فونیکسریمکسبهتام

دریافت گواهینامه رانندگی بدون سربازی

عصر خودرو- معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به استعلام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره ابهام در قانون درخصوص نسبت داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت و دریافت گواهینامه تأکید کرد: «اخذ گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست.»

دریافت گواهینامه رانندگی بدون سربازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، این در حالی است که پیش از این مسئولان ناجا گفته بودند ممکن است افراد خدمت نرفته‌ای که برای دریافت گواهینامه مراجعه می‌کنند، بازداشت شوند. اردیبهشت‌ماه سال گذشته و در تصویب ماده 54قانون بیمه شخص ثالث، نمایندگان مجلس تأکید کردند که اخذ گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست.اما این قانون هرگز به درستی اجرا نشد، زیرا مسئولان نظام وظیفه درباره آن تردید‌هایی داشتند.

    آنها با استناد به اینکه عدم‌مراجعه در زمان مقرر برای تعیین تکلیف خدمت سربازی جرم بوده و فرار از خدمت محسوب می‌شود، این قانون را اجرا نمی‌کردند. در یک نمونه جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح 28خرداد‌ماه و در پاسخ به این سؤال که آیا تمدید گواهینامه هم جزو محدودیت‌ها برای سربازان و مشمولان فراری محسوب می‌شود، گفت:« نه‌تنها تمدید گواهینامه جزو محدودیت‌ها نیست بلکه با مصوبه مجلس و ابلاغ دولت دریافت گواهینامه هم جزو محدودیت‌ها نیست اما اگر مشمولان غایب و فراری برای دریافت یا تمدید گواهینامه اقدام کنند اطلاعات آنان بررسی شده و دستگیر می‌شوند.»

    سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور نیز 12آبان سال گذشته تأیید کرد که این قانون اجرا نمی‌شود و با بیان اینکه اجرای قانون نیاز به دستورالعمل‌هایی دارد وعده داد برای برداشتن تمام موانع اجرای این قانون تلاش شده و اجرای آن از پایان سال 95آغاز می‌شود؛ اتفاقی که البته نیفتاد.

        تذکر به وزیر کشور

    عدم‌اجرای این قانون که موجب گلایه بسیاری از شهروندان شده بود باعث واکنش مجلس شد. 16اسفند گذشته این حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار بود که در این‌باره به وزیر کشور به‌طور کتبی تذکر داد و خواستار اجرای این قانون از سوی نیروی انتظامی شد.او البته با استناد به گفته‌های جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه بانک‌های عامل اجرای قانون خرید جریمه غیبت سربازی باید پس از دریافت یک سوم جریمه، فرد را برای دریافت کارت معافیت با اعتبار 36‌ماه به سازمان وظیفه معرفی کنند، گفت:«متأسفانه بنابر رویه جاری در سازمان نظام وظیفه و مصاحبه‌های مسئولان این سازمان‌ها، معرفی‌نامه‌های مرتبط با این موضوع پس از پرداخت 50درصد جریمه ممکن خواهد بود. سؤال این است که چرا ناجا به دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح عمل نکرده است.علاوه بر این براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، باید دستورالعمل‌های مربوط به این مورد منتشر می‌شد و به اطلاع عموم مردم می‌رسید.در این خصوص سؤالی از آقای رحمانی فضلی مطرح شده که هیأت رئیسه مجلس برای پیگیری به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارجاع داده‌اند تا پیگیری شود.» حاجی دلیگانی تأکید کرد که حقوق شهروندان در این دو مورد را بیشتر از گذشته پیگیری خواهد کرد.

        نظر مشورتی مجلس

    حالا و در آخرین خبر معاونت قوانین مجلس نیز تأکید کرده است که گواهینامه گرفتن نیازی به کارت پایان خدمت یا معافیت ندارد. این اظهارنظر در پاسخ به نامه سرتیپ پاسدار مسعود مطهر، مشاور رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح به این معاونت و استعلام در این زمینه بوده است.سردار مطهر در این نامه که شهریور سال گذشته نوشته شده، با اشاره به تصویب قانون بیمه شخص ثالث به دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت پرسیده است آیا این قانون موجب نسخ بند 10قانون خدمت نظام وظیفه عمومی می‌شود یا خیر. در این بند از قانون خدمت نظام وظیفه عمومی تأکید شده در 8مورد ازجمله استخدام و شرکت در آزمایش‌‌های رانندگی و اخذ گواهینامه، باید به وضعیت مشمولیت داوطلبان مرد رسیدگی شود.دکتر امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس در پاسخ به این نامه نوشته است:«هرچند در قانون بیمه شخص ثالث به قانون خدمت وظیفه عمومی اشاره نشده اما با توجه به صراحت حکم، اخذ گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست.»
    حالا باید منتظر ماند و دید آیا نیروی انتظامی همچنان مانع اجرای این قانون خواهد شد یا خیر؟!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو