فونیکسریمکسبهتام

مقایسه فنی موتورسیکلت‌های Honda CBR۱۱۰۰XX vs Kawasaki Ninja ZX-۱۲R vs Suzuki GSX۱۳۰۰R Hayabusa

نبرد غول‌کُش‌ها

عصر خودرو - در این نوشته ۳ دستگاه از بهترین موتورسیکلت‌های سنگین دنیا را برای رقابت فرا‌خواندیم تا توانایی آنها را به چالش بکشیم؛ ۳ دستگاه از بهترین موتورسیکلت‌های روز دنیا که هرکدام با تفاوت‌های چشمگیر نسبت به یکدیگر آماده کشتن رقبای‌ گران‌قیمت و حتی سوپربایک‌هایی نظیر H۲R هستند.

نبرد غول‌کُش‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱:۰۰
  • نبرد غول‌کُش‌ها
  • نبرد غول‌کُش‌ها
  • نبرد غول‌کُش‌ها
  • نبرد غول‌کُش‌ها
  • نبرد غول‌کُش‌ها
  • نبرد غول‌کُش‌ها
  • نبرد غول‌کُش‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، قصد داریم در این مطلب بررسی اجمالی از بهترین استریت‌بایک‌های دنیا داشته باشیم که با قیمتی در حدود 11 تا 13 هزار دلار قابل خریداری هستند. موتورسیکلت‌های انتخابی ما هر 3 مدل 2017 بوده و به آخرین تکنولوژی روز دنیا مجهز هستند، ضمن آنکه با تمامی آپشن‌های سفارشی راهی این میدان نبرد شده‌اند تا در این آوردگاه بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند.  ضیافت ما در این مقایسه میزبان بیش از 460 اسب بخار و همچنین مجموعه سرعتی در حدود 870 کیلومتر است که اعداد و ارقام باورنکردنی در دنیای موتورسیکلت‌های خیابانی به شمار می‌آیند. لازم به ذکر است با این قیمت و این امکانات غول‌کش‌های ما شتابی در حدود 2.5 ثانیه از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به شما هدیه می‌دهند که می‌توانید با آنها غول‌های چهارچرخی نظیر نیسان GTR،  پورشه 911 توربو و یا فراری 488 را به خاک و خون بکشید، همراه ما باشید با معرفی و بررسی این موتورسیکلت‌های استریت‌بایک.

مقایسه از نظر ظاهری
با اولین نگاه به این سه موتورسیکلت هیبت بزرگ آنها شما را متعجب خواهد کرد. هر سه موتورسیکلت با پیشرانه‌های حجیم، هیکل‌های غول‌آسایی دارند و می‌توان گفت در کلاس استریت بایک شما موتورسیکلت استاندارد بزرگ‌تری از این سه مهمان ما پیدا نخواهید کرد. در این بین هوندا چهره‌ای محتاط‌تر داشته اما زیبایی آن بیش از اندازه است. چراغ‌های راهنما‌ روی آیینه بغل‌ها خودنمایی می‌کنند و از طرفی شیشه روی داشبورد آن کمی بالاتر از دو رقیب دیگر است که از جذابیت‌های آن کمی کاسته است اما همچنان خاطرات پرنده سیاه را که در اوایل دهه 90 میلادی به بازار آمده بود، زنده می‌کند. اما نماینده کاوازاکی به نام نینجا ZX12-R با بدنه‌ای یشمی و براق پا به این مقایسه گذاشته است که حقیقتا ظاهری کلاسیک و بسیار خاص به آن بخشیده، ضمن آنکه رینگ‌های طلایی رنگ ZX حتی از دور نیز خنده‌ای مملو از رضایت را به شما هدیه می‌دهد. ZX بر‌خلاف دو رقیب دیگر از چراغ‌های جدا از هم بهره می‌برد که چهره‌ای اسپرت‌تر به آن بخشیده است. ZX بر‌خلاف دو رقیب دیگر هم چهره‌ای جوان‌پسند دارد و هم رنگ آن جذاب و گیراست در حالی که‌ هایابوسا همچنان از همان طراحی قدیمی و معروف خود استفاده می‌کند.‌‌ هایابوسا با اینکه قدری عریض‌تر است اما چهره آن به هیچ عنوان عضلانی نبوده و بیشتر پف کرده به نظر می‌رسد. در طراحی نمایشگر و داشبورد نیز هر سه موتورسیکلت بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت بارزی در میان آنها دیده نمی‌شود هر چند که هیجان نمایشگرهای کاوازاکی قدری هیجان‌انگیزتر است.

لذت رانندگی
رانندگی خود را ابتدا با نماینده سوزوکی در این رقابت آغاز می‌کنیم. غرش پیشرانه آن به مدد بهره‌گیری از دو اگزوز غول‌آسا بسیار شنیدنی است و حتی در سرعت‌های کم نیز شما را راضی نگه می‌دارد. جثه سوزوکی با آنکه کمی بزرگ‌تر از دو رقیب ژاپنی دیگر است اما شتاب‌گیری اولیه آن بسیار سریع است و باید قبل از رانندگی با این غول دنیای موتورسیکلت حتما تجربه سواری گرفتن از سوپربایک‌ها را داشته باشید چرا که قدرت بی‌اندازه آن احتمالا کار دست شما خواهد داد. اما بزرگ‌ترین نکته منفی که قدری ما را ناامید کرد، فرمان‌پذیری این موتورسیکلت بود که در سر پیچ‌ها خصوصا در پیچ‌های تند عملکرد دلسردکننده‌ای دارد و اگر با سرعت به پیچ وارد شوید قطعا سالم از پیچ‌های خیلی تند بیرون نخواهید آمد. اما در مقابل کاوازاکی ZX عملکرد فوق‌العاده‌ای در هندلینگ و عبور از پیچ‌ها دارد اما اگر در کنار‌ هایابوسا ایستاده‌اید و راننده آن از شما درخواست می‌کند که مسابقه درگ را برگزار کنید، باید هر چه سریع‌تر صحنه را ترک کنید چرا‌که در مسیر مستقیم شاهزاده کاوازاکی به‌‌ هایابوسا نخواهد رسید. عملکرد متوسط نیز به CBR1100 می‌رسد چرا که هیجان ZX و‌‌ هایابوسا را نداشته اما با عملکردی رضایت‌بخش شما را سرافکنده نمی‌کند. لذت رانندگی آن نیز در مسیرهای طولانی قدری بیشتر از دو رقیب دیگر است که آن هم مدیون زین پهن‌تر و بزرگ‌تری است که هوندا برای آن تعبیه کرده است. هوندا به لطف لاستیک‌های پهن‌تر عملکرد نسبتا بهتری از دو رقیب دیگر در فرمان‌پذیری دارد اما باز هم از این لحاظ با کاوازاکی برابری نمی‌کند و ZX از آن بهتر است.

مشخصات فنی
ابتدا از CBR آغاز می‌کنیم. قیمت آن در بازار آزاد با زین سفارشی برای شما در حدود 11 هزار دلار خرج بر‌می‌دارد. پیشرانه 1100 سی‌سی آن توانایی تولید 140 اسب بخار در دور موتور 9900 RPM را دارد؛ دور موتوری که رسیدن به آن زمان می‌برد و البته گفتنی است که نعره اگزوز در این دور موتور و هر دنده‌ای شنیدنی است. عکس‌العمل پیشرانه نسبت به اهرم گاز بسیار است و می‌توان گفت اگر بحث خرید و جذابیت بصری کاوازاکی ZX در میان نباشد CBR یکی از بهترین موتورسیکلت‌های استریت بایک است. این موتورسیکلت توانا صفر تا 96 کیلومتر را در عرض 2.69 ثانیه پر می‌کند و می‌تواند در عرض 10.03 ثانیه از یک چهارم مایل عبور کند. همچنین گفتنی است 109 نیوتن‌متر گشتاور این موتورسیکلت نیز در دور موتور 7400 RPM تماما در اختیار راکب قرار می‌گیرد. با این تفاسیر فتح قله‌ای با نام 280 کیلومتر بر ساعت برای این موتورسیکلت اصلا دشوار نیست و می‌توانید بدون هیچ آشفتگی در تعادل این سرعت را تجربه کنید.
نوبت به ZX می‌رسد. پیشرانه این موتورسیکلت در سال 2017 دچار تغییرات محسوسی شده که دستاورد مهندسان کاوازاکی ضمن کمتر‌شدن مصرف سوخت، افزایش بازده پیشرانه را به دنبال داشته است. این موتورسیکلت نیز قیمتی در حدود 11 هزار دلار دارد و با قطعات سفارشی نظیر فلاپ‌های رنگ‌آمیزی شده در قسمت زیر پیشرانه هزینه نهایی آن در حدود 800 دلار بیشتر برای شما آب خواهد خورد. پیشرانه ZX نیز در حدود 2.59 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما نکته جالب آن است که شتاب‌گیری آنی موتورسیکلت کاملا حس اسپرت‌تر و هیجانی‌تری دارد. البته کمک‌های خشک آن نیز در القای چنین حسی بی‌تاثیر نیست. بیایید با هم مرور کنیم که پیشرانه ZX چه مشخصاتی دارد که می‌تواند این جثه عظیم را به راحتی از مرز 300کیلومتر بر ساعت عبور دهد. حجم دقیق قلب تپنده این موتورسیکلت 1199سی‌سی است که توانایی تولید 162 اسب بخار قدرت و 122 نیوتن‌متر گشتاور را دارد و با‌عث می‌شود تا در عرض 2.65 ثانیه از حالت ایستاده به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد؛ همه آن چیزی که با آن می‌توان به راحتی CBR1100XX را پشت سر گذاشت. اما یک نکته که ذکر آن در این قسمت خالی از لطف نیست این است که در شتاب‌گیری‌های ثانویه کاوازاکی قدری کند عمل می‌کند اما به هر حال سرعتی بالاتر از 300 کیلومتر بر ساعت را به شما هدیه خواهد داد.
و حالا نوبت می‌رسد به آخرین موتور این مسابقه که سریع‌ترین موتورسیکلت در این رقابت هم هست. سریع‌ترین موتورسیکلت این رقابت بدون‌شک ‌‌هایابوسا خواهد بود که در عرض 2.47 ثانیه توانایی رسیدن از سرعت صفر به 100کیلومتر را دارد. پیشرانه آن از دو رقیب دیگر حجیم‌تر بوده و با 1340‌سی‌سی حجم پیشرانه توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. یک‌چهارم مایل را در عرض 9.8 ثانیه طی می‌کند و می‌تواند به حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت برسد.  ستاره سوزوکی در مبحث قدرت و سرعت این رقابت یکی از بهترین موتورسیکلت‌های تاریخ است که تا به حال در کلاس استریت بایک تولید شده است. البته همانطور که گفتیم به علت جثه سنگین و فلاپ‌های پف کرده نباید خیلی از آن توقع هندلینگ بالایی را داشته باشید. همچنین لازم به ذکر است حتی در دنیای خودروهای‌‌ هایپرکار و سوپراسپرت هم رقبای زیادی برای این موتورسیکلت در مسیرهای مستقیم پیدا نمی‌شود. کمپانی سوزوکی گرچه با نوآوری‌های کمتری هر سال در حال به‌روز‌رسانی پیشرانه این موتورسیکلت است، اما آنچه که باطن این موتورسیکلت را تشکیل داده‌ بیشتر شبیه به نیروگاه بوده که مصرف سوخت آن نیز بسیار زیاد است اما به هر روی می‌توان از GSX1300R به عنوان یکی از بهترین GSX‌های تاریخ دنیای موتورسیکلت یاد کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو