فونیکسریمکسبهتام

تجربه شرقی در تولید خودروهای پاک

عصر خودرو- معضل گرمایش کره زمین از یک سو و افزایش آلاینده‌ها در فضای کلان‌شهرها از سوی دیگر، موجب شده است بسیاری از دولت‌ها تولید خودروهای پاک را در دستور کار خود قرار داده و با ارائه مشوق به خودروسازان سعی کنند سهم کشور خود را در رقابت جهانی تولید این خودروها افزایش دهند.

تجربه شرقی در تولید خودروهای پاک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در نتیجه چنین فضایی در صنعت خودرو جهان، روند تولید خودروهای برقی بیش از پیش سرعت گرفته و رقابت جدیدی بین شرکت‌های خودروسازی و کشورها در تولید این نوع خودروها در گرفته است. این روند مثبت نه تنها می‌تواند نقش قابل‌توجهی در بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها ایفا کند، بلکه می‌تواند باب جدیدی در اقتصاد کشورها بگشاید. یکی از کشورهایی که در این راستا گام‌هایی جدی برداشته، تایلند است. این کشور به مهد رقابت غول‌های خودروسازی جهان در تولید خودروهای برقی تبدیل شده است. دولت تایلند به‌منظور حفظ رقابت‌پذیری این بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جنوب‌شرق آسیا، مشوق‌هایی را برای تولید خودروهای سازگار با محیط زیست درنظر گرفته و این مساله موجب شده است خودروسازان خارجی به این کشور هجوم بیاورند.
    در نمایشگاه بین‌المللی خودروی بانکوک که به‌تازگی برگزار شد، مدل‌های جدید برقی-هیبریدی در غرفه مرسدس بنز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند. دایملر که مالک برند لوکس مرسدس بنز به‌شمار می‌رود سال گذشته میلادی مونتاژ مدل‌های جدید را در کارخانه خود در استان سموت پرکن تایلند آغاز کرد. دایملر همزمان با آغاز تولید در تایلند، فروش نسخه‌های بنزینی سدان‌های کلاس سی و استیشن واگن‌ها را در این کشور متوقف کرد. خطوط تولید این خودروها به تولید خودروی برقی-هیبریدی سی350 ایی (C350e) اختصاص یافت که مجهز به یک موتور بنزینی 2 لیتری و یک موتور برقی است. این خودرو که قیمت آن از 57/ 2 میلیون بات (74 هزار و 800 دلار) آغاز می‌شود، مشتریان ثروتمند و دوستدار محیط زیست را هدف گرفته است. مشتریان تایلندی از بهره‌وری سوخت خودروهای برقی-هیبریدی راضی هستند. یکی از آنها می‌گوید: «می‌خواهم امسال یک خودروی برقی-هیبریدی بخرم. قیمت خودروی برقی-هیبریدی تقریبا هم قیمت لکسوسی است که دارم و چندان گران‌تر از آن نیست.»

    بی‌ام‌و، دیگر خودروساز لوکس آلمانی نیز در حال تولید این نوع خودروها در تایلند است. این خودروساز اواخر سال گذشته تولید دو خودروی برقی-هیبریدی ازجمله سدان لوکس 330ای(330e) را در استان رایونگ آغاز کرد. قیمت خودروی 330 ای 59/ 2 میلیون بات است. ب‌ام‌و، موتور و باتری این خودروها را از اروپا وارد تایلند می‌کند.جفری گوردیانو، مدیرعامل ب‌ام‌و تایلند، می‌گوید خودروهای برقی-هیبریدی کاملا مناسب تایلند هستند؛ زیرا با توجه به کمبود جایگاه‌های شارژ باتری در این کشور، پس از اتمام باتری هم می‌توان با موتور بنزینی به رانندگی ادامه داد. بی‌ام‌و هدف جدیدی را برای فروش تایلند در نظر گرفته و اعلام کرده است در سال‌جاری میلادی 15 درصد از فروش در این کشور مربوط به خودروهای برقی-هیبریدی خواهد بود. این خودروساز آلمانی در سال 2016 حدود 8 هزار دستگاه خودرو در تایلند به‌فروش رساند. خودروسازان آلمانی پیشگام خودروهای سازگار با محیط زیست در تایلند هستند و بازار خودروهای لوکس را هدف گرفته‌اند.جنوب شرق آسیا از نظر فروش خودروهای برقی جای زیادی برای پیشرفت دارد؛ بنابراین ارتقای فروش و تولید خودروهای مدرن سازگار با محیط زیست حتی برای تایلند هم یک چالش به‌شمار می‌رود.

    صنعت خودروی تایلند سالانه حدود 2 میلیون خودرو عرضه می‌کند که برابر با میزان تولید فرانسه و بریتانیاست. این در شرایطی است که دولت تایلند به‌منظور ترویج خودروهای هیبریدی و برقی اقداماتی را درپیش گرفته است. هدف دولت از این اقدامات گسترش و توسعه بازار خودرو و ایجاد قطب صنعتی است. مهم‌ترین این اقدامات، ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری به تولیدکنندگان است. دولت تایلند اعلام کرده است اگر خودروسازان دست‌کم یکی از اجزای برقی خودروهای برقی-هیبریدی مانند باتری، موتور یا تنظیم‌کننده باتری را در داخل این کشور تولید کنند، از پرداخت مالیات بر شرکت معاف خواهند شد. بسته به تعداد قطعات مختلفی که در تایلند تولید می‌شوند، این معافیت‌های مالیاتی طولانی‌تر خواهند بود.البته برای خودروهای برقی 10 سال و برای خودروهای هیبریدی 6 سال در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از مشوق‌های دولت تایلند این است که بر واردات تجهیزات موردنیاز برای تولید خودروهای برقی و برقی-هیبریدی تعرفه اعمال نمی‌کند.

    ارائه این مشوق‌ها موثر واقع شده است و خودروسازان ژاپنی که پیشتر برای ورود به بازار خودروهای برقی تایلند احتیاط می‌کردند، اکنون از ورود به این بازار استقبال می‌کنند. مزدا موتور اعلام کرده است بازار خودروهای برقی تایلند را مورد بررسی قرار خواهد داد. چان‌چایی، مدیرعامل مزدای تایلند می‌گوید: «سیاست‌های دولت تایلند با برنامه‌های تجاری میان‌مدت ما هماهنگ است.»تویوتا نیز به‌تازگی به دولت تایلند اطلاع داده است که با همکاری دانشگاه چولالونگ کورن تایلند آزمایش خودروهای برقی را آغاز می‌کند. تویوتا احتمالا خودروی برقی تک‌سرنشین «کامز» را در تایلند آزمایش خواهد کرد.

    دولت تایلند برای تحریک تقاضا نیز اقداماتی را انجام داده و یکی از این اقدامات، کاهش مالیات بر فروش است. در حال حاضر مالیات بر فروش خودرو در این کشور 10 تا 30 درصد است. اما بر خودروهای برقی مالیات بر فروش 2 درصدی وضع خواهد شد و بر خودروهای برقی-هیبریدی بسته به میزان گازکربنی که منتشر می‌کنند، مالیات 5 تا 15 درصدی وضع خواهد شد. این در شرایطی است که وزارت انرژی تایلند اعلام کرده است برای ساخت بیش از 100 جایگاه شارژ تا سال آینده مبلغ 76 میلیون بات سرمایه‌گذاری خواهد کرد. دولت تایلند همچنین اعلام کرده است به شرکت‌هایی که در زیرساخت‌های شارژ باتری خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کنند، مشوق‌هایی را ارائه خواهد کرد.

    آمار منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد پذیرش خودروهای برقی-هیبریدی و برقی تنها در چند کشور متمرکز شده است. براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای آمریکا، چین و ژاپن در مجموع نزدیک به 70 درصد از فروش جهانی این نوع خودروها را به خود اختصاص داده‌اند. با احتساب چند کشور اروپایی مانند هلند، این رقم به بیش از 90 درصد می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو