فونیکسریمکسبهتام

زندگی در تهران از رویا تا واقعیت

تکلیف مسافرکش های پلاک شهرستانی چه می شود؟

عصر خودرو- بیکاری و تمرکز خدمات در شهرها به ویژه در تهران باعث شده تا بسیاری از افرادی که در روستاها و مناطق دیگر کشور فعالیت داشتند برای رسیدن به آینده‌ای روشن تر راهی این شهر شوند.

تکلیف مسافرکش های پلاک شهرستانی چه می شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تمرکز خدمات و امکانات شهری در شهرهای بزرگی مانند تهران زمینه خالی شدن روستاها را فراهم کرده و این روزها بیش از گذشته شاهد حضور افراد از شهرها و شهرستان های کشور در این شهر شلوغ هستیم.

    روش های زندگی و مخارج در هر شهری بسته به نوع امکانات و تجهیزات موجود متفاوت است خیلی ها به امید بهبود شرایط خود وارد شهرهای بزرگ می شوند اما عدم آشنایی با روش های زندگی و خو گرفتن دیرهنگام مشکلات زیادی را برای همه ایجاد می کند.

    زندگی در تهران از رویا تا خیال/ تکلیف مسافرکش های پلاک شهرستانی چه می شود؟

    مدتی است که بحث مسافرکش های پلاک شهرستانی در شهر تهران داغ شده است،بحثی که از اعتراض مردم و رانندگان تاکسی شروع و به اعتراض اعضای شورای شهر به صحن شورا کشیده شد.

    این موضوع تبعیض آمیز نیست بلکه از خطرات احتمالی که این شهر و همچنین این افراد را تهدید می کند سخن می گوییم.

    سالهاست که موج بیکاری در کشور افزایش یافته و همین موضوع دلیلی شده تا عده ای برای کسب درآمد روستا و شهر خود را رها کرده و به تهران، پایتخت ایران بیایند. پایتختی که به دلیل ازدحام جمعیت زندگی در آن هر روز سخت تر از روز قبل می شود.

    اما این انتهای داستان نیست شاید بتوان به طور قاطع گفت تغییر رویه زندگی آنهایی که روزی با کشاورزی هم روستاها را آباد نگاه می داشتند و هم روزی مردم را تأمین می کردند حالا باید شاهد خالی شدن روستاها و شهرهای کوچک باشیم که این به نوبه خود خطری بزرگ و بالقوه است.

    ضمن اینکه برخی از این افراد با تبدیل سرمایه خود به یک خودرو برای مسافرکشی و از دست دادن خانه شان تمام زندگیشان را به کلان شهری می آورند که هزینه زندگی در آن سر به فلک کشیده و با کمی لغزش می تواند سرنوشت و کاخ آرزوهایشان را به گوشه خیابان ها بکشاند.

    این موضوع نه تنها خطرناک برای این افراد است بلکه باید زنگ خطری برای مسئولان باشد که توجه به این قشر و روستاها را به شدت می طلبد.

    امروزه موضوع مسافرکشی با پلاک شهرستانی مشکلات زیادی را برای سیستم حمل و نقل به وجود آورده اند که حل آن بدون شک به همکاری همه دستگاه ها و نهادها از جمله پلیس راهور، نیروی انتظامی و شهرداری تهران نیاز دارد.

    طی چند سال گذشته حضور خودروهای شخصی در پایتخت، بر فعالیت تاکسی های تهران اثرات مخرب زیادی گذاشته به گونه ای که عده ای از رانندگان تاکسی اعتراض خود را با تجمع در مقابل شهرداری تهران ابراز داشتند.

    دی ماه سال گذشته بود که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در سیصد و چهاردهمین جلسه شورا در روند بررسی وضعیت ترافیک پایتخت و فعالیت مسافرکش های پلاک شهرستان در تهران، گفت: تعدادی از مسافرکش های پلاک شهرستانی شب ها در خودروی خود می خوابند و برای خود نیز پاتق هایی در سطح شهر ایجاد کرده اند به همین دلیل تا دیر نشده باید با این معضل برخورد شود.
    زندگی در تهران از رویا تا خیال/ تکلیف مسافرکش های پلاک شهرستانی چه می شود؟

    وی افزود: مسافرکش های پلاک شهرستانی مثل دستفروشان شهرستانی با اتومبیل به تهران می آیند و برای شهر ایجاد دردسر می کنند. به تازگی نیز پاتوق های کنار خیابانی برای آنان تشکیل شده که بر مشکلات این بخش می افزاید.

    چمران با اشاره به اینکه مسافرکش های پلاک شهرستانی دسته جمعی به تهران می آیند و روزها به مسافرکشی می پردازند، تصریح کرد: این وسایل نقلیه علاوه بر مسائل امنیتی، ترافیک شدید را نیز به وجود می آورند. از همین رو تاکید می کنم تا این معضل در ابتدای راه است باید برای آن فکری کنیم.

    سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها مردم شهر تهران در خیابان های اصلی و بزرگ مرکز شهر و میادینی از جمله میدان ونک و بلوار آفریقا با تردد مسافرکش هایی با خودروهای شخصی مواجهند، گفت: پلیس بر اساس قوانین موجود در حوزه انتظامی حق برخورد با مسافرکش های پلاک شهرستانی را دارد و بر همین اساس ماموران راهنمایی و رانندگی به محض مشاهده، مطابق قانون با این افراد برخورد می کنند.

    وی افزود: به محض بروز هر مشکلی در حوزه ترافیکی شهر تهران این انتظار وجود دارد که مسئله به شکل پلیسی حل شود اما باید چرایی حضور خودروهای مسافرکش پلاک شهرستانی در شهر تهران هم مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

    رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه برابر قانون بین خودروهای پلاک تهران و شهرستان تفاوتی وجود ندارد، بیان کرد: مسئله شهرستانی بودن خودروهای مسافرکش شخصی نیست بلکه بر اساس تمهیدات انتظامی، بسیاری از حوادث ناگوار و جرایم از مسیر سوار شدن افراد به خودروهای عبوری و شخصی رقم می خورد و این مسئله ای است که سبب شده پلیس در برخورد با مسافرکش های شخصی برخورد قاطع قانونی داشته باشد.
    *تاکسی‌های پلاک شهرستانی را پلیس راهور ساماندهی کند


    اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت مسافرکش های پلاک شهرستانی، گفت: در حال حاضر تعدادی خودروهای پلاک شهرستانی در سطح شهر مسافرکشی می‌کنند که این موضوع باید توسط پلیس راهور ساماندهی شود.

    وی به موضوع اختلاف میان رانندگان تاکسی شخصی و سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: پلیس راهور باید در خصوص پلاک‌های شهرستانی یک تصمیم جدی بگیرد.
    *فعالیت مسافربرهای شخصی، غیرقانونی است

    اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه فعالیت تمام مسافربرهای شخصی در مجاری و خطوط شهر تهران غیرقانونی است، گفت: در خصوص این موضوع مصوبه‌ای در کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورا به تصویب رسیده است.

    وی با بیان اینکه حمل‌ونقل مسافر صرفا در حیطه شرکت‌هایی تحت ساماندهی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران است، افزود: تمام کسانی که مایلند در حمل‌ونقل مسافری سطح شهر تهران فعالیت کنند، باید عضو یکی از این شرکت‌ها شوند.

    رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تأکید بر این که مسافربرهای شخصی که در مجاری و خطوط شهری فعالیت می‌کنند، همگی غیرقانونی هستند، تصریح کرد: شرکت‌های زیر نظر سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران همه احراز صلاحیت شدند و برای رانندگانی که در این خصوص فعالیت می‌کنند، ضابطه قرار داده‌اند.

    شاکری با بیان این که سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نظارت داخلی بر رانندگان را انجام می‌دهد، یادآور شد: سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران باید با همکاری راهور و سایر دستگاه‌های متولی اعمال قانون کند.

    وی با تأکید بر این که در سطح شهر تهران با کمبود حمل‌ونقل عمومی مواجه هستیم، گفت: به دلیل کمبود ظرفیت تاکسی در سطح شهر، مسافربرهای شخصی دست به چنین فعالیتی زده‌اند.
    زندگی در تهران از رویا تا خیال/ تکلیف مسافرکش های پلاک شهرستانی چه می شود؟
    *ساماندهی مسافرکش‌های شهرستانی در دستور کار شورا

    احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: همچنان موضوع ساماندهی رانندگان مسافرکش شهرستانی در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار دارد، اگرچه در این زمینه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

    وی با بیان اینکه بسیاری از این راننده‌ها به دلیل شرایط بد اقتصادی که با آن مواجه هستند در شهر تهران مسافرکشی می کنند، افزود: این افراد شب ها در ماشین های خود می خوابند، به همین دلیل باید به این وضعیت رسیدگی شود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از نظر قانونی نمی توان با این افراد برخورد کرد، چرا که آن‌ها برای کسب درآمد حلال مشغول به فعالیت هستند.

    دنیامالی اضافه کرد: از لحاظ قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی اگر این رانندگان در زمینه مسافرکشی هایی که انجام می‌دهند تخلفاتی داشته باشند پلیس باید مانع فعالیت آن‌ها شود.


    وی گفت: مسافرکشی امروز رانندگان شهرستانی نشان از شکل نامأنوس وضعیت بد اقتصادی در کشور دارد.

    این روزها خیابان های شهر تهران پر شده از مسافربرانی که از شهرهای اطراف و بعضا از نقاط دوردست وارد ترافیک این کلانشهر می شوند.اگر مسئولان مرتبط برای ساماندهی این امر تصمیم جدی اتخاذ نکنند معلوم نیست روزهای آینده وضعیت زندگی در شهر تهران چگونه خواهد بود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط