فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

تصورات نادرست از حذف «گری مارکت»

عصر خودرو- با حذف شرکت های واردکننده متفرقه خودرو که از آنها به گری مارکت یاد می کنند از چرخه واردات خودرو حال این پرسش مطرح می شود که با خروج این شرکت ها از بازار خودروهای وارداتی آیا شاهد انحصاری شدن این بازار درکشور خواهیم بود؟

تصورات نادرست از حذف «گری مارکت»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  پرسشی که اظهار نظر متفاوت کارشناسان این بخش را به همراه داشته، اما آنچه بسیاری از فعالان این بخش بر آن اعتقاد دارند عدم اثرگذاری حذف شرکت های گری مارکت  بر قیمت خودروهای وارداتی ها است. به گفته فعالان بازار خودرو با توجه به تنوع ایجاد شده در بازار خودروهای وارداتی در حال حاضر بازار تعیین کننده قیمت است و واردکنندگان در راستای حفظ بازار خود سعی خواهند کرد برای دوام در بازار ایجاد شده از قیمت گذاری خارج از عرف خودداری کنند.
    اواخر سال گذشته و در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به حذف شرکت‌های واردکننده متفرقه خودرو که در بازار خودرو به عنوان گری مارکت شناخته می‌شوند از لیست واردکنندگان خودرو کرد و به این طریق مجوز واردات خودرو تنها به نمایندگی رسمی داده شد. روندی که به عقیده کارشناسان اجرایی کردن آن دو پیامد را برای بازار خودروهای وارداتی به همراه خواهد داشت. اولین مسئله ای که مورد توجه دست اندرکاران این صنعت قرار گرفته ورود خودرو با امکانات یکسان و سلامت فنی تائید شده از سوی کشور مادر است، اما مسئله دوم به قیمت گذاری خودروهای وارداتی باز می گردد مبحثی که تاحدودی طرح حذف واردکنندگان متفرقه خودروهای وارداتی را تحت تاثیر قرار داد ، در این زمینه برخی از  کارشناسان بازار و خریداران خودروهای وارداتی بر این باورند که با حذف گری مارکت ها قیمت در بازار وارداتی‌ها دستخوش تغییر شده و روند صعودی به خود گرفته است و با این شرایط برخی از واردکنندگان رسمی قیمت گذاری خود را تغییر داده‌اند و محصولات را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند. اظهار نظری که مورد تایید بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو نیست، فعالان این بخش معتقدند که قیمت خودرو در بازار به صورت رقابتی تعیین خواهد شد و آنچه مسلم است قیمت گذاری انحصاری حذف از بازار خودرو را به همراه خواهد داشت.  
    اظهارات مطرح شده در خصوص افزایش قیمت خودروهای وارداتی با حذف شرکت های واردکننده متفرقه خودرو واکنش یکی از مسوولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را نیز به همراه داشت بطوریکه این مقام مسوول با رد اثرپذیری بازار خودرو از حذف شرکت های گری مارکت اعلام کرده که در ماده 4 قانون حمایت از مصرف کنندگان به صراحت اعلام شده که واردات خودرو باید تنها از طریق نمایندگی‌های مجاز دارای شبکه خدمات پس از فروش صورت گیرد، با این شرایط می توان گفت  دلیل حذف حلقه خدمات پس از فروش توسط شرکت های گری مارکت  قیمت ارزان‌تر محصولات وارداتی این دسته از شرکت‌ها از نمایندگی رسمی است که این امر برخلاف موارد پیش بینی شده در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده است.   
    دراین خصوص ساسان قربانی یکی از کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است که برای بازار خودروهای وارداتی باید شاخص ها و استانداردهای خاصی در نظر گرفته شود و قیمت نیز از سوی بازار به صورت رقابتی تعیین شود.
    به گفته این کارشناس خودرو، امکان رصد خودروهای وارداتی از سوی نمایندگی های رسمی به راحتی امکان پذیر است  اما این پیگیری در خصوص واردکنندگان متفرقه وجود ندارد و ممکن است در برخی از موارد شاهد واردات خودروهای با کیفیت پایین به کشور باشیم به همین دلیل می توان گفت هرچقدر به بازار خودروهای وارداتی ها نظم داده شود بازخورد بهتری دریافت خواهیم کرد، اما اینکه وارکنندگان رسمی (شرکتی ها) با هر ابزار و روشی بخواهند عمل کنند به طور حتم با چالش مواجه خواهیم شد به همین دلیل باید در این خصوص چارچوب های خاصی در نظر گرفته شود تا افراد مستقل نیز بتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند اما باید این روند در غالب چهارچوب و سازوکارهای تدوین شده صورت گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط