فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۷۹۵»

ناامیدی قاچاقچیان بنزین در پی حمایت حداکثری مجلس از کارت سوخت

عصر خودرو- به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به کشورهای همسایه و همچنین ایجاد شفافیت در عرضه بنزین و حفظ اطلاعات ارزشمندی که از طریق سامانه هوشمند سوخت به دست می‌آید ضروری است که نمایندگان مجلس حمایت حداکثری خود را از طرح حفظ کارت سوخت انجام دهند.

ناامیدی قاچاقچیان بنزین در پی حمایت حداکثری مجلس از کارت سوخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، کارت سوخت به عنوان مدلی بومی برای کنترل مصرف سوخت، از زمان اجرا تاکنون، با توجه به رشد بیش از  2 برابری تعداد خودرو در کشور میزان مصرف بنزین را تقریبا ثابت نگه داشته بود. رشد تقاضای سالیانه بنزین در زمان آغاز سهمیه بندی بنزین حدود 10 درصد بود که با اجرای سامانه هوشمند عرضه سوخت به کمتر از 2 درصد تنزل پیدا کرد و با تداوم استفاده از کارت سوخت رشد تقاضای بنزین به حدود صفر رسیده بود.

    پس از لغو نظام سهیمه‌بندی بنزین در خرداد 94 عملا کارایی کارت سوخت از بین رفت و مردم دیگر رغبتی برای استفاده از کارت سوخت نداشتند چون می‌توانستند بدون محدودیت از بنزین استفاده نمایند. نتیجه این اتفاق را می‌توان در سال 95 مشاهده نمود. زیرا مصرف بنزین در سال 95 رشد بیش از 5% را تجربه کرده است که در 12 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

    کارت سوخت علاوه بر کنترل مصرف سوخت مزیتهای فراوان دیگر اطلاعاتی را به همراه داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده است که منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای این طرح در مدت 8 سال، حدود 100 میلیارد دلار برآورد شده است که 75 میلیارد دلار آن به‌طور مستقیم ناشی از کاهش مصرف و واردات بنزین است. همچنین بنابر اظهار امیر جعفرپور، مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور وزارت کشور برای تعیین کرایۀ حمل‌ونقل عمومی در هر شهر از اطلاعات مصرف ناوگان عمومی در آن شهر استفاده می‌شود و بر این اساس کرایۀ انواع وسایل نقلیۀ عمومی تعیین می‌شود.

    استفاده از کارت سوخت برای اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، امکان شناسایی خودروهای فرسوده، استفاده از کارت سوخت برای کاهش آلودگی هوا و اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت از دیگر مزیتهای استفاده از کارت سوخت در عرضه بنزین کشور است.

    گفتنی است که براساس برنامه هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار است این هفته رای گیری برای حفظ و یا حذف کارت سوخت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صورت گیرد. در همین رابطه بهرام‌نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس در 18 فروردین 96 پیرامون بررسی حذف یا حفط کارت سوخت در مجلس گفته است که: «جلوگیری از قاچاق سازمان یافته و کانتینری سوخت با توجه به وجود سامانه‌های هشدار ورودی و خروجی تعبیه شده در سامانه هوشمند سوخت یکی از فواید وجود و حفظ کارت سوخت است.»

    همچنین هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس 17 فروردین 96 عنوان داشته که «کارت سوخت باعث کاهش قاچاق سوخت و همچنین کاهش واردات سوخت می‌ شود. کارت سوخت، سیستم هوشمند بسیار خوبی بود که طراحی شد و مدیریتی که با آن طرح آغاز شد مانند دونرخی کردن قیمت سوخت باعث موفقیت این طرح شد.»

    بنابر این لازم است که نمایندگان مجلس با حمایت حداکثری از حفظ کارت سوخت در سبد عرضه سوخت کشور، زمینه افزایش قاچاق و مصرف بی‌رویه بنزین در کشور را فراهم نکنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو