فونیکسریمکسبهتام

PORSCHE MACAN GTS vs. Mercedes-AMG GLC۴۳ vs. JAGUAR F-PACE

یک تیـــر و چند نشــان

عصر خودرو - امروزه با توجه به افزایش فروش خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوورها در تمامی نقاط جهان و گستردگی سنین خریداران این خودرو‌ها، عموما هر یک از برندهای سازنده ‌روی یکی از نیاز‌های خریداران توجه می‌‌کنند.

یک تیـــر و چند نشــان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۰
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان
  • یک تیـــر و چند نشــان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، افرادی در این بین هستند که از یک کراس‌اوور انتظاراتی تنها برای مصارف خانوادگی دارند و تنها به فضای اختصاص داده شده برای بار و سرنشینان اهمیت می‌دهند. از طرفی دیگر بسیاری از افراد  طرفدار کراس‌اوورهای لوکس با انبوهی از امکانات هستند و به خودرویی پرقدرت و مجهز به سیستم AWD علاقه دارند که تا چند سال پیش تلفیق مناسبی از یک کراس‌اوور لوکس و در عین حال اسپرت و پرقدرت ایجاد نشده بود. در این مطلب قصد داریم به رقابت میان کراس‌اوورهایی بپردازیم که توانستند اعتدال را بین لوکس و اسپرت‌بودن به بهترین نحو ممکن رعایت کنند و خریداران آنها را در این زمینه به هر دو هدف خود برسانند.

پورشه ماکان GTS
پورشه ماکان در 3 نسخه S ،‌TURBO و GTS عرضه می‌شود و نسخه GTS به منظور ایجاد اعتدال میان نسخه S و TURBO طراحی شده است. پورشه برای نسخه GTS این خودرو پیشرانه 3 لیتری توئین توربو 6 سیلندر با حداکثر توان 360 اسب بخار را در نظر گرفته است که این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده 7سرعته اتوماتیک PDK به همراه کامپیوتر بازطراحی شده و هوشمند می‌تواند ماکان را در مدت زمان 5.2ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر بر ساعت برساند. در مقابل این شتابگیری سریع و قابل ملاحظه و با توجه به وزن خودرو استفاده از سیستم ترمز قدرتمند دور از انتظار نیست، با استفاده از سیستم ترمز قوی و به‌روزرسانی شده در چرخ‌های جلو که از نسخه TURBO به عاریت گرفته شده است ماکان می‌تواند از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت پس از طی مسافت 34 متر به صورت کامل توقف کند. علاوه بر تمامی موارد گفته شده این خودرو مجهز به سیستم تعلیق بادی است که در 3 حالت مختلف معمولی، کم ارتفاع و حالت مرتفع برای رانندگی در شرایط مختلف قابل تنظیم است. پورشه ماکان کوچک‌ترین عضو این رقابت نیست اما کابین خودرو این احساس را القا می‌کند که در داخل یک خودرو با فضای کمتر نسبت به جثه‌اش قرار دارید اما با توجه به ژن اسپرت این خودرو صندلی‌های آن به صورت کاملا نرم و راحت برای سفر‌های طولانی طراحی شده است. در کنار این موارد امکانات رفاهی دیگری نظیر سیستم صوتی پیشرفته BOSE با 14 اسپیکر به همراه 2 مانیتور لمسی 10.1 اینچی و سیستم تهویه‌ برای سرنشینان عقب می‌تواند فضایی همانند یک سینما در حال حرکت را ایجاد کند. ماکان از فرمان‌دهی بسیار دقیقی برخوردار است و می‌توان با سفارش سیستم تنظیم گشتاور PVT PLUS تغییر مسیر و کنترل انتهای خودرو به صورت درست در شرایط مختلف تنظیم کرد و به طور کلی  بهبود دینامیکی و استاتیکی در این خودرو حاصل می‌شود. یک کلید مخصوص آفرود نیز در این خودرو قرار دارد که با استفاده از آن تمامی تنظیمات لازم برای جاده‌های برون‌شهری از جمله ارتفاع خودرو و سیستم کنترل کشش در بهترین حالت ممکن تنظیم می‌شود و این سیستم در کنار سیستم PHC به ثابت نگه داشتن سرعت خودرو در پایین آمدن از سرازیری کمک می‌کند. از نقاط ضعف این خودرو در مقابل سایر رقبا می‌توان به عملکرد نه‌چندان مناسب گیربکس در تعویض دنده‌ها و کند عمل‌کردن آن نسبت به سایر مدل‌های پورشه اشاره کنیم و همچنین بهبودهایی می‌تواند در سیستم توربو‌ها به منظور کاهش تاخیر در دورهای کمتر از 2000 ایجاد شود. استفاده از یک خودرو شاسی‌بلند در برف و سرما و عملکرد خوب آن خودرو نیز نکته بسیار مهم در انتخاب آن خودرو است. به واسطه وجود حالت آفرود در این خودرو ماکان به خوبی از پس حرکت و تنظیم کنترل کشش و انتقال نیرو به چرخ‌ها  در مناطق برفی بر می‌آید.

مرسدس بنز GLC43
کراس‌اوور جدید مرسدس بنز با تیونینگ رسمی AMG با نام مدل GLC43 به رقیب سرسختی برای پورشه و جگوار در این کلاس تبدیل شده است. این خودرو به صورت کوپه نیز عرضه می‌شود و AMG تغییرات مختلفی را ‌روی سپرهای جلو وعقب این خودرو برای ایجاد چهره‌ای اسپرت‌تر اعمال کرده است. همچنین رینگ‌های این خودرو نیز به صورت 19 اینچ مشکی رنگ در آمده است. این خودرو مجهز به پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر توئین توربو با حداکثر توان 362 اسب بخار است که از طریق اتصال به یک جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک می‌تواند در مدت زمان 4.9 ثانیه GLC را به سرعت 100کیلومتر بر ساعت برساند. AMG تغییراتی را ‌روی سیستم تعلیق این خودرو ایجاد کرده‌ که به ایجاد یک رانندگی اسپرت‌تر و هندلینگ بهتر نسبت به نسخه استاندارد کمک بسزایی می‌کند. توقف این خودرو از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در حدود 33 متر مسافت به طول می‌انجامد که از پورشه ماکان عملکرد بهتری دارد. فرمان این خودرو به صورت الکترومکانیکی به بهترین نحو در مواقع مختلف از جمله سرعت‌های بالا و پایین عمل می‌کند و همچنین امکان انتخاب نحوه رانندگی به واسطه دخالت AMG در تقویت این خودرو نیز در 4 حالت مختلف ECO
‌،‌SPORT ،‌SPOR‌T‌+‌ و COMFORT از طریق صفحه نمایش لمسی این خودرو وجود دارد. کابین خودرو نیز بسیار لوکس و در عین حال کاربردی طراحی شده است و صندلی‌ها به خوبی سرنشینان را در‌بر می‌گیرد. در داخل کابین نسخه AMG از چرم مصنوعی استفاده شده‌‌ که چرم طبیعی نیز به صورت آپشن قابل سفارش است و امکانات رفاهی استاندارد همانند سایر خودروهای همکلاس در این خودرو نیز وجود دارد. هنگامی که خودرو در حالت SPORT+ قرار می‌گیرد اعتماد به نفس بسزایی در راننده القا می‌شود و در کنار جعبه دنده 9 سرعته مرسدس بنز به خوبی از پس تمامی شتابگیری‌ها و مانورها در سر پیچ‌ها بر‌می‌آید. علی‌رغم تنظیمات مختلف AMG بر روی سیستم تعلیق این خودرو و کاهش ارتفاع آن در حالت عادی نسبت به نسخه استاندارد، GLC43‌، بسیار نرم‌تر از دو رقیب خود در جاده عمل می‌کند و این نکته بسیار حائز اهمیت است. مرسدس بنز GLC43 در زمینه رانندگی در مناطق برفی عملکرد نسبتا ضعیف‌تری در برابر رقبای خود به نمایش می‌گذارد و برخی مواقع کنترل خودرو از دست راننده خارج می‌شود و همچنین فرمان‌پذیری و ترمزگیری خودرو در شرایط برفی به صورت مناسبی عمل نمی‌کند.

جگوارS F-PACE
با توجه به افزایش فروش کراس‌اوورها و علاقه‌مندی افراد به خریداری اینگونه خودروها جگوار نیز از اولین شاسی‌بلند خود با نام F-PACE رونمایی کرد. نسخه S این شاسی‌بلند از پیشرانه 3 لیتری مجهز به سوپرشارژر با 380 اسب بخار توان بهره می‌برد که قدرتمندترین خودرو در میان دو رقیب دیگر خود محسوب می‌شود. این خودرو نیز همانند پورشه از سیستم تنظیم گشتاور بهره می‌برد و  نیرو را از طریق جعبه دنده اتوماتیک 8 سرعته به محور عقب منتقل می‌کند. F-PACE شتابگیری صفر تا 100کیلومتر بر ساعت را در مدت زمان 5.5 ثانیه طی می‌کند که علی‌رغم پیشرانه قدرتمند‌تر در جایگاه سوم نسبت به دو رقیبش قرار می‌گیرد. همچنین مسافت توقف این خودرو نیز از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت 35 متر است و در این قسمت نیز عملکرد‌ ضعیف‌تری را ارائه می‌دهد. در مقابل تمامی این موارد راننده در وضعیت بهتری نسبت به پورشه و بنز در کابین خودرو قرار دارد و به واسطه فاصله بین دو محور مناسب، جگوار از کابینی جادارتر نسبت به دو شاسی‌بلند دیگر برخوردار است. کابین جگوار از کیفیت مناسبی برخوردار است اما نمی‌توان آن را از مرسدس بنز و پورشه در مواد استفاده شده بهتر دانست و در این زمینه سطح متوسطی را ارائه می‌دهد. در کنار تمامی این موارد با قرارگیری در داخل کابین این خودرو با فضایی مشابه با سایر خودروهای جگوار مواجه می‌شوید که در عین سادگی کاملا کاربردی طراحی شده است. صندلی‌های جگوار نیز از راحتی کمتری نسبت به پورشه و مرسدس بنز برخوردار است و اکثر امکانات و تنظیمات خودرو از طریق صفحه نمایش لمسی تنظیم می‌شود؛ نکته‌ای که در کنار فوایدش می‌تواند باعث حواس‌پرتی راننده در بسیاری از مواقع شود. جگوار سه حالت رانندگی مختلف ECO ،NORMAL  و DYNAMIC  را برای انتخاب در اختیار راننده قرار می‌دهد که با انتخاب هر یک میزان عملکرد پدال گاز و جعبه دنده خودرو به بهترین نحو ممکن تنظیم می‌شود. به طور کلی در رانندگی، جگوار ‌روی لذت و سرگرمی مانور زیادی داده است که این امر تنها از طریق قرار دادن حالت رانندگی ‌روی DYNAMIC امکان‌پذیر می‌شود. فرمان‌پذیری خودرو به صورت تحسین‌برانگیزی دقیق و سریع است و پیشرانه 6 سیلندر آن‌ هنگام رانندگی هیچ‌گاه نیاز به قدرت بیشتر را برای راننده ایجاد نمی‌کند. علی‌رغم استفاده از کمک فنرهای فولادی در این خودرو برخلاف سیستم تعلیق بادی بنز و پورشه، جگوار در تمامی پستی و بلندی‌ها نرم و راحت عمل می‌کند. عملکرد جگوار در شرایط برفی ستودنی است و بسیار بهتر از سایر رقبای خود عمل می‌کند‌، درحقیقت جگوار به واسطه همکاری با لندروور در رانندگی آفرود و شرایط برفی از عملکرد بسیار مناسبی برخوردار است و بالارفتن از تپه‌های برفی و کنترل و ترمزگیری خودرو به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود.

جمع‌بندی نهایی
رقابت میان این سه کراس‌اوور لوکس و در عین حال اسپرت بسیار نزدیک است و همین عامل انتخاب و رتبه‌بندی آنها برای مشخص‌کردن برنده این رقابت را بسیار دشوار می‌کند. هریک از این خودرو‌ها در بخش‌های مختلف می‌تواند برنده این رقابت محسوب شود. اگر انتخاب را به طور کلی با توجه به قیمت تقریبی خودروها‌، امکانات و قابلیت‌های رانندگی این سه خودرو در نظر بگیریم، پورشه و مرسدس بنز به ترتیب با قیمت‌های 68900 و 54900 دلار در جایگاه‌های سوم و دوم قرار می‌گیرند و جگوار نیز با قیمت تقریبی 44000 دلار جایگاه نخست را از آن خود می‌کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو