فونیکسریمکسبهتام

وزیر راه و شهرسازی در شورای عالی فنی و زیربنایی:

حل مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری با اجرای شهرسازی ریل‌پایه

عصر خودرو-آخوندی با بیان اینکه سرانجام باید یک آشتی بین جاده‌ و ریل صورت بگیرد، گفت: مدیران باید به دنبال اجرای طرح و اندیشه شهرسازی ریل پایه باشند تا ریل بخش عمده‌ای از مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری را حل کند.

حل مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری با اجرای شهرسازی ریل‌پایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی یک‌صد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و  زیربنایی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و اعضای آن برگزار و پیرو دستور جلسه اول نتایج زیر حاصل شد:

    در اجرای تصمیم نشست 132 شورای عالی فنی و زیربنایی مبنی بر تهیه دستورالعمل و ضوابط تداخل حریم و محدوده‌های حفاظتی راه و راه‌آهن، توضیحات مشاور در رابطه با موضوع ارائه و با تصریح بر حفظ حریم و ایمنی شبکه حمل‌ونقل مقرر شد مراتب با عنوان راهنما و پس از جامع سازی در کارگروه کارشناسی تنظیم شود و مبنای بررسی و ارزیابی درخواست‌های مشابه قرار گیرد. به‌علاوه با توجه به رویکرد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر گرایش به سمت شهرسازی ریل پایه، اقتضا دارد با تعامل بیشتری بین شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای اعم از درون‌شهری و برون‌شهری عمل شود.

    وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با اشاره به اولین دستور جلسه کمیسیون با تأکید بر اینکه هیچ بحثی در خصوص حفظ حریم راه و راه‌آهن وجود ندارد، گفت: اما مسئله اصلی در بین مسئولان سازمان‌ها و شرکت‌ها چگونگی نحوه مدیریت ریسک در پروژه است تا به‌طور مثال به‌جای نصب دیوار بتنی یا گاردریل‌های دو موج و سه موج و مقاومت‌های بالاتر، مدیریت ریسک را افزایش دهند.

    وی بیان کرد: پل روگذر دریاچه ارومیه با احتساب یک خط ریلی و راه‌آهن برقی شهر جدید مشهد- گلبهار- چناران در این وزارت خانه اجرا شده است پس هیچ شکی در کلیات بحث حریم وجود ندارد.

    آخوندی در ادامه بیان داشت: اگر مدیران به دنبال شهرسازی ریل پایه باشند تا ریل بخش عمده‌ای از مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری را حل کند با این وجود دیگر نمی‌تواند حریم‌های قرص و محکم را به کار ببندید و در غیر این صورت باید ریل را از شهر بیرون انداخت.

    رئیس شورای عالی فنی و زیربنایی تأکید کرد: باید بین جاده‌ و ریل آشتی صورت بگیرد. زیرا اکنون این‌طور به نظر می‌رسد که ریل و جاده با یکدیگر قهر هستند و حداکثر با احترام از کنار یکدیگر عبور می‌کنند. در واقع این دو حوزه باید با یکدیگر گفتگو داشته باشند زیرا روند توسعه شهری در جهان به گونه‌ای است که ریل در داخل شهر قرار می‌گیرد و اگر حریم‌ها نباشند حمل‌ونقل ریلی شهر را در برمی‌گیرد لذا باید فکری به حال آن شود.

    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ریلی‌ها نیز حریم‌های بامزه‌ای برای خود قائل هستند که باعث شده بسیاری از اقشار مانند نمایندگان مجلس از ما درخواست خارج شدن ریل از داخل شهر را داشته باشند تا نفس بکشند. ازاین‌رو برای پیگیری شهرسازی ریل پایه باید نگاهمان را تغییر دهیم.

    آخوندی گفت: اگر بخواهیم سهم قابل‌توجهی از حمل‌ونقل مسافر از طریق ریل تأمین شود باید نحوه تقرب ریل به شهر و تعامل آن با جاده از لحاظ انگاره اصلاح شود.

    بررسی درخواست شهرداری اصفهان

    در ادامه جلسه، دستور درخواست شهرداری اصفهان برای عبور خط مترو اصفهان-شاهین شهر از رفوژ میانی بزرگراه آزادگان با توجه به اینکه پروژه از لحاظ فنی قابلیت اجرا را دارد مطرح و مقرر شد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به انجام تفاهم در مورد کلیه تمهیدات و تدابیر فنی ایمنی با دستگاه‌های متقاضی ساخت مترو اقدام و متن آن را برای تصویب به شورا ارائه و مسائل حقوقی موضوع نیز پیگیری شود.

    وزیر راه و شهرسازی در این خصوص بیان کرد: پیرو بحث قبلی لازم است تمامی ریسک‌ها شناسایی و تمهیدات لازم طراحی و مسائل اداری هم‌زمان اجرا شود.

    لزوم توجه به ایجاد میدان غیرهم‌سطح در آزادراه‌‌های کشور

    همچنین طرح استفاده از میدان غیر هم‌سطح در آزادراه‌‌های کشور موردبحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به عدم استفاده از این نوع تقاطع در طراحی‌ها مقرر گردید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در پروژه‌های مطالعاتی خود بررسی‌های فنی  و اقتصادی این نوع تقاطع‌ها را مدنظر قرار دهد.

    آخوندی با اشاره بحث میدان غیر هم‌سطح در آزادراه‌‌های کشور گفت:  تاکنون چنین مدلی در ایران اجرا نشده است و منظور از طرح آن جلب‌توجه به آن بوده است. زیرا مهندسان مشاور به‌غیراز طرح شبدری مدل دیگری از تقاطع غیر هم‌سطح را پیشنهاد نمی‌کنند. لذا باید حداقل جایی که زمان گران است از نمونه میدانی استفاده شود ضمن این که از جهت معماری بسیار زیباتر از بقیه طرح‌ها است.

    وی در خاتمه با اشاره به آزادراه قم-گرمسار که می‌توانست در مقطع ورود به قم به صورت میدانی طراحی شود، گفت: در آنجا نیز طراحی شبدری انجام شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو