان بیاید.
    راکبان موتورسیکلت بیشترین تخلفات را در این زمینه انجام می دهند و بدون توجه به علائم راهنمایی و رانندگی در سطح شهر تردد می کنند و عامل تصادفات شدیدی هم می شوند تا به گمان خود چند لحظه زودتر به مقصد برسند در حالی که در برخی موارد صرفنظر از اینکه دیر به مقصد می رسند، موجب تلفات و خسارات در جاده ها هم می شوند.
    جالب این است که این اعمال خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی در خیابان های مرکزی شهر به وفور دیده می شود و خیلی از تصادفات نیز به خاطر رعایت نکردن این اصل مسلم رانندگی روی می دهد.
    تردد خودرو در این زمان به معنی این نیست که هیچ عابر پیاده ای در حال تردد از خیابان نیست و اگر هم نباشد معقولانه به نظر نمی رسد وسیله نقلیه ای خلاف مسیر مجاز تردد کند، حتی اگر عابر پیاده ای در آن حوالی نباشد.
    خیلی از رانندگان به گمان خود وقتی مشاهده می کنند که خودرویی در میدان ها، چهار راه ها و مسیرهای دیگر شهر در حال تردد نیست از چراغ قرمز عبور می کنند در حالی که یکی از عوامل مهم وقوع تصادفات دلخراش در چنین مواردی به وقوع می پیوندد.
    عبور از محل عبور ممنوع به هر دلیلی که صورت گیرد کاملا خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی است و این عمل می تواند خسارات زیادی متوجه عابر پیاده کند بنابر این مرتکبان آن باید به شدیدترین مجازات برسند چون کاملا بر اعمال خود آگاهی داشته و دارند.
    حرکت در خلاف مسیر، تردد از خیابان عبور ممنوع و عبور از چراغ قرمز هر چند خودرویی در آن حوالی دیده نشود باعث وقوع حوادث می شود که آمار تلفات زیاد رانندگی موید این سهل انگاری برخی از راکبان موتورسیکلت و خودروها است.
    در زمان حاضر خیلی از راکبان موتورسیکلت به ویژه در هنگامی که خیابان ها با ترافیک روبرو هستند با حرکت در پیاده روها عملا حقوق عابران پیاده را زیر پا می گذارند که توجه پلیس برای برحذر داشتن آنان از این عمل ضروری بنظر می رسد.
    فرهنگسازی، تبلیغات موثر و مجازات متخلفان از راه های متقاعد کردن افرادی است که دانسته مرتکب چنین تخلفاتی می شوند، از این رو پلیس با کمک رسانه ها دیداری و شنیداری باید نسبت به اشاعه این فرهنگ برای پیشگیری از حوادث در جامعه تلاش کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط