فونیکسریمکسبهتام

فرمان آینده خودروسازی در دست کیست؟

عصر خودرو- شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا این روزها بخش اعظمی از تمرکز خود را در بخش طراحی و توسعه خودران‌ها متمرکز کرده‌اند. خودران‌ها هوشمندسازی خودروها را بر عهده دارند و آینده این صنعت در گرو آنها خواهد بود.

فرمان آینده خودروسازی در دست کیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرهیختگان ، سال 2016 سال مهمی برای خودران‌ها بود و یکی از سرنوشت‌سازترین دوران‌ها را برای این صنعت رقم زد. در این سال شرکت آلفابت به منظور طراحی و توسعه فناوری خودران‌های گوگل واحد مستقلی را تحت عنوان «ویمو» به طور رسمی دایر کرد. پروژه «ویمو» پس از آغاز فعالیت خود در زمینه ارتقای فناوری خودران‌های گوگل چند عضو تازه به خانواده‌اش افزود.

     این خودروهای تازه – شامل 100 مینی ون هیبریدی کرایسلر پسیفیکا، که از سوی فیات کرایسلر ساخته شده‌اند- از سال جدید میلادی برای انجام آزمایش‌های بیشتر به جمع دیگر خودران‌های ویمو پیوستند.

    همچنین دیگر شرکت فعال در زمینه خودران‌ها، یعنی تسلا، موفق به توسعه بخش سخت‌افزاری خود شد و اعلام کرد که از تراشه‌ای سفارشی در سیستم رانندگی خودکار خود بهره خواهد برد. با انتشار هشتمین نسخه از سیستم خودران هوشمند تسلا، ایلان ماسک، مدیر این شرکت خودروسازی، از پتانسیل‌های بالای تسلا در حفاظت از جان سرنشینان و امنیت آنها سخن گفت. آنها ویدئویی منتشر کردند که مکانیسم هوشمند امنیت و ترمز خودرو را به نمایش می‌گذاشت. خودران‌های تسلا با بهره‌گیری از سنسورهای تصویری و حرکتی می‌توانند تا چندین خودروی جلوتر از خود را مشاهده و با استفاده از هوش مصنوعی وقوع هر گونه حادثه حین رانندگی را پیش‌بینی کنند.

    از دیگر دستاوردهای مهمی که در سال 2016 در زمینه خودران‌ها حاصل شد می‌توان به همکاری دو شرکت بزرگ خودروسازی بی‌ام‌و و تویوتا در کنار شرکت بیمه آلیانز اشاره کرد. این سه شرکت قصد دارند در همکاری با یکدیگر فناوری خودران ارائه شده از سوی استارتاپ «Nauto» را آزمایش کنند. این فناوری که از چند دوربین و سیستم‌های هوش مصنوعی تشکیل شده قادر به تشخیص حرکات و رفتار سایر رانندگان است. استارتاپ «Nauto» قصد دارد نرم‌افزار خود را با کامپیوتر خودروها هماهنگ سازد و اطلاعات به دست آمده را در فضای ابری به اشتراک بگذارد و ارزیابی کند.

    سطح‌بندی خودران‌ها

    در حالی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به کار تحقیق و توسعه خودران‌ها مشغول هستند سطوح مختلفی برای رانندگی با این خودروها تعریف شده است.

    سطح اول: در سطح اول خودرو را همچون دستیاری برای راننده در نظر می‌گیرند که حین رانندگی برخی موارد را به صورت خودکار انجام می‌دهد. در این سطح تغییر سرعت، جهت حرکت و ترمزگیری بر عهده راننده خواهد بود.

    سطح دوم: در سطح دوم خودرو نقش دستیار ندارد و به کمک‌راننده تبدیل می‌شود. در این سطح خودرو می‌تواند سرعت تنظیم‌شده را حفظ کند و آن را در جهت جلوگیری از برخورد با سایر خودروها کاهش دهد. با این حال همچنان این راننده است که در شرایط بحرانی کنترل خودرو را در دست دارد و موظف است که مانع بروز تصادف شود. سیستم اتوپایلت تسلا در این سطح قرار می‌گیرد.

    سطح سوم: سطح سوم خودران‌ها چشم‌اندازی است که برای آینده این صنعت در نظر گرفتند و در این سطح خودرو با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کنترل خود را به دست بگیرد. خودروهای سطح سوم دارای قدرت تصمیم‌گیری هستند و بنا به شرایط می‌توانند سرعت یا جهت خود را تغییر دهند. در این سطح حضور راننده در شرایط آب و هوایی نابسامان ضروری است تا زمانی که سیستم خودروان به دلیل تغییرات جوی دچار اختلال در شناسایی موقعیت می‌شود کنترل خودرو را به دست بگیرد.

    سطح چهارم: در سطح چهارم خودران‌ها قادر به رانندگی در هر شرایطی هستند و تغییرات جوی به مانعی برای کنترل خودرو تبدیل نمی‌شود. تنها نکته محدودکننده برای این خودروها محدودیت جغرافیایی است و تنها در مناطق خاص به کار گرفته خواهند شد.

    سطح پنجم: سطح پنجم خودران‌ها بالاترین سطح این صنعت است و اختیار کامل را به خودرو واگذار می‌کند. در این سطح خودرو نیاز به حضور راننده ندارد و تمام فعالیت‌های آن از طریق هوش مصنوعی مدیریت می‌شود. شرکت تسلا قصد دارد به زودی خودران‌های خود را در این سطح وارد بازار کند و خودروسازی گوگل نیز از ابتدا در این سطح متمرکز شده است.

    رقابت تنگاتنگ خودروسازان بزرگ

    در حال حاضر چندین شرکت مطرح خودروسازی در زمینه توسعه خودران‌ها مشغول به کار هستند و رقابت بین این شرکت‌ها در ارائه خودران‌هایی در سطوح مختلف هر روز داغ‌تر می‌شود.

    فورد: شرکت خودروسازی آمریکایی فورد قصد دارد تا سال 2021 ناوگانی از خودروهای خودران خود ایجاد کند. این شرکت اکنون 10 دستگاه خودروی فیوژن هیبریدی در اختیار دارد که به نسل اول فناوری خودران‌ها مجهز شده است. فورد قصد دارد تعداد این خودروها را با به کارگیری نسل دوم فناوری خودران‌ها به سه برابر برساند.

    جنرال موتورز: شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز ازجمله شرکت‌های خودروسازی فعال در زمینه طراحی و توسعه خودران‌ها است. این شرکت در یکی از تازه‌ترین اقدامات خود برای آنکه بتواند به روند تولید خودران‌های خود سرعت ببخشد استارتاپی فعال در این حوزه را به نام Cruise Automation به قیمت 1 میلیارد دلار خریدرای کرده است.

    رنو-نیسان آلیانس: شرکت خودروسازی ژاپنی- فرانسوی رنو- نیسان آلیانس کمتر از یک ماه پیش همکاری خود با شرکت سرویس‌های خودروهای خودران Transdev را اعلام کرد. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که فعالیت خودران بدون دخالت انسان عملی نیست و برای غلبه به محدودیت‌های هوش مصنوعی قصد دارد خودروهای خود را از یک مرکز فرماندهی کنترل از راه دور هدایت کند.

    دایملر آ گ: شرکت خودروسازی آلمانی «دایملر آ گ» که یکی از خودروسازان بزرگ جهان محسوب می‌شود با شرکت اوبر وارد همکاری شده است تا خودران‌های ویژه شبکه تاکسیرانی اوبر را تولید کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو