فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به سبد محصولات سئات در آستانه ورود به بازار ایران

رهاورد ماتادورها برای ایرانیان

عصر خودرو - خودرو‌سازی سئات اسپانیا با سابقه ۶۷ ساله خود، یکی از ریشه‌دار‌ترین خودرو‌سازان دنیا محسوب می‌شود که از ابتدای دهه ۹۰ میلادی زیر چتر گروه بزرگ فولکس واگن قرار گرفته و هم‌اکنون تمامی محصولات آن، از پلت‌فرم و ویژگی‌های مشترک با محصولات فولکس واگن و آئودی بهره‌مند هستند با این مزیت که برچسب قیمتی پایین‌تری نسبت به برادران ناتنی خود دارند‌.

رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان
  • رهاورد ماتادورها برای ایرانیان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بدون شک، یکی از داغ‌ترین خبرهای خودرویی روزهای اخیر، خبر اخذ نمایندگی رسمی سئات در ایران توسط شرکت «‌معین موتور»  است‌. «‌معین موتور‌» برای خودرو‌دوستان ایرانی نامی آشناست زیرا حدود 8 سال است که به عنوان نماینده پورشه در کشور شناخته می‌شود و حال شرکت مذکور قصد دارد تا در کنار پورشه، به عرضه محصولات سئات نیز بپردازد‌. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو نگاهی خواهیم داشت به یکسری از محصولات خانواده سئات که احتمال زیادی برای عرضه آنها به بازار کشور وجود دارد‌.

لئون (‌Leon‌)
هاچ‌بک دوست‌داشتنی سئات که از سال 1998 تاکنون در 3نسل به تولید رسیده است، از پلت‌فرمی مشترک با ‌هاچ‌بک نامدار آلمانی یعنی فولکس واگن گلف بهره می‌برد که همین موضوع برای محبوبیت آن کفایت می‌کند زیرا فولکس واگن گلف سال‌هاست که به عنوان سردمدار کلاس خود شناخته می‌شود‌. لئون طراحی نسبتا اسپرتی داشته و با استایل بدنه 3 و 5 درب‌ هاچ‌بک و همچنین استیشن واگن تولید می‌شود که به احتمال قوی و حداقل در گام اول، شاهد عرضه نمونه ‌هاچ‌بک 5 درب آن باشیم‌. لئون در بازار‌های جهانی با طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی با حجم‌های بین 1 تا 2 لیتر (‌همگی مجهز به توربو شارژر‌) عرضه می‌شود که محتمل‌ترین گزینه‌ها برای بازار ایران را می‌توان یک نمونه 1.4 لیتری 150 اسب بخاری و یک نمونه 1.8 لیتری 180 اسب بخاری دانست‌. پیشرانه 1.4 لیتری با مصرف 5 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا 100
8 ثانیه را برای این ‌هاچ‌بک اسپانیایی به ارمغان می‌آورد و پیشرانه 1.8 لیتری نیز با مصرف 0.8 لیتر سوخت بیشتر، دقیقا 0.8 ثانیه شتابگیری سریع‌تری دارد‌. امکان انتخاب انواع گیربکس‌های دستی (‌5 و 6 سرعته‌) و اتوماتیک (‌6 و 7‌سرعته‌) نیز وجود دارد که به احتمال قوی، نمونه‌های بازار ایران از گیربکس 7 سرعته اتوماتیک بهره ببرند‌. از لحاظ سطح امکانات رفاهی و ایمنی نیز لئون دست پر بوده و در نمونه‌های فول آپشن آن شاهد تجهیزاتی از این دست هستیم‌: کیلس استارتر، سقف پانوراما، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سنسور نور و باران، سیستم تنظیم اتوماتیک نور چراغ‌های جلو، دی‌لایت، سیستم هشدار‌دهنده خروج از خط، سیستم هشدار خستگی و خواب‌آلودگی راننده، سیستم ترمز‌گیری اتوماتیک در مواقع اضطراری، 9 عدد ایربگ و‌...‌.  در مجموع به نظر می‌رسد که اگر لئون با پیشرانه‌ای پر‌قدرت و قیمت رقابتی پای به بازار ایران بگذارد، می‌تواند تهدیدی جدی برای خودرویی همچون آلفارومئو جولیتا محسوب شده و نظر‌های بسیاری را به سمت خود بکشاند‌.

  آتکا (‌Ateca‌)
پس از فراگیر‌شدن تب شاسی‌بلند‌سواری در تمام دنیا، عاقبت سئات نیز مقاومت خود را شکسته و نخستین کراس‌اوور خود یعنی آتکا را در سال 2016 معرفی و به بازار عرضه کرد‌. آتکا از زبان طراحی مشترکی با سایر محصولات سئات بهره‌مند است یعنی یک استایل ساده، به دور از اغراق و در عین حال اسپرت و به‌روز‌. آتکا یک کراس‌اوور نسبتا جمع‌و‌جور برای استفاده‌های معمول است و ابعاد آن اندکی کوچک‌تر از هیوندای توسان و کیا اسپورتیج است‌. البته ارتفاع مناسب آن از سطح زمین باعث شده تا خودرو بزرگ‌تر از آنچه که هست، به نظر برسد‌.
فعلا قوی‌ترین پیشرانه قابل سفارش برای آتکا، همان نمونه 1.4 لیتری 150 اسب بخاری مشترک با لئون است که البته به دلیل وزن بیشتر آتکا نسبت به لئون، مصرف سوخت و شتاب آتکا به ترتیب برابر 6.1 لیتر در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی و 8.9 ثانیه خواهد بود‌. البته سئات به زودی یک نسخه جدید از آتکا را با پسوند FR عرضه خواهد کرد که امکان تجهیز به یک پیشرانه 2 لیتری 190 اسب بخاری را نیز خواهد داشت‌. لیست تجهیزات آتکا نیز بسیار کامل بوده و موارد شاخصی همچون کیلس استارتر، سقف پانوراما، مانیتور، سیستم گرمایش کابین قبل از سوار شدن، دوربین 360 درجه، اتوپارک، امکان تنظیم حالت رانندگی (‌Drive Mode‌)، سنسور حرکتی باز‌کننده درب صندوق بار، سیستم ترمز اتوماتیک در موارد اضطراری، هشدار‌دهنده نقاط کور و‌... را شامل می‌شود. این روزها بازار کراس‌اوور‌ها در کشور ما داغ‌تر از هر جای جهان بوده و آتکا می‌تواند رقیب سرسختی برای انبوه همکلاسان شرقی و غربی خود در بازار ایران باشد اما پیشرانه 150 اسب بخاری تا حد زیادی با سلیقه خریداران وطنی هماهنگ نیست و بهتر است معین موتور، آتکا را در نمونه FR و با پیشرانه 190 اسب بخاری به بازار عرضه کند‌.

  تولدو (‌Toledo‌)
خودرو اقتصادی سئات که هم‌اکنون چهارمین نسل خود را سپری می‌کند، یک لیفت‌بک با ابعاد متوسط است که برای استفاده‌های خانوادگی ایده‌آل به نظر می‌رسد‌.
طراحی تولدو ساده بوده و آن حس اسپرتی را که در برخی دیگر از محصولات سئات می‌بینید، به همراه ندارد و بیشتر روی جنبه‌های کاربردی و اقتصادی آن تمرکز شده است‌. این اقتصادی‌بودن در ویژگی‌های فنی خودرو نیز به چشم می‌خورد به گونه‌ای که قوی‌ترین پیشرانه قابل سفارش برای تولدو یک نمونه 1.4 لیتری با حداکثر قدرت 125 اسب بخار و حداکثر گشتاور  200 اسب بخار، مصرف سوختی برابر با 6 لیتر در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی داشته و شتاب صفر تا صد 9 ثانیه را برای این اسپانیایی ساده‌پوش به ارمغان می‌آورد‌.
به دلیل ذات اقتصادی تولدو، تجهیزات کمتری نیز نسبت به برادرانش روی آن قابل سفارش است اما باز هم وضعیت قابل قبولی دارد که از این دست تجهیزات می‌توان به مواردی همچون کیلس استارتر، مانیتور و نویگیشن، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، رادار فاصله‌سنج جلو، سیستم تشخیص خواب‌آلودگی راننده، 6‌عدد ایربگ و‌... اشاره کرد‌. نکته تمایز تولدو با هم‌قطارانش فضای بسیار بزرگ سرنشینان عقب و صندوق بار است که ذات کاربردی خودرو را آشکار‌تر می‌سازد‌. در هر صورت تولدو در صورت پای گذاشتن به بازار ایران باید پنجه در پنجه رقبای آسیایی همچون کیا سراتو و هیوندای الانترا بیندازد که هر چند به اندازه تولدو کاربردی و اقتصادی نیستند، اما ظاهر اغواکننده و تجهیزات بسیار کاملی دارند‌.

  ایبیزا (‌Ibiza‌)
هاچ‌بک نسبتا جمع و جور ایبیزا از پرسابقه‌ترین محصولات سئات بوده که بیش از 3 دهه است که در نسل‌های مختلف روی خط تولید قرار دارد و نسل جدید آن اخیرا معرفی شده است‌.
طراحی ایبیزا در نسل جدید بسیار شبیه به مدل لئون شده است و همان اسپرت بودن را با ابعادی کوچک‌تر، به بیننده القا می‌کند‌. البته اسپرت‌بودن ایبیزا بیشتر در ظاهر است زیرا قوی‌ترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای آن یک نمونه 3 سیلندر 1 لیتری توربو با حداکثر قدرت 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 200 نیوتن متر بهره‌مند است که این پیشرانه ضمن مصرف 4.7 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا100 9.3 ثانیه را برای ایبیزا به ارمغان می‌آورد‌.
از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز ایبیزا وضعیت بسیار خوبی داشته و از این نظر تقریبا هم‌سطح با برادر بزرگ‌ترش لئون است‌. در مجموع به نظر می‌رسد اگر ایبیزا با قیمتی رقابتی به کشور وارد شود، با توجه به چهره اسپرت خود، مورد توجه بسیاری از خریداران جوان قرار خواهد گرفت‌.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط