فونیکسریمکسبهتام

خودروهای کلاسیک فرسوده نیستند!

عصر خودرو- اگرچه تعریف دقیقی از خودروهای کلاسیک وجود ندارد؛ اما در همه دنیا خودروهای کلاسیک اهمیت و اعتبار خاصی دارند. جذابیت این خودروها به‌گونه‌ای است که همیشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند.

خودروهای کلاسیک فرسوده نیستند!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از شرق ، باشگاه خودروهای کلاسیک آمریکا مدعی است که یک خودرو باید بین 30 الی 49 سال داشته باشد تا کلاسیک مدرن محسوب شود؛ درحالی‌که اتومبیل‌های بین 50 تا 99 سال در کلاس پیش‌آنتیک و اتومبیل‌های صد‌ساله و بالاتر در کلاس خودروهای آنتیک قرار دارند. در انگلستان خودروی کلاسیک مدرن اغلب با تلقی و میل کارگزاران بیمه یا شرکت‌های بیمه تعریف می‌شود. این خودروها ممکن است بدون درنظرگرفتن سن آنها کلکسیونی در نظر گرفته شوند؛ ولی استفاده از آنها به اهداف تفریحی و مسافت معینی محدود می‌شود. خودروهای کلاسیک سودمندی‌های زیادی برای هر جامعه‌ای دارد؛ به‌ طور مثال:

    - ایجاد محفلی برای سرگرمی و تفریح عده‌‌ زیادی علاقه‌مند به خودروی کلاسیک.

    - تأثیر مستقیم در اشتغال جوانان بسیاری که از محل فروش لوازم یدکی تا تعمیر و بازسازی این خودروها مشغول به کار هستند.

    - کمک به ایجاد هویت تاریخی در شهرهای ایران

    با نگاهی به تاریخ صنعت خودروی ایران می‌بینیم که این صنعت قدمت زیادی دارد و از زمان تولد این صنعت در ایران‌زمین خودروسازان ایرانی با شرکت‌های معتبر خارجی همکاری بسیاری کردند. خودروهای کلاسیک ایران عمدتا از محل واردات یا براساس همکاری مشترک خودروسازان ایرانی تولید شده‌اند.

    بنا به گزارش‌های معتبر اولین خودرو در سال ١٢٨١ شمسی یعنی ١١٥ سال پیش پا به ایران‌زمین نهاد. به دنبال گسترش شهرنشینی میزان واردات خودرو از سال ١٣۰۰ هجری شمسی (١٩٢۰ میلادی) افزایش یافت. اغلب اتومبیل‌ها در آن سال‌ها از کشورهای آمریکا و انگلیس وارد می‌شد. ردپای تولید و مونتاژ خودرو در ایران را می‌توانیم از سال ١٣٣٥ و با تأسیس شرکت پارس‌خودرو بیابیم. این شرکت کارش را با مونتاژ انواع اتومبیل‌های جیپ در ایران آغاز کرد و در سال 1345 به‌ دنبال احداث سالن‌های پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات، تولید اتومبیل‌های آریا و شاهین (رامبلر) به محصولات قبلی اضافه شد.

    امروزه هنوز هم تعداد زیادی از خودروهای کلاسیک وارد‌شده یا تولید‌شده؛ در خیابان‌های ایران تردد می‌کنند. عده‌ای به قصد مسافرت‌های آفرودی، عده‌ای برای دورزدن در خیابان و تعدادی هم برای نمایش در موزه‌ها یا نمایشگاه‌های خاص.

    خودروهای کلاسیک ایران با قانونی که نمایندگان مجلس در شانزدهمین روز از فروردین سال جاری به تصویب رساندند، در آستانه اضمحلال قرار گرفته‌اند. در ماده‌ای از لایحه هوای پاک «نمایندگان مجلس مصوب کردند؛ همه اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلف‌اند وسایل‌ نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این نظر، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت‌ نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده، براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر تا مدت سه ‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌ تصویب هیئت ‌وزیران می‌رسد. حمل بار و مسافر، ‌صدور گواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خریدوفروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است.

    پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است جریمه می‌کند».

    طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در ایران، حدود ١٥‌ هزار خودروی تاریخی و نفیس (با عمری بیش از ٥۰ سال)، بیش از یک میلیون خودروی کلاسیک مدرن (با عمری بین ٣۰ تا ٤٩ سال) وجود دارد که باید برنامه‌ای خاص برای حفظ این خودروها و تفکیک آنها با خودروهای فرسوده صورت گیرد. اگر تفکیک مشخصی بین خودروهای کلاسیک و فرسوده قائل نشویم، ممکن است همه را با یک چوب برانیم و در آن صورت تا چند سال دیگر اثری از یک ثروت ملی به نام «خودروی کلاسیک» نمی‌بینیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو