فونیکسریمکسبهتام

در گفت و گو با مدیر عامل نگین خودرو عنوان شد

محصول جدید رنو با قیمت زیر ۱۵۰ میلیون تومان در راه ایران

عصر خودرو- نگین خودرو با عرضه تلیسمان و پس از آن کولئوس، این روز‌ها یکی از خبرسازترین شرکت های بازار خودروهای وارداتی ایران است و با شماره‌گذاری و تحویل کولئوس‌ها نشان داد برنامه‌اش برای توسعه بازار و افزایش رضایت مشتریان جدی است. علاوه بر این، نگین خودرو دلایل دیگری هم برای جشن گرفتن دارد که مهم‌ترین آن رتبه نخست واردات خودرو در فروردین ماه است.

محصول جدید رنو با قیمت زیر ۱۵۰ میلیون تومان در راه ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، جمشید حسینی، مدیر عامل نگین خودرو اما به همه این ها راضی نیست و همچنان به دنبال ارتقا جایگاه نگین خودرو در میان مشتریان و البته در بازار خودروهای وارداتی کشور است. در زمینه فعالیت‌های نگین خودرو با او به گفت و گو نشستیم، گفت و گویی که اخبار زیادی برای علاقه‌مندان رنو در ایران داشت که شاید مهمترینش، احتمال عرضه نسل جدید مگان باشد.

    اجازه بدهید پیش از هر چیز از وضعیت بازار خودروهای وارداتی در سال گذشته آغاز کنیم. سال گذشته بازار خودروهای کشور شاهد رشد بود اما در این میان رشد نگین خودرو بسیار محسوس بود. علت این رشد چشمگیر را در چه می‌دانید؟
    سال گذشته هر چند شاهد رشد بازار بودیم اما هم سال گذشته و سال 94 سال دشواری برای فعالیت در حوزه واردات خودرو بود. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از سال پیش داشتیم می دانستیم که گذر از مشکلات بازار در گرو داشتن یک برنامه منسجم بازاریابی و فروش و همچنین در سایر حوزه های سازمان مثل خدمات پس از فروش و تامین قطعات و بررسی و برآورده کردن ذائقه بازار و تعریف درست از شرکای تجاری و تضمین یک رابطه برد-برد با آن‌ها است. ما با آگاهی از این موضوع، برنامه‌های خود را تنظیم کرده بودیم و تلاش کردیم اهداف کلان را در سطح عملیاتی اجرایی کنیم. سال 94 سال بسیار سختی بود اما با این وجود نگین خودرو هم در سال 94 و در سال 95 شاهد رشد بود و در این زمینه در بین رقبا بالاترین رشد را ثبت کردیم. موفقیت ما نتیجه کار تیمی بود و در این مسیر تلاش کردیم به حقوق مصرف‌کنندگان به عنوان یکی از شرکای سازمانی احترام بگذاریم و معتقدیم مشتریان هم این موضوع را درک کرده اند. البته ممکن است اشتباهاتی هم در این مسیر داشته باشیم که تلاش کردیم آن را جبران کنیم. به نظرم تا حد زیادی در این زمینه موفق بوده ایم چراکه بررسی‌های ما نشان می دهد بسیاری از مشتریان ما، مشتریان جدیدی را به سمت نگین خودرو هدایت کرده اند.

    در فروردین ماه سال جاری شاهد صدرنشینی رنو در آمار واردات خودرو بودیم. به نظرتان این روند ادامه پیدا خواهد کرد؟
    بر اساس برنامه‌ریزی‌های ما این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این جایگاه را با دشواری زیاد به دست آوردیم و اطمینان می‌دهیم که همه تلاشمان را برای حفظ آن خواهیم کرد.

    چنین جایگاهی را برای سال جدید پیش‌بینی می‌کردید؟
    ما رسیدن به این جایگاه را در برنامه‌های کلان نگین خودرو دیده بودیم و برنامه‌ریزی‌هایمان را هم بر همین اساس تنظیم کرده بودیم. به همین دلیل رسیدن به این جایگاه برایمان قابل پیش‌بینی بود. ما برنامه‌های کلان را در سطح عملیاتی و روزانه کوچک کردیم و تلاش کردیم یک سازمان پاسخگو ایجاد کنیم. تاکید می‌کنم هدفمان تنها رشد آمار خودروهای وارد شده نیست و به موازات آن باید رضایت مشتریان را هم افزایش بدهیم. ما می‌خواهیم علاوه بر حجم واردات، در زمینه رضایت مشتریان هم پیشرو باشیم و فقط بحث واردات بیشتر خودرو مطرح نیست بلکه باید امکان دسترسی آسان مشتریان رنو به خدمات نگین خودرو و تامین قطعات و موارد دیگر هم مد نظر قرار گیرد. افزایش فروش با ارائه طرح‌های فروش و برنامه‌ریزی‌های بازاریابی قابل دستیابی است اما باید تلاش کنیم به موازات آن، رضایت مشتریان را هم ارتقا دهیم. بازار خودروهای وارداتی این روزها بازاری رقابتی است و به علاوه در آینده شاهد ورود برندها و مدل های جدید خواهیم بود. اعتقاد دارم افزایش رقابت در بازار خودرو در نهایت باعث تقویت شرکت ها می‌شود و سود نهایی آن به مشتریان خواهد رسید.

    به رقابت سخت بازار اشاره کردید. سلاح رنو در نبرد پیش رو چیست؟
    همه محصولات ما در سال گذشته شاهد افزایش واردات و افزایش سهم از بازار بودند و این گونه نیست که تمرکز ما تنها روی یک محصول باشد. ما در هر بخش از بازار برنامه‌ریزی کرده ایم و هر محصول باید بتواند سهم خودش را از بازار به دست آورد.

    پیش از این در گفت و گویی اعلام کرده بودید بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، واردات سیمبل و داستر تا زمانی که تولید آن‌ها آغاز شود ادامه خواهد داشت و پس از آن واردات را متوقف می‌کنید. البته بر اساس پیشرفت قرارداد رنو با شریک داخلی‌اش به نظر می‌رسد روند تولید مدتی زمان نیاز داشته باشد اما با توجه به این موضوع و البته خروج فلوئنس از سبد محصولات، به نظر می‌رسد در بازه زیر 150 میلیون تومان در آینده نگین خودرو محصولی برای عرضه نخواهد داشت.
    برنامه ما در زمینه واردات همان گونه که پیش از این اعلام شده بود آن است که واردات خودروها تا زمانی که تولید آن‌ها آغاز شود ادامه داشته باشد و در این زمینه پیرو تصمیمات رنو هستیم. در زمینه پاسخ به سوال شما باید بگویم این درست است که با خروج فلوئنس، بخشی از بازه قیمتی را از دست داده ایم اما در حال برنامه‌ریزی برای ورود یک محصول در بازه قیمتی زیر 150 میلیون تومان هستیم. در این مدت هم تلاش می‌کنیم با عرضه بیشتر محصولات فعلی، جای خالی محصولات دیگر را پر کنیم ضمن آنکه با ارائه پیشنهادهای مناسب خرید، علاقه‌مندان رنو که قصد خرید یک خودرو 150 میلیون تومانی را دارند به سمت خرید تلیسمان سوق خواهیم داد.

    آیا در این مرحله می‌توان نامی از مدل جدید برد؟
    یک محصول وقتی قرار است از سوی رنو وارد بازار ایران شود باید بتواند تست های متناسب با شرایط اقلیمی، جاده‌ای و سوخت ایران را پشت سر بگذارد. این مسئله برای رنو و ما بسیار مهم است و تا زمانی که تاییدیه این موضوع از سوی رنو صادر نشود به هیچ عنوان محصول وارد بازار نخواهد شد. ما برای دو محصول اقدام کرده ایم اما تا زمانی که تاییدیه ها از سوی رنو صادر نشود نمی‌توان در این زمینه نظر قطعی داد.

    بحث ورود مگان به بازار ایران بسیار داغ است. این خودرو در ایران خوشنام است و پیش از این هم حضور موفقی در ایران داشته و رنو فلوئنس هم که به نوعی دنبال کننده راه مگان است در سبد محصولات شما جای داشته. به این ترتیب به نظر می‌رسد می‌توان حدس زد یکی از این محصولات مگان است.
    بحث‌هایی روی مگان داشته‌ایم و احتمالا خبرهای خوبی در زمینه این خودرو به‌زودی منتشر خواهد شد که قطعا برای علاقه‌مندان به این خودرو جذاب خواهد بود. مگان اگر بتواند تست های رنو را در ایران پشت سر بگذارد قطعا یکی از گزینه‌های ما است.

    کولئوس این روز ها یکی از شاسی‌بلند‌های محبوب بازار است و چند روز قبل هم شاهد شماره‌گذاری و تحویل آن به مشتریان بودیم. برنامه نگین خودرو برای عرضه نخستین سری ثبت‌نامی این خودرو چیست؟
    بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان تیر ماه سه هزار دستگاه کولئوس ثبت‌نامی را تحویل مشتریان خواهیم داد.

    روند کاری نگین روی کولئوس به چه شکل خواهد بود؟
    ما تا جایی که بازار کشش داشته باشد این خودرو را عرضه می‌کنیم. در حال حاضر تقاضا در بازار برای این خودرو بیش از عرضه آن است و تلاش داریم تا حد امکان این تقاضا را تامین کنیم. رنو توجه ویژه ای به بازار ایران دارد و کولئوس در ایران حتی زودتر از فرانسه عرضه شده است. در حال حاضر هم ثبت‌نام مدل های 2018 این خودرو را آغاز کرده ایم که هنوز هم قیمت آن‌ها کاملا رقابتی است.

    به نظر می‌رسد نگین خودرو جایگاه بالایی در دنیای رنو دارد چراکه توجه زیادی به فعالیت‌های شما در ایران هست و رنو حمایت مناسبی می‌کند.
    با توجه به حجم سفارش گذاری نگین خودرو برای محصولات رنو، در حال حاضر جزو سه وارد کننده اول رنو در جهان هستیم و یک عرضه‌کننده خاص برای رنو به‌حساب می‌آییم. فاصله ما با رتبه اول کم است و با توجه به سفارش هایی که در آینده خواهیم گذاشت حتی شاید بتوانیم رتبه اول را هم به دست آوریم. به همین دلیل نگاه ویژه ای از سوی رنو به فعالیت‌های ما وجود دارد. غیر از کولئوس که حتی پیش از عرضه در فرانسه، در ایران عرضه شده است، در مورد تلیسمان هم با توجه به تقاضای زیاد در بازار ایران شاهد بودیم سهمیه بعضی از بازارها برای تامین نیاز بازار ایران کاهش پیدا کرد.

    اجازه بدهید یک سوال شفاف را مطرح کنم. با توجه به قیمت پایین که برای کولئوس در نظر گرفته اید برخی معتقدند نگین خودرو در حال دمپینگ است و قیمت این خودرو را پایین‌تر از قیمت واقعی در نظر گرفته. این موضوع را می‌پذیرید؟
    به هیچ وجه این مسئله را قبول ندارم. هیچ وقت دمپینگ نکرده‌ایم و در حال حاضر هم کولئوس را با حاشیه سود می‌فروشیم. ما با قیمت مناسب خرید می‌کنیم و با سود منطقی خودرو را می‌فروشیم.

    اواخر سال گذشته با ورود تلیسمان به خیابان، گلایه هایی در زمینه بعضی از قطعات یدکی این خودرو شنیده می‌شد و به‌ویژه تعدادی از مشتریان که خودروهای آن‌ها دچار تصادف شده بود در زمینه تامین قطعات تزیینی به مشکل خورده بودند. ریشه این مشکل کجا بود چون قبلا اشاره کرده بودید قبل از عرضه خودرو قطعات آن تامین می‌شود.
    این مسئله را تا یک ماه پیش قبول دارم اما در حال حاضر مشکل برطرف شده است. همان طور که گفتید ما حتی پیش از عرضه خودرو در بازار قطعات آن را در حجم بالا سفارش گذاشته بودیم تا مشکلی از این نظر به وجود نیاید اما متاسفانه بخشی از قطعات به دلیل مشکل در سیستم ترخیص خودرو، دیرتر از پیش‌بینی‌های ما از گمرک ترخیص شد و قطعات دو تا سه ماه دیرتر از آنچه پیش‌بینی کرده بودیم به ایران رسید. هم‌اکنون برای کولئوس قطعات به حد کافی تامین شده و در کشور موجود است. ما روی این مسئله حساس هستیم چون می‌خواهیم رضایت مشتریان را تامین کنیم. ما سال گذشته انبار بزرگی را برای قطعات یدکی خریداری کردیم و پیش‌بینی می‌کردیم مشکلی از این نظر وجود نداشته باشد اما حجم کاری شرکت و میزان ورود خودروها آنقدر بالا رفت که در سال جدید هم یک انبار بزرگ دیگر برای قطعات خریداری کردیم. هم‌اکنون حجم بالایی از قطعات داریم و تنها به عنوان یک نمونه در سال جدید 30 کانتینر از قطعات یدکی در انبارها تخلیه شده است. این مسئله به راحتی قابل ارزیابی است چراکه هم‌اکنون نرخ سرویس (Service Rate) ما بالای 90درصد است که عدد بسیار خوبی است.

    هدف‌گذاری نگین خودرو در زمینه خدمات پس از فروش چیست؟
    در بحث توسعه شبکه با هماهنگی و همکاری رنو پیش می رویم و البته از برنامه‌ریزی‌های رنو جلوتر هستیم. فکر می‌کنم با روند فعلی تا پایان سال در تمامی مراکز استان‌ها، مرکز خدمات 3S برای فروش، سرویس و تامین قطعات را با استانداردهای رنو ایجاد کنیم. به علاوه در حال توسعه نگین سرویس هستیم. خودروهای نگین سرویس تا پایان سال به 50 دستگاه خواهد رسید. به این ترتیب در هر مرکز استان یک یا دو دستگاه خودرو نگین سرویس وجود خواهد داشت و در تهران هم پنج تا شش خودرو خواهیم داشت. از طرح نگین سرویس استقبال بسیار خوبی شده است. نگین سرویس در تهران به‌اندازه تعمیرگاه مرکزی پذیرش داشته است. این سرویس شاید برای ما اقتصادی نباشد اما موجب رضایت مشتریان می‌شود. تمام تلاشمان این است که استانداردهای خدمات پس از فروش را در استانداردهای رنو پیاده کنیم و در زمینه نرخ سرویس هم روی 85 تا 90 درصد فیکس شویم.

      در حال حاضر محدودیت‌هایی در زمینه واردات توسط واردکنندگان متفرقه وجود دارد. عده‌ای معتقدند وجود واردکنندگان متفرقه باعث شکستن انحصار در بازار می‌شود و در مقابل برخی معتقدند واردات غیر رسمی خودرو می‌تواند مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان در زمینه گارانتی و اصالت خودرو و آپشن ها به وجود بیاورد. نگین خودرو به دلیل قیمت‌های مناسبی که دارد عملا با این موضوع درگیر نبوده اما اگر بخواهیم بحث را عمومی در نظر بگیریم، وضعیت فعلی برای واردات را مناسب می‌دانید؟
    اگر بخواهیم به عنوان کارشناس بازار نظر بدهم باید بگویم اینکه گفته می‌شود نبود واردکننده متفرقه باعث انحصار می‌شود به نظرم به دلیل آن است که تعریف درستی از انحصار وجود ندارد. در حال حاضر بیش از 10 برند بین‌المللی با محصولات متنوع در بازار ایران در حال رقابت هستند و مشتریان حق انتخاب گسترده‌ای دارند. افرادی که در تدوین این سیاست ها نقش داشته اند سال ها تجربه دارند و به بازار خودرو مشرف هستند. در سال های اخیر هر چند حضور واردکنندگان متفرقه بازار را تقویت کرد اما مشکلاتی در زمینه فرار مالیاتی و نصب آپشن های غیر اصلی از سوی بعضی از آن‌ها وجود داشت. این در حالی است که واردکنندگان رسمی در زمینه پرداخت مالیات و ارزش افزوده و اصالت محصولات و گارانتی و آپشن ها وضعیت شفافی دارند. در صورت تقویت واردکنندگان رسمی شاهد افزایش درآمد دولت از این محل خواهیم بود. به علاوه با تقویت واردکنندگان اصلی آن‌ها امکان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نیز خواهند داشت. برای توسعه شبکه نیاز به نیروهای متخصص است و این به معنای ایجاد اشتغال خواهد بود. به عنوان نمونه ما در نگین خودرو سال گذشته بیش از 300 نفر را جذب کردیم و امسال هم برای توسعه شبکه همین حدود استخدام خواهیم داشت. به نظرم دولت در این زمینه تصمیم درستی گرفته است و منافع مشتریان در آن در نظر گرفته شده چون مردم محصول با کیفیت، استاندارد و با گارانتی خریداری می‌کنند و درآمد دولت هم از این محل افزایش پیدا می‌کند.

      البته عده‌ای معتقدند وجود واردکنندگان متفرقه باعث می‌شود شرکت های وارد کننده رسمی قیمت خودروها را افزایش ندهند.
    در بازار رقابتی اگر وارد کننده رسمی قیمت را بالا ببرد مشتری به سراغ برند دیگری می‌رود. ما در رنو عملا شاهد حضور فعال واردکنندگان غیررسمی نیستیم چون خودمان برای رقابت در بازار قیمت محصولات را متعادل نگهداشته‌ایم. اینکه وارد کننده غیررسمی می‌تواند موجب تعدیل قیمت از سوی واردکننده رسمی‌ شود عملا در نگین خودرو رد شده است. در مجموع به عنوان یک کارشناس بازار فکر می‌کنم تصمیم دولت در این زمینه درست است. من حتی معتقدم با بازتعریف خودروی لوکس، دولت می‌توان اجازه ورود محصولات جدید به بازار را هم بدهد تا تنوع بازار بیشتر شود و درآمد دولت هم بالا برود. تعریف لوکس بودن یک خودرو بر اساس حجم موتور چندان درست نیست. الان خودروهایی داریم که حجم موتورشان زیر 2.5 لیتر است اما قیمت‌هایی حدود یک میلیارد تومان دارند و در مقابل خودروهای اقتصادی هم هستند که حجم موتورشان بالای 2.5 لیتر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم