فونیکسریمکسبهتام

مروری بر امکانات و تیپ‌های جدید‌ترین سدان ب ام و در بازار ایران

آپشنولوژی ب ام و سری ۵

عصر خودرو - نسل جدید ب‌ام‌و سری ۵، مدتی پس از عرضه در بازار‌های جهانی، توسط پرشیا‌خودرو در کشورمان هم رونمایی شد و هم‌اکنون فروش آن آغاز شده است.

آپشنولوژی ب ام و سری ۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  سری 5 همواره در ایران‌خودرو محبوبی بوده و نسل جدید این خودرو نیز با پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه فنی و مهم‌تر از آن با امکانات جدید، می‌رود تا بار دیگر قدرت خود را در این کلاس نشان دهد. در این بخش مروری بر امکانات و البته تیپ‌های این خودرو در بازار ایران خواهیم داشت. در نظر داشته باشید به دلیل محدودیت فضا امکان مرور تمام امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو وجود ندارد و تنها تلاش می‌کنیم اصلی‌ترین امکانات و البته مهم‌ترین تفاوت‌ها میان تیپ‌های این خودرو را بررسی کنیم.
ب ام و با معرفی نسل جدید سری 7 در سال 2015، روند حرکتی خود در دنیای خودرو‌های لوکس را نشان داد. سری 7 جدید غیر از تغییرات مهم فنی، در زمینه امکانات و آپشن‌ها هم پیشرفت محسوسی داشت و در آن زمان توانست توجه زیادی را به خود جلب کند. حدود یک سال و نیم بعد و با معرفی نسل جدید سری 5، مشخص شد ب ام و قصد دارد همان روند را که پیش از این در سری 7 دیده بودیم، در سری 5 هم تکرار کند به این ترتیب سری 5 از نظر امکانات، عملا یک سری 7 کوچک شده است.
در سری 5 امکانات و آپشن‌هایی را می‌بینیم که پیش از این در سری 7 معرفی شده بودند که از آن جمله می‌توان ریموت تصویری هوشمند، سیستم رایحه درون کابین، نورپردازی متغیر کابین و ... را اشاره کرد.

سری 5، برادر کوچک‌تر سری 7
هرچند پرچم‌دار محصولات ب ام و در بازار‌های جهانی، سری 7 است اما این مسئله به معنای آن نیست که در سری‌های پایین‌تر خریداران با نقص در آپشن‌ها مواجه هستند و این مسئله به ویژه در زمینه سری 5 که بیشتر خودروی لوکس است تا اسپرت (برخلاف ب ام و سری 3) بیشتر به چشم می‌خورد. ب ام و همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های خودرویی (و حتی شرکت‌های حوزه فناوری) ابتدا یک مدل از محصولات خود را به‌عنوان پرچم‌دار به بازار معرفی می‌کند تا جدیدترین دستاورد‌های فنی و رفاهی و ایمنی خود را در آن به نمایش بگذارد و سپس بخش زیادی از آن امکانات را در سری‌های پایین‌تر عرضه می‌کند تا به این ترتیب در سایه توانایی‌های پرچم‌دار خود بتواند فروش مدل‌های پایین‌تر را تضمین کند. این مسئله در زمان معرفی سری 7 و به دنبال آن سری 5 هم وجود داشت و به این ترتیب شاهد هستیم سری 5 علاوه بر آنکه در زمینه طراحی وامدار طرح کلی ب ام و سری 7 است، در زمینه امکانات هم بخش زیادی از آنچه پیش از این در سری 7 دیده‌ایم را به خریداران عرضه می‌کند تا به این ترتیب بتوان آن را یک سری 7 کوچک دانست.
پرشیا خودرو سری 5 را در دو نسخه Sport Line و M Sport Package به بازار عرضه کرده است و هر نسخه نیز از نظر سطح آپشن‌ها در سه تیپ Premier، Frontier و Superior به فروش می‌رسد که به ترتیب سطح پایه و بالای امکانات را نشان می‌دهد. البته وقتی از سطح پایه صحبت می‌کنیم باید بدانیم که پرشیا خودرو در زمان عرضه این خودرو به بازار، مدل‌هایی که در بازار‌های جهانی به‌عنوان پایه به فروش می‌رسند را عرضه نکرده است و تیپ Premier به‌عنوان تیپ پایه نیز سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی را دارد تا از این نظر خریداران کمبودی حس نکنند.
در زمینه نسخه‌های Sport Line و M Sport Package هم بد نیست بدانید از نظر فنی تفاوتی میان این دو تیپ جود ندارد و تفاوت آن‌ها به نصب بخش‌هایی از آپشن‌های مدل‌های M ب‌ام‌و بر روی نسخه M Sport Package بازمی‌گردد که باعث می‌شود خودرو از نظر توانایی‌های دینامیکی و البته ظاهری اسپرت‌تر از نسخه‌های عادی باشد. برای این منظور در نسخه‌های M شاهد نصب ترمز‌های اسپرت با نشان M Power، فرمان چرمی با نشان M Power، سیستم تعلیق اسپرت‌تر و کیت بدنه هستیم، هرچند هر دو نمونه از موتور یکسانی بهره می‌برند.
تیپ شناسی سری 5
اکنون که با نام تیپ‌ها و نسخه‌های سری 5 آشنا شده‌ایم بهتر است کمی بیشتر تیپ‌های این خودرو را بررسی کنیم.

تیپ Premier
این تیپ به‌عنوان رده پایه سری 5 برای بازار ایران در نظر گرفته شده است هرچند همان‌گونه که عنوان شد به‌عنوان رده پایه، از سطح بالایی از امکانات بهره می‌برد و در بازار‌های جهانی عملا تیپ پایه این خودرو نیست و در رده متوسط جای می‌گیرد. امکاناتی که در این تیپ عرضه می‌شوند عملا به‌عنوان امکانات استاندارد هستند و در سایر تیپ‌ها هم می‌توان آن‌ها را دید. تایر‌ها در اینجا Run Flat هستند و بر روی رینگ‌های 20 اینچ سوار می‌شوند و نمایشگر فشار باد تایر‌ها هم وجود دارد که البته بر اساس شرایط آب و هوایی و در نظر گرفتن چندین پارامتر، فشار باد تایر چرخ‌ها را پیشنهاد می‌دهد. درب صندوق به‌صورت خودکار و با قرار دادن پا در زیر صندوق باز می‌شود و سیستم مکش درب‌ها هم بر روی خودرو‌های این تیپ نصب می‌شود. ریموت خوش ترکیب و البته جدید ب ام و در این تیپ وجود دارد که با کمک یک نمایشگر، می‌توانید اطلاعاتی در زمینه خودرو دریافت کنید و البته بخش‌هایی از خودرو را هم از همین طریق کنترل خواهید کرد. صندلی‌های برقی و حافظه‌دار این تیپ به‌صورت استاندارد نصب می‌شوند. برای راحتی بیشتر درون کابین سیستم تهویه چهارکاناله است تا سرنشینان عقب هم بتوانند به‌صورت مستقل دمای دلخواه خود را تنظیم کنند ضمن آنکه آفتاب‌گیر برقی در عقب و آفتاب‌گیر شیشه‌های جانبی هم برای روز‌های آفتابی نصب شده است. نورپردازی داخل کابین هم قابلیت تغییر دارد و این مسئله در کنار امکان تغییر Mode رانندگی باعث می‌شود سری 5 بتواند شخصیت‌های مختلفی را از خود نشان دهد.
بر روی این تیپ چراغ‌های LED نصب می‌شود و سیستم شستشوی چراغ و البته گردش چراغ در پیچ‌ها هم به‌صورت استاندارد بر روی آن نصب شده است. به‌علاوه سیستم نوربالای هوشمند هم بر روی آن نصب شده است که در صورت روشن کردن آن، نوربالای خودرو فعال می‌شود اما در زمانی که نور وسیله نقلیه در جلوی خودرو را تشخیص دهد برای جلوگیری از خیره شدن چشم راننده مقابل، نور را به‌صورت خودکار پایین می‌آورد و پس از عبور وسیله نقلیه بار دیگر نوربالا را فعال می‌کند. در زمینه پارک خودرو هم مشکلی وجود نخواهد داشت چراکه غیر از دوربین عقب و سنسور‌ها، سیستم پارک هوشمند خودکار بر روی این خودرو نصب شده است که می‌تواند به‌راحتی و بدون نیاز به دخالت راننده، خودرو را در فضاهای مختلف پارک کند. به‌علاوه امکان پارک و خروج از پارک از طریق ریموت کنترل هم وجود دارد که برای پارک در فضاهای تنگ و به ویژه پارکینگ‌ها گزینه مناسبی است. در زمان حرکت هم رادار‌ها وظیفه بررسی اطراف خودرو را بر عهده دارند و هر مانعی را حتی اگر در دید راننده نباشد به او اعلام می‌کنند. HUD هم به‌صورت استاندارد در این تیپ نصب می‌شود که رنگی است و نسبت به نسل پیشین بزرگ‌تر شده است.
در زمینه سیستم صوتی و تصویری، از یک‌سو سیستم کنترل اشاره بدون لمس را دارید که به‌صورت استاندارد در این تیپ دیده می‌شود و به این ترتیب برای بخشی از تغییرات نیازی به لمس صفحه نمایش نخواهید داشت و تنها با تکان دادن دست، سیستم می‌تواند فرامین شما را درک کند. سیستم صوتی این خودرو هم از نوع HiFi است که سطح بالایی از صدا را در خودرو تولید می‌کند و البته امکان اتصال به تلفن همراه را دارد. در کنار این‌ها باید به قابلیت شارژ بدون سیم تلفن همراه هم اشاره کرد.

تیپ Frontier
به‌عنوان تیپ میانی ب ام و سری 5 در ایران، در اینجا تمام آنچه را پیش از این در تیپ Premier دیده‌اید را در اختیار دارد ضمن آنکه بعضی امکانات هم اضافه می‌شود. در این تیپ گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب را می‌بینید ضمن آنکه سیستم کابین معطر هم در این تیپ نصب می‌شود که می‌تواند به دلخواه راننده، عطر‌های طبیعی مختلفی را از طریق سیستم تهویه در کابین پخش کند. غیر از چند تغییر جزیی دیگر، اصلی‌ترین تغییر در این تیپ، ارتقا سیستم صوتی خودرو است، جایی که سیستم صوتی خودرو از برند مشهور Harman Kardon است ضمن آنکه در این تیپ مانیتور پشت صندلی‌های نیز نصب می‌شود تا سرنشینان عقب نیز در دنیای سرگرمی‌های سری 5 شریک باشند.

تیپ Superior
به‌عنوان بالاترین سطح امکانات در خانواده سری 5‌ های عرضه شده در ایران،‌در این تیپ تمام آنچه در تیپ‌های دیگر معرفی کردیم را می‌بینید اما علاوه بر آن طیف امکانات رفاهی این خودرو به شکل قابل‌ملاحظه‌ای بالاتر از دو تیپ دیگر است.
در این تیپ سیستم فرمان پذیری هوشمند چرخ‌های جلو را خواهید دید که در زمان تغییر خط در بزرگراه‌ها، با بررسی خطوط مسیر و البته فضای جانبی و پشتی خودرو، می‌تواند تغییر خط را به‌صورت خودکار انجام دهد. برای راحتی راننده و سرنشین کناری‌اش، صندلی‌های جلو از ماساژور هم بهره می‌برند. سردنده و ماوس در این تیپ از نوع سرامیکی است. برای سیستم صوتی این خودرو، ب ام و به سراغ برند مشهور Bowers & Wilkins رفته است تا با بهره‌گیری از یک آمپلی‌فایر 1400وات و 10 کاناله، دو سابووفر و البته نسل جدید توییتر‌های این برند مشهور، محیطی همانند کنسرت‌ها را برای سرنشینان شبیه‌سازی کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط