فونیکسریمکسبهتام

۳ نسل کیا اپتیمای حاضر در ایران را بیشتر بشناسید

محبوب اما گاهی نه چندان موفق!

عصر خودرو - اپتیما، سدان سایز متوسط برند کیا موتورز کُره جنوبی یکی از خودروهایی است که در طی یک دهه اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را در بازار کشورمان تجربه کرده و حال پس از گذشت ۳ نسل، اسم و رسمی مناسب از خود به جای گذاشته است. اما این روزها که قیمت‌گذاری محصولات خارجی تند‌تر از هر دوران دیگری انجام می‌گیرد، اپتیما با نسل سوم خود یعنی JF در بازار کشورمان حضور دارد.

محبوب اما گاهی نه چندان موفق!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب با بررسی دقیق‌تر هر کدام از 3 نسل این خودرو در بازار خواهیم دید که این نام چه جایگاهی در بازار خودروی ایران دارد.

کیا اپتیما FL - نسل دوم (2010-2009)
نخستین نسل از کیا اپتیما در آخرین سال از دهه 90 میلادی طراحی شد و از سال 2000 ‌روی خط تولید این برند قرار گرفت. اما این نسل هیچگاه به بازار کشورمان عرضه نشد. در واقع شروع عرضه  اپتیما به بازار ایران به نمونه فیس‌لیفت نسل دوم این خودرو بازمی‌گردد که از سال 2005 الی 2010 میلادی روی خط تولید کیا موتورز قرار داشت اما تنها در سال‌های 2009 و 2010 (نمونه فیس‌لیفت) به خیابان‌های ایران راه یافت. اپتیما 2010 در واقع برادر دوقلوی هیوندای سوناتا NF بود که از حدود 4 سال قبلش در بازار کشور حضور داشت و اطلس خودرو این محصول را برای رویارویی با سوناتا NF و در نهایت تویوتا کمری روانه بازار کرد. اما با توجه به ناشناخته‌بودن محصول، نتوانست به میزان فروش دو رقیب دیگر دست درازی کند. این خودرو با پیشرانه 6 سیلندر V شکل سری Mu، مشترک با هیوندای سانتافه در بازار کشورمان حضور داشت که به نوعی قدرتمندترین پیشرانه این خودرو در بازار جهانی بود و با توجه به اینکه در سال عرضه اپتیما، سوناتا و کمری تنها با پیشرانه 4 سیلندر به بازار کشورمان عرضه می‌شدند، قدرت موتور بهتری را نسبت به رقبا ارائه می‌کرد. جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک این خودرو عملکرد بهتری از سانتافه (با موتور مشابه) داشت و همچنین با توجه به بیشینه قدرت 191 اسب بخاری و جثه 1.5 تنی خود، شتاب صفر تا 100 کمتر از 9 ثانیه را به راننده ارائه می‌کرد که عدد قابل توجهی است. اپتیمای نسل دوم از حیث طراحی نیز در بین رقبای خود از وضعیت نسبتا خوبی بهره می‌برد و DNA مشترکی با نسل‌های بعدش دارد. از این رو یک خودروی وسوسه‌انگیز و جذاب برای بازه قیمتی 85 تا 100 میلیون تومان محسوب می‌شود و هنوز بوی کهنگی نگرفته است. همچنین این خودرو در بخش کابین نیز از فضای داخلی نسبتا خوبی بهره می‌برد و اگر به دنبال یک طراحی شلوغ و عجیب و غریب نباشید، راضی‌کننده به نظر می‌رسد. همچنین این خودرو از امکانات رفاهی نسبتا خوبی بهره می‌برد که می‌توانید در جدول مطالعه کنید.
استهلاک پیشرانه برعکس پیشرانه‌های 2.7 لیتری سری دلتا (که فاقد سیستم VVT) هستند چندان بالا نیست و اگر که خودرو با وسواس نگهداری شده باشد، بدون هیچ دردسری (تنها با اعلام سرویس‌های سروقت) حداقل تا 200 هزار کیلومتر دوام می‌آورد. اما توجه داشته باشید که ضعف این خودرو در بخش ادوات داخلی و مستهلک‌شدن برخی قطعات همچون کلیدها، چرم روی صندلی‌ها و... به چشم می‌خورد.

کیا اپتیما TF – نسل سوم (2016-2012)
اواخر سال 2010 سومین نسل از این سدان سایز متوسط در حالی معرفی شد که کیا موتورز سبک جدیدی در طراحی محصولاتش در پیش گرفته بود. طراحی این خودرو زاده دستان پرتوان «پیتر شره‌یر» و تیمش بود و هرچند که هنوز هم رگه‌هایی از نسل پیشین در آن دیده می‌شد اما بسیار مدرن‌تر شده بود و شامل حجم‌های اغراق‌آمیز و فضایی می‌شد. اما محصول مذکور برای نخستین‌بار با تاخیر بیش از یک‌ساله در بازار کشورمان حضور پیدا کرد و از سال 2012 به بعد خیابان‌های کشور میزبان اپتیما TF بودند. اطلس خودرو برای نسل سوم این خودرو پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری را انتخاب کرده بود که نسبت به نمونه پیشین قدرت کمتری داشت اما استهلاک و مصرف سوخت کمتر، پوئن مثبتی بود که به خریداران ارائه می‌کرد. البته لازم به ذکر است که این خودرو علاوه بر تغییر پیشرانه، با جعبه دنده بهینه‌تر 6 سرعته تیپ ترونیک در بازار حضور دارد که عملکرد بسیار بهتری نسبت به نمونه 5 سرعته داشته و کشش مناسب‌تری در دنده‌ها برای خودرو فراهم می‌سازد. از این رو اپتیما با وجود بیشینه قدرت 170 اسب بخاری (در حدود 20 اسب بخار اختلاف با نمونه 6 سیلندر نسل دوم)، شتاب صفر تا صدی معادل 9.5 ثانیه دارد که اختلاف آن با نسل FL چندان فاحش نیست. این مجموعه سیستم انتقال قدرت استهلاک نسبتا پایینی دارد و تاکنون موارد آزاردهنده چندان زیادی از آن ثبت نشده است. هر چند که باید توجه داشت سرویس‌های به‌موقع این خودرو همچون هر خودروی دیگری در سالم‌تر ماندن مجموعه انتقال قدرت تاثیر بسزایی دارد و از این رو اگر در بازار خودروهای دست دوم به دنبال یک اپتیما TF هستید، بهتر است بیشتر روی نمونه‌هایی مانور دهید که توسط افراد خبره‌تر نگهداری شده‌اند.
این خودرو در سال 2014 دستخوش یک فیس‌لیفت مینور در بخش طراحی شد و البته در این فیس‌لیفت چندی از امکانات خودرو نیز ارتقا یافت. نسخه فیس‌لیفت از رینگ‌های جدیدتر، چراغ خطرهای متفاوت، چراغ جلوهای مدرن‌تر، مه‌شکن‌های LED و... بهره می‌برد و به طور کلی در بازار دست دوم از جایگاه بهتری نسبت به نمونه پیش از فیس‌لیفت بهره می‌برد. همچنین عمده نمونه‌های فیس‌لیفت وارد شده به کشور از نوع فول‌آپشن هستند که توسط شرکت اطلس خودرو (نماینده محصولات کیاموتورز) به بازار عرضه شده‌اند و نمونه‌های لو آپشن این نسخه به ندرت در بازار یافت می‌شوند. این در حالی است که اپتیمای پیش از فیس‌لیفت نمونه‌های متفاوتی از نظر امکانات رفاهی در بازار دارد. نمونه‌های متفاوت اپتیما JF از حدود 110 الی 160 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.
کیا اپتیما JF – نسل چهارم (2016-تاکنون)
با پایان تولید اپتیما TF در اواخر سال 2015، مدتی است که اطلس خودرو نسل چهارم این محصول که با کد JF شناخته می‌شود را به بازار کشور عرضه می‌کند. اپتیما JF علیرغم نمونه نسل سوم، نسبت به نسل پیشینش تفاوت چندان زیادی ندارد و با بهره‌گیری از پلت‌فرمی مشترک با هیوندای سوناتا LF (خواهر دوقلو و البته رقیب مستقیمش در ایران)، نقش و نگاری نسبتا تکراری دارد. در این نسل نیز چراغ‌ها از جلوپنجره جدا نشده‌اند اما پوزه خودرو اندکی تهاجمی‌تر طراحی شده و دیگر چیزی تحت عنوان پروژکتور روی سپر این خودرو به چشم نمی‌خورد. استایل کلی بسیار مشابه نسل TF است اما در بخش پشت خودرو نیز چراغ‌ها دستخوش تغییرات قرار گرفته ولی ستون‌ها و حالت سقف شباهت بسیار زیادی به نسل پیشین دارد. در واقع این خودرو با یک تریم اسپرت‌تر تحت عنوان GT Line نیز به بازار جهانی عرضه می‌شود که شامل چندی از جزئیات ظاهری مثل کالیپرهای قرمز، دیفیوزر سپر عقب و... است. اما نسخه ساده نیز تمام امکانات ظاهری نمونه استاندارد را شامل می‌شود.
این نسل از اپتیما نیز همچون TF با همان پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار عرضه می‌شود. این انجین نهایت توانی معادل 172 اسب بخار و بیشینه گشتاوری در حدود 222 نیوتن‌متر را به شما ارائه می‌کند که اختلاف چندانی با نمونه مورد استفاده در TF ندارد. جعبه دنده هم هنوز همان نمونه 6 سرعته تیپ‌ترونیک است که در نهایت شتاب صفر تا 100 مشابه و مصرف سوختی معادل 8.5 لیتر برای هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی را به شما ارائه می‌کند. در حال حاضر قطعات یدکی ظاهری این خودرو برخلاف نسل پیشین اندکی کمیاب است و هنوز بازار آن تثبیت نشده و با توجه به برچسب قیمتی 188 میلیون تومان آن (نرخ شرکت اطلس خودرو)، خودروی نسبتا گرانی محسوب می‌شود. در واقع جالب است بدانید که قیمت نمونه‌های 2017 اپتیما JF با تریم GT Line بعضا به نزدیک 210 میلیون تومان هم می‌رسد که با وجود قیمت جهانی 23 هزار دلاری (قیمت پایه) چندان هم معقول نیست. این در حالی است که هیوندای سوناتا LF که دوقلوی این خودرو محسوب می‌شود در نمونه‌های‌ هایبرید 2017 بیش از 30 میلیون تومان ارزان‌تر است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو