فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو ارومیه ۹۶ (۷)

صنعت خودروسازی باید بتواند با تغییرات فناوری همگام شود

عصر خودرو- دومین نمایشگاه بین المللی خودرو و حمل و نقل عمومی ارومیه تجربه توسعه نمایشگاهی کشور در صنعت حمل و نقل در فضای پسابجامی بود.

صنعت خودروسازی باید بتواند با تغییرات فناوری همگام شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، حضور 110 شرکت خودرو ساز در سه بخش تخصصی، قطعات و لوازم خودرو، حمل و نقل عمومی و ترانزیتی و خودروهای سواری در سه سالن نمایشگاهی و فضای باز مرکز نمایشگاه های بین المللی ارومیه نشان از توجه نسبی برخی خودرو سازان به برگزاری رویدادهای های تخصصی به ویژه در بخش صنعت خودرو سازی حکایت دارد. حضور پررنگ خودرو سازان حمل و نقل عمومی  و ترانزیتی کشور به همراه ارایه تسهیلات فروش نمایشگاهی پررنگ ترین بخش برگزاری این رویداد در شمال غرب ایران است.
    در این رویداد تخصصی یک خودرو ساز داخلی به همراه زیرمجموعه های خودرویی و دو خودرساز خارجی از اروپا و آسیا حضوری متناسب با ظرفیت های این استان داشتند، در این میان علاقمندی مردم به بررسی نقاط قوت و ضعف خودروها و مقایسه توانمندی و نحوه پیش فروش آن از جذابیتی های است که تمامی نمایشگاه های بین المللی خودرو در ایران با آن روبرو هستند و می توان گفت یکی از عوامل موفقیت جذب بازدیدکننده عمومی در این رویدادها و نمایشگاه های مشابه همین علاقمندی و بررسی خودروهای بازار کشور با حضور مدیران گروه های واردکننده و یا تولیدکننده خودروسازی است.
    نمایشگاه بین المللی خودرو ارومیه باتوجه به دومین دوره برگزاری خود با استقبال مخاطبان عمومی و تخصصی روبرو شد اما آنچه که مسلم است، افزایش مشارکت بخش خصوصی و توسعه بازار مشارکت کنندگان با درنظر گرفتن تولیدات متنوع و مورد تقا  ضای بازار است که می توان در بخش هایی از این رویدادسالانه به آن اشاره کرد. با این حال می توان به به سوابق اولین دوره برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد، در دوره نخست نمایشگاه خودرو ارومیه که با حضور مشارکت کنندگان بیشتری رقم خورده بود، پیشنهاد بررسی راه اندازی خط مونتاژ تولید لاستیک خودرو با یکی از خودرو سازان داخلی مطرح اعلام شده بود.
    ارومیه با بیش از 3 هزار سال قدمت قدیمی‌ترین شهر در منطقه شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید که هنوز پابرجا است یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع شده است. از گذشته ارومیه با قرارگیری بر سر چهارراه قفقاز ،میان‌رودان ،آسیای صغیر و شرق دریاچه ارومیه از اوضاع بازرگانی نیکویی برخوردار بوده است. در واقع ارومیه با قرار گیری بر سر راه‌های تجارتی به عنوان گمرکی برای صادرات و واردات کالا از ایران به دیگر نقاط و بالعکس بوده است.
    ارومیه باتوجه به ویژه گی های عمده خود نقشه جغرافیایی کشور، مرکز ترانزیت کالا در محور غربی جمهوری اسلامی ایران است و نقطه مشترکی با کشورهای عراق و ترکیه دارد و از این رو ظرفیت سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های تجاری و صنعتی در این منطقه نسبت به سایر استان های همجوار آن به عنوان یک مزیت عمده سبب شده است بخش های دولتی و خصوصی آذربایجان غربی  معیارهای بهتری را برای توسعه بازار صنعتی و اقتصادی این استان رقم بزنند، تا آنجایی که بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته خبر از مذاکره با چند شرکت خودروسازی جدید برای احداث پلت فرم در حوزه انتخابیه خود داده بود، وی اعلام کرده بود، در طول سال‌های اخیر چندین بار صحبت‌های جدی برای ایجاد کارخانه خودروسازی در ارومیه مطرح شد اما در نهایت خط تولید خودروهای سنگین و تراکتور در این شهر احداث شد و باتوجه به شرایط زیست محیطی استان آذربایجان غربی به دنبال صنایعی هستیم که نیاز به حداقل مصرف آب داشته باشد که خودروسازی و قطعه‌سازی یکی از این صنایع است. موضوعاتی که از سال گذشته تا کنون در حوزه صنعت خودرو در استان آذربایجان غربی اطلاع رسانی شد، درواقع نیازهای صنعتی و زمینه های سرمایه گذاری در این صنعت بشمار می رود که اگر این عوامل در برگزاری نمایشگاه های بین المللی مورد توجه قراربگیرد می تواند به افزایش مشارکت خودرو سازان و در کنارآن تولیدکنندگان قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو و همچنین استقبال سرمایه گذاران از نمایشگاه ها عنوان کرد.
    همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی خودرو ارومیه، دکتر امیرمسعود فاتحی، مدیرعامل نمایشگاه های بین المللی ارومیه با اشاره به برگزاری اثرات این نمایشگاه در ارومیه اظهار کرد: آینده صنعت خودرو بعد از برجام بسیار درخشان شده و افق بسیار روشنی در این صنعت ایجاد کرد و امیدواریم پس از برجام صنعت خودرو سازی رشدی حدود 2 برابر داشته‌ و خودروسازان نیز امکان تقابل و همکاری با خودروسازان جهانی برای تبدیل شدن از مونتاژکار به تولیدکننده را داشته باشند. وجود فارغ‌التحصیلان و ارزانی انرژی از مزایای این صنعت در ایران است و در این میان آنچه اهمیت دارد این است که صنعت خودروسازی باید بتواند با تغییرات فناوری همگام شود تا چالش‌های پیشرو را از میان بردارد.
    همچنین جعفرصادق اسکندری مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در بازدید از نمایشگاه خودرو ارومیه گفت: این سازمان تلاش می‌کند با رویکرد صادرات محوری در صنعت خوردو برنامه‌های خود را دنبال کند و  تا پایان این ماه جمع بندی، بحث کیفی‌سازی ارائه خدمات پس از فروش محصولات مختلف من جمله خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌پذیرد.
    وی افزود: در آذربایجان غربی از سال گذشته شهرک سرمایه‌گذاری ایجاد شده که می‌تواند در زمینه تولید خودرو و توسعه فعالیت‌های ریخته‌گری جذب سرمایه گذار کند و در این میان رویکرد استان توسعه فعالیت‌های صنعتی و تکمیل زنجیره‌های تولید است و این سازمان آمادگی دارد همکاری گسترده‌ای با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان و بویژه در شهر ارومیه برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مختلف داشته باشد.
    دومین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته ارومیه در فضایی به مساحت 12 هزارمتر مربع فضای سر پوشیده در 3 سالن مجزا و همچنین 3000 متر فضای آزاد در حال برگزاری است که نسبت به سال گذشته که تنها در فضای سرپوشده برپا شده بود 3000 متر افزایش فضای نمایشگاهی داشته است.
    میزان مشارکت شرکت های مختلف صنایع خودرو سازی، لوازم یدکی و تجهیزات وابسته در این نمایشگاه متانسب با ظرفیت های برگزاری رویداد بود و می توان گفت که در دومین نمایشگاه خودرو ارومیه بیش از 60 درصد فضای نمایشگاهی با غرفه سازی شده بود که موید سرمایه گذاری و هدف گذاری شرکت های برای توسعه بازار محصولات خودرویی است.
    در این دوره  110 شرکت تولیدکننده قطعات و لوازم یدکی، خودروسازان خمل و نقل عمومی و تولید کنندگان و واردکنندگان خودروهای سواری حضور داشتند که از این تعداد برخی از شرکت های معتبر خارجی نیز در حد نمایندگی مشارکت کردند اما به طور مستقیم از طرف شرکت خارجی در نمایشگاه حضور ندارند.
    ارومیه به عنوان شهر دارای اولین بیمارستان به شیوه نوین، نخستین مرکز آموزش پزشکی، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران، پایتخت والیبال ایران، دومین شهر پرترافیک ایران شناخته می‌شود. دارالنشاط ، پاریس ایران ، شهر آب ، شهر ادیان، مذاهب و اقوام از القاب ارومیه است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو