فونیکسریمکسبهتام

بپا موتوری نشی

عصر خودرو- تهران ۳/۵ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده دارد که متاسفانه ۳۰درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی را موتورسواران تشکیل می‌دهند.چرا یک شهر، باید این‌قدر موتوری داشته باشد؟

بپا موتوری نشی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، چون یک شهر می‌تواند میلیون‌ها نفر جمعیت داشته باشد و خیلی از این آدم‌ها هم می‌توانند سوار موتور شوند. جدا از این فلسفه ساده، برخی موتوری‌های متخلف واقعا دمار از روزگار ساکنان شهرهای بزرگ مثل تهران درآورده‌اند؛ نه خودشان به قانون پایبندند، نه وقتی که کسی به آنها قانون را تذکر می‌دهد گوش می‌کنند. شاید برای شما هم پیش آمده که تا حالا با چند موتوری بدقلق و متخلف برخورد کرده باشید. راهنمای زیر، برای همه شماست تا بدانید که با موتوری‌های متخلف، چطور برخورد کنید تا زیاد به دردسر نخورید.

        آینه بغل را حتما نگاه کن

    ماشین آینه بغل دارد که کاربردهای زیادی هم برای آن تعریف شده است؛ ازجمله موقع پیاده شدن‌ها. بعضی از سواری‌ها و تاکسی‌ها، متاسفانه قانون را رعایت نمی‌کنند و مسافرانشان را پشت چراغ قرمز یا هر جایی که خوش‌شان بیاید، پیاده می‌کنند. اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید، حواس‌تان به آینه بغل سمت راست باشد؛ چون همیشه یک موتوری قانون‌شکن‌تر از راننده تاکسی‌ای که شما را سوار کرده هم وجود دارد که از میان ماشین و جوی آب، دنبال راه فراری برای خودش می‌گردد. اگر حواس‌تان نباشد ممکن است موتورسوار را مستقیم به پیاده‌رو یا جوی آب پرت کنید.

        یکطرفه، نگاه به هر دو طرف

    البته تعریف خیابان یکطرفه، کاملا مشخص است؛ فقط قرار است که از یک طرفش ماشین بیاید. اما از ما این نکته طلایی را بشنوید که در تهران هر وقت که می‌خواهید از عرض یک خیابان یکطرفه عبور کنید، علاوه بر اینکه به سمتی که حرکت ماشین‌ها تعریف شده، نگاه می‌کنید، خلاف آن را هم نگاه کنید. چرا؟ تجربه ثابت کرده که همیشه چند موتوری متخلف که حال و حوصله دور زدن خیابان و رفتن و برگشتن از خیابان‌های بغل‌دستی را ندارند، دنبال راه‌هایی دیگر هستند تا سریع‌تر به مقصدشان برسند.

        ماشینی که شبیه موتور است

    نمی‌دانیم خطاب این یکی باید راننده‌ها باشند، موتوری‌ها باشند یا عابران پیاده؛ از ما نوشتن، از شما هم توصیه کردن آن به هر کسی که صلاح می‌دانید. شاید گاهی وقت‌ها در خیابانی خلوت و تاریک، موتوری‌ای را ببینید که از دوردست می‌آید. طبیعی است که وقتی از خیابان می‌خواهید عبور کنید طرز رفتار شما با یک موتور متفاوت از یک ماشین است؛ چون اندازه‌شان فرق می‌کند. حالا اگر در این خیابانی که گفتیم، یک ماشین یک لامپی در حال گذر بود چه؟ به هوای موتوری می‌روید، یک دفعه غافلگیر می‌شوید. البته مقصر، ماشین است، ولی حالا که تنورمان داغ شده، این را هم می‌شود به‌حساب موتوری‌ها نوشت!

        قانون‌شکنان در پیاده‌روها

    وقتی توی پیاده‌رو هستید و صدای موتوری را از پشت سرتان می‌شنوید، دیگر فکر نکنید اینجا که خیابان نیست تا نگران باشید! موتوری‌های قانون‌شکن، پیاده‌رو و غیرپیاده‌رو نمی‌شناسند و زن و بچه و پیر و جوان سرشان نمی‌شود. آنها با سرعت در پیاده‌روها رفت‌وآمد می‌کنند؛ چون فکر می‌کنند حق‌شان است. سریع در همانجایی که هستید‌ بایستید، از فراز شانه، عقب را نگاه کنید تا ببینید از سمت چپ یا راست شما می‌خواهد عبور کند و سپس به جهت مخالف بروید تا دفع شر شود. بهتر است که این کار را زودتر انجام دهید، چون ممکن است موتوری قانون‌شکن، بوق هم برایتان بزند!

        عبور از چهارراه و حمله موتورها

    وقتی از عرض خیابانی عبور می‌کنید که نزدیکی‌های یک چهارراه اصلی است، خیلی مراقب باشید. در این صورت وقتی که چراغ برای عبور و مرور وسایل نقلیه سبز می‌شود، اول این موتوری‌ها هستند که خودشان را بعد از معطلی چراغ، به این خیابان خواهند رساند. اگر دیر بجنبید، یکدفعه می‌بینید که در عرض یک خیابان خلوت هستید و چند ده تا موتور غرش‌کنان دارند به سمت شما می‌آیند. در این صورت، آرامش‌تان را حفظ کنید و با حرکت دست به آنها بفهمانید که باید مراقب باشند و با سرعت عرض خیابان را طی کنید.

        خیلی روی چراغ موتور حساب نکنید

    اگر سوار بر وسیله نقلیه هستید، همیشه حواس‌تان به موتورسوار‌های جلو و کنار و پشت سر باشد، چون در یک چشم به‌هم‌زدن، خودشان را به شما رسانده و با حرکات خاص خود، جلوی ماشین شما می‌افتند. موتوری‌های قانون‌شکن هم که اساساً با چراغ ترمز، راهنما و... نسبتی ندارند. وقتی یک موتورسوار جلوی شما حرکت می‌کند، خاصه روی پل‌ها، زیرگذرها و جاهای خلوت، هر احتمالی را بدهید. ممکن است بدون چراغ، یکدفعه بپیچد داخل یک فرعی یا حتی از یک فرعی، بدون چراغ بپیچد جلوی شما.

        خط ویژه فقط برای اتوبوس نیست!

    خط ویژه، خط ویژه و باز هم شما را سفارش می‌کنیم به خط ویژه؛ مخصوصا جاهایی که پلیس، کنترل کمتری روی آن دارد. هیچ‌گاه فکر نکنید که خط ویژه است و باید با خیال راحت وقتی که اتوبوس نمی‌آید عرض آن را طی کنید؛ اتفاقا سرعت موتوری‌ها در این خطوط ویژه، بسیار بالاتر از خیابان‌های معمولی است. خوب به چپ و راست‌تان نگاه کنید و اگر دیدید که موتوری نمی‌آید بعد بروید. شب‌ها بیشتر مراقب باشید، چون بعضی موتوری‌ها چراغ خاموش حرکت می‌کنند و ممکن است دردسر برایتان ایجاد شود. همیشه این اصل را به خودتان یادآوری کنید که موتوری‌ها در این خطوط در حال جولان دادن‌ هستند.

        موتورسواران کنار سنگین‌ها

    وقتی از عرض خیابان عبور می‌کنید، همیشه مراقب نقاطی که دید ندارید باشید. مخصوصاً کناره سمت راننده ماشین‌ها مخصوصا ماشین‌های سنگین. فکر نکنید که تنها یک اتوبوس در حال آمدن است؛ همیشه این احتمال قوی وجود دارد که یک یا چند موتوری هم پشت سر یا کنار اتوبوس در حال تردد باشند که اتفاقاً بعضی‌های‌شان، سرعت‌شان هم بالاست تا از اتوبوس و ماشین‌های بزرگ جلو بزنند. در این صورت شما به هوای اینکه فقط اتوبوس دارد می‌آید، حرکت می‌کنید و ناگهان بعد از رد کردن اتوبوس، غافلگیر می‌شوید. منطق عبور و مرور، در مورد موتوری‌ها همیشه عوض می‌شود.

        مواظب باشید

    موتور، بهترین وسیله برای سرقت‌های کوچک و بزرگ است؛ چون قدرت مانور بالایی دارد. پس وقتی که اشیای قیمتی همراه‌تان است یا پول زیاد دارید حمل می‌کنید، حواستان به موتوری‌ها باشد؛ چون احتمال دارد یکی از آنها منتظر شما باشد که سرقتش را انجام بدهد.

        همه جا را دقیق ببینید

    لطفا لابه‌لای ماشین‌ها را درنظر داشته باشید، در، دیوار، رو و زیر پل‌ها و همه جا را زیرنظر داشته باشید؛ پشت سر و کنار دست‌تان را هم زیرنظر داشته باشید، حتی وقتی در صف عابربانک ایستاده‌اید، همه‌‌چیز را زیرنظر داشته باشید، چون موتوری‌های قانون‌شکن پیشرفت کرده‌اند و به‌تازگی‌، حتی حوصله پیاده شدن از موتورشان را هم ندارند تا کارشان را انجام بدهند. این متخلفان با موتور وارد پیاده‌رو شده، نان می‌خرند، از عابر بانک پول می‌گیرند و سؤال‌شان را از مغازه‌داران می‌پرسند و این کار را هم اصلاً غیرقانونی نمی‌دانند! پس فراموش نکنید از همه‌جا می‌تواند موتور ببارد؛ مگر اینکه خلافش ثابت شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط