فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌وگو با مدیر بازاریابی نگین خودرو عنوان شد

برنامه‌های گسترده رنو برای بازار ایران

عصر خودرو- رنو سال‌ها در ایران نمادی از یک خودروی ارزان‌قیمت و اقتصادی بود. این روند یک دهه پیش با ورود رنو به تولید خودرو در ایران تا حدی تغییر کرد و کیفیت هم به خصوصیات ویژه محصولات رنو در بازار ایران اضافه شد. در این شرایط، ورود رنو به بازار خودروهای وارداتی دشوار بود اما نگین خودرو با اخذ نمایندگی رسمی از رنو فرانسه کار را در زمینه واردات محصولات رنو در ایران آغاز کرد.

برنامه‌های گسترده رنو برای بازار ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، روند کاری این شرکت در ابتدا کند بود و رنو عملا بازیگری فرعی در بازار خودروهای وارداتی به شمار می‌رفت اما در سال‌های اخیر با تغییر رویکرد فعالیت‌ها، نگین خودرو توانسته خود را به بازیگران بزرگ بازار تحمیل کند تا جایی که سال گذشته با پشت سر گذاشتن تویوتا، توانست رتبه سوم را از آن خود کند و در فروردین ماه امسال رتبه نخست را به دست آورد. در زمینه فعالیت‌های نگین خودرو با محمد مرتضایی، مدیر بازاریابی این شرکت که مسئولیت توسعه شبکه نگین خودرو را هم بر عهده دارد، به گفت‌وگو نشستیم.

    محصولات رنو سال گذشته رتبه سوم واردات را به دست آوردند و در فروردین ماه توانستند با یک جهش بزرگ، رتبه نخست را به دست آورند. یکی از دلایل این موضوع قطعا عرضه محصولات جدید از سوی نگین خودرو است اما غیر از این چه مسائل دیگری برای رسیدن به این جایگاه مد نظر قرار گرفته است؟
    روند کاری نگین خودرو در آغاز و در حدود سال 88 کمی کند بود اما به مرور با روی کار آمدن مدیریت جدید و تغییرات ساختاری که در این شرکت روی داد، شاهد روند رو به رشد نگین خودرو هستیم تا اکنون این شرکت توانست خود را در میان 3 برند اول بازار ایران جای دهد و برنامه‌های بزرگی برای آینده داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مسائل همانطور که اشاره کردید، عرضه محصولات جدید است. به علاوه ما در سال‌های اخیر توسعه شبکه شعب و نمایندگی‌ها را در دستور کار قرار دادیم. در حال حاضر بیش از 60 شعبه و نمایندگی در سطح کشور داریم که تعداد آنها رو به افزایش است. به علاوه در زمینه تحویل خودرو هم تلاش‌های زیادی شده تا تعهد نگین خودرو به مشتریان نشان داده شود. ادعا نمی‌کنم در این زمینه عالی هستیم چراکه هنوز جا برای پیشرفت وجود دارد اما نسبت به بسیاری از رقبا عملکرد بهتری داریم. در برخی ‌محصولات به‌روز هستیم و تلاش می‌کنیم این وضعیت در مورد تمام محصولات اجرایی شود. در نظر داشته باشید اگر گاهی تاخیری پیش می‌آید ممکن است علت آن عوامل بیرونی باشد که از حیطه اختیارات ما خارج است. مسئله تعهد شرکت در تحویل خودروها تاثیر مثبتی در نگاه عمومی مردم نسبت به نگین خودرو داشته است.

    ‌محصولات رنو در ایران از سال‌ها قبل حضور داشته‌اند و بیشتر در کلاس خودروهای ارزان‌قیمت رقابت می‌کردند. به علاوه در سال‌های اخیر شاهد تولید خودروهای این برند در ایران هستیم که باز هم در رده خودروهای با قیمت متوسط جای دارند. به این ترتیب نگاه بازار به محصولات رنو پیش از حضور نگین خودرو، یک برند اقتصادی بود در حالی که اکنون شما در حال فروش خودروهای بالای 200 میلیون تومان هستید. این مسئله را به چه صورت مدیریت کردید؟
    یکی از مسائل مهم در این زمینه آگاهی عمومی از برند (Brand Awareness) است. همان‌گونه که اشاره کردید، جایگاه محصولات رنو تا پیش از حضور نگین خودرو در بازار خودروهای وارداتی، جایگاه یک برند اقتصادی بود. برای تغییر دیدگاه عمومی، یکی از مهم‌ترین مسائل عرضه محصولات جدید بود. به علاوه با سیاست توسعه‌ای که در شبکه و عاملیت‌ها داشتیم توانستیم عموم مردم در سرتاسر ایران را با محصولات جدید رنو آشنا کنیم. از سوی دیگر در چند ماه اخیر به طور ویژه تلاش کردیم حضور محصولات جدید رنو را در خارج از تهران بیشتر کنیم. به عنوان مثال، در زمینه کولئوس، ما 30 دستگاه کولئوس را پیش از آغاز فروش این خودرو وارد کشور کردیم و به سرتاسر ایران فرستادیم. این خودروها پلاک نمی‌شوند و به فروش نخواهند رسید و تنها برای این وارد شده‌اند که عموم مردم بتوانند از نزدیک با محصولات جدید رنو آشنا شوند.

      به گسترش فعالیت‌ها به سرتاسر کشور اشاره کردید. روند فروش در استان‌هایی غیر از تهران چگونه است؟
    توسعه شبکه شعب و نمایندگی‌ها در سرتاسر ایران و نمایش محصولات جدید در سرتاسر کشور تاثیر زیادی در گسترش حضور نگین خودرو در استان‌هایی غیر از تهران داشته است، به گونه‌ای که هم‌اکنون بیش از 35درصد از فروش ما در خارج از تهران است.

      برنامه برای گسترش شبکه چیست؟
    در حال احداث و تجهیز بیش از 20 نمایندگی و شعبه هستیم و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال احتمالا 85 شعبه و نمایندگی نگین خودرو در سرتاسر کشور خواهیم داشت که بخش عمده‌ای از آنها غیر از فروش، در زمینه خدمات پس از فروش و تامین قطعات هم فعالیت خواهند کرد. توسعه شبکه نمایندگی‌ها باید به صورت دقیق انجام شود چراکه نمایندگی‌ها و شعب باید استانداردسازی شوند و آموزش پرسنل و تجهیز نمایندگی و مسائل مختلف دیگر که همه هزینه‌بر است باید به طور دقیق رعایت شود. ما در این زمینه از نمایندگی‌ها حمایت مالی می‌کنیم و به‌ویژه یکی از اهداف ما توسعه «نگین سرویس» است. نگین سرویس دیدگاهی متفاوت با خودروهای امداد دارد. در اینجا ما بخش زیادی از سرویس‌های دوره‌ای خودرو را انجام می‌دهیم. وقت مشتریان بسیار ارزشمند است و بسیاری از آنها تمایل دارند خودرویشان در منزل یا محل کار مورد بازبینی قرار گیرد تا زمان را برای مراجعه به نمایندگی‌ها از دست ندهند. به همین دلیل ما تمرکز زیادی روی نگین سرویس داریم و توسعه این سرویس در سطح کشور در دستور کار ما شبکه نمایندگی‌هاست.

      در زمینه تامین قطعات یدکی سیاست شرکت چیست؟ خودروهای جدید وارد شده به‌ویژه کولئوس و تلیسمان خودروهایی با فناوری بالا هستند و طبیعتا مشتریان ترجیح می‌دهند قطعات آن را از نمایندگی‌های رسمی تهیه کنند.
    در بخش قطعات در سال‌های قبل مشکلاتی داشتیم که با رصد بازار در‌صدد رفع آن برآمدیم. یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در این زمینه وجود داشته مشکل تبادل مالی با اروپاست چراکه ما قطعاتمان را مستقیما از رنو فرانسه تامین می‌کنیم و مشکل تبادل مالی با اروپا هنوز به طور کامل برطرف نشده است اما در هر صورت تلاشمان را در این زمینه می‌کنیم. اخیرا محموله بزرگی از قطعات یدکی وارد کشور شده است تا مشتریان مشکلی از این بابت نداشته باشند. بعضی از این قطعات کندمصرف هستند و ممکن است تا چند سال آینده هم مشتریان نیازی به آنها نداشته باشند ولی برای سرویس‌دهی بهتر، این قطعات را با سرمایه‌گذاری زیاد خریداری کردیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو